hey... hvis nu jeg skal skære en kobber profil til, skal jeg så være opmærksom på noget? Jeg har skåret i aluminium før, men kobber er jo noget hårdere og sådan... jeg regner med at skære den med en vikel-sliber...
SKAL JEG VIDE NOGET INDEN JEG MISHANDLER DEN ?? :e
Vej ikke om den kan blive varm og blive skæv, når du bruger en vinkelsliber, men ville måske prøve med noget andet... Aner dog ikke hvad, noget der ikke roterede så hurtigt måske... ?:(
nej.. menkobber er blødt.. meget blødt.. medmindre det er hårdt kobber.. hvis det er hårdt kan du ikke få det lige.. brug en båndsav.. eller en nedstryger...
er det blødt kobber ser det ikke godt ud.. det bliver plettet pga varmen og højst sansynligt bliver det deformt hvis det er formet allerede..
Jeg vil da lige supplere med at hvis du skærer med vinkelsliber med skæreskive, så brænder den fast ret hurtigt og du kommer så ingen vegne. Så det letteste vil nok være at save det med en nedstryger eller en ordentlig sav hvis du har det:
#17 Det er ikke min, den står på et værksted jeg nogle gange bruger. Der bruges noget olie blandet med vand til at køle med, jeg tror ikke det er et billigt substitut, tror det er det helt almindelige. Men den er dejlig når der skal skæres ud til kobberprofiler og lign. Når så låget og bunden skal laves, så kan man lige smutte over på saksen:
hvor tyk er det?.. hvis det er noget pladegejl.. så hop ned til din nærmeste smed/maskinfabrik og hør om de vil skære det ud.. eller kan det godt gå hen og blive noget makværk