MP3' er er de farlige for forstærkeren?

Diverse d.  22. februar. 2004, skrevet af PolleDK
Vist: 1249 gange.

PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 15:49:13
Svar/Indlæg:
602/17
Yo!

Jeg sidder her med min elskede NAD 319 forstærker som i laaang tid har opført sig mærkeligt.

Det skratter af og til i højtalerne eller også falder de helt ud. Det er mest en af gangen, men af og til ryger de sq begge to på samme tid. Det plejer at kunne løses ved at man lige skruer lidt (eller meget) op for forstærkeren i kort tid. Men det er blevet værere her på det sidste.

Jeg vil så lige høre om der er nogen der kan be- eller afkræfte min mistanke om at det er MP3'ere der kan være skyld i dette problem?! Jeg har hørt nogle folk snakke om at de kan splitte forstærkeren af pga. af dårlig kvalitet. Ydermere - er det kun MP3'ere eller lyd fra computeren generelt?

Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 15:59:16
Svar/Indlæg:
2502/221
LOL, vil nærmest vædde på det INTET har med lydkilden og gøre, medmindre dit lydkort er FUCKED,
Dvs hvis du lytter til radio skulle din forstærker også dø så?
hehe,
Tror du skal dryppe dine kontakter med lidt symaskine olie, og se om det ikke virker :D



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 16:04:36
Svar/Indlæg:
4263/107
Hvis du har en mobil i nærheden, kan også være det...



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 16:19:02
Svar/Indlæg:
1581/5
#0 det er bestemt ikke nogen urealistisk mulighed.
MP3 er digital lyd, er den i dårlig kvalitet kan den digitalisere i outputtet også, og det kan hverken forstærker eller højtaler tåle.

Hvis man ved hvad en sinus kurve er, så kan man muligvis forstå sammenhæng, alt lyd går på sinus kurve, vækselstrøm op og ned fra max + til max minus værdi i bløde kurver (ved forskellig frekvens men det er en anden sag), sker der at mp3 filen er dårlig kvalitet kan der være digital støj, så glider "lyden" ikke stille og roligt fra plus til minus, men springer isteddet, fra max + værdi til max - værdi og det kan hverken højtaler eller forstærker tåle i stor grad.

Det skal dog siges du er den første jeg har hørt om der muligvis har fået ødelagt en forstærker pga. det :)

samme digitalisering kan ske hvis man skruer for meget op for en forstærker ;)



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 16:20:59
Svar/Indlæg:
1581/5
det er ikke med vilje jeg stort set altid siger det modsatte af dig bigbird, men det er sq ved at være lidt for tit :D



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 16:24:11
Svar/Indlæg:
1548/24
Det er det potentiometer der bruges til at skrue op og ned med der er slidt. Hvis du er lidt heldig ka du rense det, men hvis du er uheldig er der brændt små huller i pga dårlig design. Det er en længere teknisk forklaring jeg ik lige har helt forstand på, men det har intet at gøre med at du spiller mp3'er!



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 16:31:13
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg har precis samme problem med mit grundig minianlæg!



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 16:48:53
Svar/Indlæg:
602/17
Bigbird>> Takker ;) Den gør det samme med CD'er.

Devastator>> Jeg ved godt hvad en sinus kurve er (Har haft en del signalbehandling på uni) så jeg kan sagtens følge dig det du siger og det var også det jeg har siddet og tænkt på. De der "hop" som der sikkert kan komme ved at der bliver skåret noget af signalet væk er nemlig lige det jeg mistænker får at være grunden til at den efterhånden er blevet lidt fucked. Så tak for det :e

Måske jeg skulle fange en Elektronik professor i morgen og høre ham efter det. Han må da kunne hjælpe der.

PP>> Jeg tror ikke helt det kan være det eftersom jeg ikke behøver at skrue op eller ned før problemet kommer. Jeg kan sidde og høre musik i flere timer inden det kommer uden at have skruet på volumen. Det skratter aldrig når jeg skruer op eller ned på forstærkeren.



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 17:09:47
Svar/Indlæg:
602/17
Bigbird>> Jeps... det har jeg også selv overvejet at gøre.

Atom>> Det lige præcis det samme min gør og det er lige præcis det samme der skal til før end den stopper med at skratte! hmm.... skummelt!



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 17:17:32
Svar/Indlæg:
751/42
Det skulle da være utroligt om der skulle findes nogle mp3 filer som indeholder et firkant-signal eller et trekant-signal. De 2 signaler er nogle af de eneste der kan smadre en højttaler.

