- Gør rammene en anelse langsommere, da der sidder en lille chip på, som tjekker for fejl i rammene. Det være sig data og strøm. Dyre, gode, yder (meget, nærmest forsvindende) lidt dårligere end "alm." ram ;)
NoNig>> De er vel kun dårligere end almindelige ram hvis man kun tænker på hastighed. En maskine som bare IKKE må lave fejlberegninger nogen steder, vil i langt de fleste tilfælde køre med ECC ram - servere eksempelvis :)
Jeg mener bestemt at ECC hukommelse fungerer på den måde at de har et kopi liggende af de instrukser/data de får. Hvis der så findes en fejl i data, eller en instruks ikke udføres korrekt første gang, så træder kopiet til. ECC hukommelse er deraf langsommmere fordi de skal bruge tid på at kopiere...det er dog ikke mærkbart. Man bruger som regel kun ECC hukommelse i server miljøer.
Det er rigtigt at der sidder en lille chip og kontrollerer om tingene foregår som de skal...
Min hidtil bedste maskine (ud over den som ikke kører pt.) bestod netop af 512Mb PC800 ECC RD-ram. Det kørte bare kanongodt.
-> #3
Det er også noget i den retning. Jeg mener at det fungerer ved at chippen tjekker datastrømmen der ryger ind. Finde den fejl, retter den dem. Om det så har noget at gøre med decideret "kopiering" skulle jeg ikke kunne afvise... ;)