Sata problem

Diverse d.  20. februar. 2004, skrevet af Stratos
Vist: 591 gange.

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 15:06:33
Svar/Indlæg:
189/18
Hej. Jeg modtog i går min nye WD raptor 36 gb harddisk.

Nu har jeg så sat den til, men der er noget jeg ikke forstår: Når den er tilsluttet er det som om at den overtager den ene IDE controller :l ... jeg kan ikke engang tilslutte et CD-rom drev som slave til IDE controlleren.

Når den booter står SATA disken som om at den er master på den IDE controller.
Vil det sige jeg ikke kan have to harddisk plus et CD-rom drev plus min nye sata disk sat til samtidig, hvor jeg bruger sata som OS drev?

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 15:41:42
Svar/Indlæg:
189/18
Det er vidst inde under IDE device under phrereials (nok ikke stavet korrekt)

ved enhanced mode bliver sata disken vist for sig selv under boot (ikke blandt IDE'erne) og selvom jeg har valgt at boote på netop den disk bliver skærmen bare sort inden den skal loade windows.

Ved combined mode kan den godt boote på disken, men så går den igen ind og overtager IDE1-master'ens plads.

Det er et IC7 hvis nogen var i tvilv.

Lige nu ser det ud som følger ved opstart:

IDE1 master: raptor
IDE1 slave: none
IDE2 master: hd1 120 gb
IDE2 slave: hd2 80 gb

det er godt nok noget rod :l

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 16:31:05
Svar/Indlæg:
189/18
Burde det ikke virke hvis jeg gør som du siger #1 ? Da går den ind som IDE3master, hvilket jo også var idéen. Men så forbliver den ved sort skærm og loader ikke winxp.

Skal der en formatering og reinstallation til ?

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 17:42:15
Svar/Indlæg:
189/18
Ja inde i bios ser det hele nydeligt ud med SATA disken som IDE3-master.

Jeg har følgende settings:

bootable add-in device: - onchip SATA RAID

enhanced mode (IDE3-master)

Onchip serial ata mode: IDE

denne kombination giver sort skærm inden winxp load.

Kan dette skyldes at jeg installerede xp mens at sata disken stod som IDE1-master?

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 19:23:18
Svar/Indlæg:
189/18
Hverken fixboot, fixmbr eller format virkede :x

tror jeg vil spare sammen til en sata disk til som skal udskifte 80 gb IDE ...

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 20:51:52
Svar/Indlæg:
189/18
Det samme ... sort skærm inden xp load (eller den fryser faktisk) og det er kun ved enhanced mode.
Så lige nu bruger jeg combined mode ... men så kan jeg kun tilslutte 2 IDE ting. Jeg har 2 ekstra harddiske som jeg skal ha til og et cd-rom drev. Cdrom kunne jeg undvære men en eller anden dag skal jeg jo bruge det og så er det noget rod at skulle skille dyret ad bare pga. det.

Jeg overvejer et købe en sata hd til opbevaring (bare 7,5k rpm) så kan den tage IDE1 slave. :(

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2004 23:16:33
Svar/Indlæg:
189/18
Jeg har IC7 med bios ver. 1.7

Kan du virkelig godt have en normal ATA som secondary på samme controller som en SATA disk sidder på som master? Ved mig går SATA ind og disabler både master og slave, selvom jeg kun har én sata tilsluttet! træls

mike-the-bike

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 23:33:47
Svar/Indlæg:
53/7
hos mig kan man vælge hvilken hd man vil boote fra.

enten scsi/sata eller ide kanalen.....

når du ins. win har du så husket at ins. din sata driver ellers går der ged i den !!

// mike

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 00:24:19
Svar/Indlæg:
189/18
#13 mange tak du ! (altid rart at få det skåret ud i pap, når man er nybegynder :) )

Jeg tester det lige efter jeg har lagt to partitioner sammen, det tager et stykke tid. Så skriver jeg igen!

#14 jeg har ikke installeret nogen sata driver da jeg installerede winxp. Er der det den spørger om i starten når man skal trykke på F6? Hvis ja er der så mulighed for at man kan installere det efter at xp er installeret?

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 00:25:39
Svar/Indlæg:
189/18
Det har bare at virke nu fordi jeg har nemlig fødselsdag og så må intet gå én imod !!! :D

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 00:54:50
Svar/Indlæg:
189/18
Sådan !!! nu virker det sgu :e ... tusind tak for hjælpen !!!

Det sjove ved det er at det eneste som du havde BigBird som var anderledes i forhold til hvad jeg havde prøvet, var at du havde "IDE Bus Master" til enabled ... hvilket havde stået som disabled ved mig!

endnu engang TAK ! :p