Generelt kan man sige, at et rent tonesignal med 1 frekvens (som følger en sinus-kurve) vil belaste din forstærker til max, men at det ligefrem skulle kunne ødelægge en forstærker at høre digital lyd det vil jeg pure nægte at tro på. Det skulle da lige være i en af de 2 ekstreme tilfælde jeg nævte tidligere med tre- og firkant-signaler, eller at du skruer max op for din forstærker og prøver at kvæle den i varme.

Når man sætter sin forstærker til sit stereo-anlæg og hører CD-musik så sker der nøjagtigt det samme som hvis du afspiller en MP3 eller generelt bare bruger din computer til at afspille lyd. Det er digital lyd, som er kørt igennem en DAC og sendt til forstærkeren.

Analog lyd kan også ødelægge din forstærker, på samme fod som digital lyd.

Mvh. Uffe



Sorte
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 17:18:34
Svar/Indlæg:
684/95
Hmm, jeg kan sagtens tage fejl, men jeg har ellers lært fra barnsben af at lyd "bare" er lyd... og det så er skrig, skud eller musik... det eneste der slider på højttalere og forstærker er sådan set hvor højt man spiller...

Men jeg skal ikke gøre mig alt for klog, men jeg ved da at jeg aldrig har haft problemer med mp3 og forstærkere...



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 17:36:53
Svar/Indlæg:
1581/5
#13 digitalisering kan også opstå med en pladespiller eller radio koplet til som signal kilde, hvis forstærkeren overstyrer, og det er sådan set ligemeget om det er signalkidlen eller effekttrinet der gør det, det er lige så skadeligt for højtaleren af den grund.

har man så kraftige nok højtalere der kan tåle den varme det giver, kan det muligtvis skade forstærkeren.

Men det er som mange andre også pointerer ikke unormalt at volumeknappen er skyld i skrat.



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 17:59:21
Svar/Indlæg:
592/17
*LOL*
Sikke mange dårlige undskyldinger der kommer....
Ja.. Mp3 er komprimeret.. Men jeg tvivler på at det er sådan det hænger sammen!! Det er WAVE sku også...
Eller også spytter dit lydkort DC ud... Det er heller ikke så smukt for en forstæker!!
Din forstærker skal nok bare serviceres... Efterloddes... Og have skiftet nogle kondensatore, samt renset diverse potmetere.
De har så travlt med at spytte nye forstækere ud hele tiden.. At de slet ikke går op i kvaliteten!!
Den holder altså ikke at mp3 filer skulle smadre en forstærker!!

Ebzen




Polle404
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 18:44:57
Svar/Indlæg:
322/10
Jeg har periodisk samme problem med min NAD, en lille tur med min gode ven 'kontakt-spray' lærer den hvem der er boss, og så er alle gode venner igen... :e



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:08:14
Svar/Indlæg:
602/17
#18 "en lille tur med min gode ven 'kontakt-spray' lærer den hvem der er boss, og så er alle gode venner igen"

*LOOOL* Hvor kan man købe sådan en spray henne? og hvad koster den?



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:13:48
Svar/Indlæg:
602/17
#17 "De har så travlt med at spytte nye forstækere ud hele tiden.. At de slet ikke går op i kvaliteten!"

Sikkert nok med diverse "discount" forstærkere, men jeg nægter at tro på det er tilfældet med NAD! De er meget glade for kvaliteten! Det er det der tæller for dem og ikke hvor mange knapper der er på forstærkeren, design mm.



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:23:30
Svar/Indlæg:
1581/5
#19 jeg får mit fra arbejdet af ;) men ellers har enhver elektronik biks med respekt for sig selv kontaktrens på hylden.



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:24:13
Svar/Indlæg:
1548/24
#8 jeg har haft flere forstærker der har haft dette problem og i alle tilfælde har det været hvad jeg skev.

Jeg har også selv lavet 2 forstærker i elektronik og har læst en del om det. Selve designet af volume-delen er ofter noget hvor man spare og dermed bruge disse designs hvor der konstant løber en strøm som kan ødelægge potentioneteret.

Men som jeg skrev før kan du nok bare rense det væk (som andre også har foreslået efterfølgende), det har for mig virket i alle tilfælde på nær ét ;)



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:46:29
Svar/Indlæg:
10398/435
sikker en masse biip der bliver lukket ud her... digitalisering er når et analogt signal bliver lavet til digitalt.... ville du have at DAC'en skulle lukke nogle 0'er og 1'er igennem til forstærkeren?? eller skulle kablet lave det til digitalt signal?

ja frekvens kan godt blive "firkantet", det kalder man at overstyre. forstærkeren skærer toppen Max peak og min peak væk på frekvens spidsen. overstyring af forstærker skader ikke højtalerne, men det kan skade ingangen på forstærkeren.
ja, lyd er lyd, en violin-lyd vil slide lige så meget på højt. som en skrigende unge...

og til sidst, NEJ, mp3'er skader ikke din forstærker.

ps. hold øje med om dit output på comp ikke er for højt til din forstærkers IN. altså skru ned på comp'en og op på din forstærker...



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:51:12
Svar/Indlæg:
602/17
#21 Ok det vil jeg lige se om jeg kan få fat på imorgen.

#23 OK. Takker!



Sorte
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 19:52:24
Svar/Indlæg:
684/95
"ja, lyd er lyd, en violin-lyd vil slide lige så meget på højt. som en skrigende unge..."

Jahuuu, så havde jeg ret... hvis øhh... nogen havde troet jeg ikke havde... eller... øøhh... jeg smutter bare igen :p :r



#21
KaZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 20:02:17
Svar/Indlæg:
122/25
Det kunne godt lyde som om at din forstærker ikke kan lide modstanden i dine højtalere.

Jeg vil tro at dine højtalere er på 4 ohm, så prøv at sætte nogle 8 ohms højtalere til.



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2004 20:32:05
Svar/Indlæg:
602/17
#26 Den kan godt tage 4ohms højtalere (men heller ikke lavere)så jeg tror ikke det er det.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 20:45:25
Svar/Indlæg:
4120/115
Har selv precis samme problem med min Onkyo receivers center kanal, og kender en der også har et lignende problem, med hans Onkyo (hans har dog digital volume styring, så jeg tror ikke det er potentiometret...)

Jeg har en teori om at det er en kondensator i udgangen der er ved at være tørret ud, og nogle gange lige skal ha lidt ekstra signal for at fungere ordentligt?
Grunden til min teori er bla. fordi problemet kun findes når man spiller lavt, og når man lige skruer op i et ½ sek. så fungere den fint igen, men begynder langsomt efter et stykke tid at skratte igen... Desuden er det for det meste bassen og de lavere frekvenser der har problemet!



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 21:15:52
Svar/Indlæg:
592/17
Æh...
Køb dog noget ordenligt "HIFI" Bare fordi de sælger det i "Hifi" klubben betyder det altså ikke det er den super gode kvalitet...
Køb en Harman/Kardon forstærker i stedet for.. Det kan godt være at den "kun" spytter 100 W sinus ud i 4 Ohm. (Afhængig af model) Men det er kvalitet for alle penge.
Fordi.. Den har alt.. Stor og god stabil trafo... Godt strømstyrings kredsløb.. Gode kvalitets komponenter & et stilrent design.
NAD har altid været dårligt... De knækker sammen... Er ikke til at finde fejl på... Kort og godt.. Skod forstærkere.
Desuden er der ikke noget der hedder en HIFI norm mere... Selv et mini anlæg fra Kvickly kan opfylde "hifi normen"
Det var noget man "opfandt" i 50érne & 60érne...
@28:
Prøv engang at checke for dårlige lodninger... Især henne af dine udgangs trin / IC.

Ebzen






micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 21:57:41
Svar/Indlæg:
4120/115
#29
Lyder somom du ikke helt ved hvad du snakker om!
NAD er netop meget lette at fejlfinde på, da de er meget "simpelt" opbygget, og rimelig logisk indrettet! Ang. lodninger så kan det jo aldrig helt undgås at de bliver udsat for thermiske stress (gælder self. også elektrolytterne), og på den måde kan finde på at skabe løse forbindelser, lige meget hvor god og dyr forstærkeren så end er, og desuden høre NAD's lodninger bestemt ikke til de værste!

Har godtnok aldrig skruet i en HarmanKardon, men jeg kan da sige så meget at NAD er noget af de bedste kram jeg har skruet i! Det skulle da lige være Rotel, der var lettere ar arbejde med... Men jeg foretrækker nu aligevel lyden fra en NAD



dr_schlemer
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 22:35:11
Svar/Indlæg:
499/44
Jeg må hellere tilslutte mig holdet af NAD-fans. Jeg har selv en NAD 114 & 214 - har lige skiftet fra en anden NAD-forstærker. De kører fantastisk - gode komponenter og ellers et no-nonsense opbygning. Pengene er brugt de rigtige steder!
Men #31: Jeg synes nu Dali spiller rigtigt godt sammen med NAD - de har måske en anelse mere blød lyd end B&W - men jeg synes det er fedt :e (Dali 18 er en rigtig god højtaler :) )
Selvf. kunne det være fedt at have nogle af de gode Holfi-forstærkere - men de er lidt pebrede.



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 00:10:10
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg har efterhånden også haft en del forstærkere, deriblandt NAD, Harman cardon og mit nuværende Electrocompagniet (effektforstærker) som spiller sammen med en Yamaha forforstærker. Der er egentlig ikke nogen af dem som der er noget galt med, de har alle deres gode sider. NAD er sgu god kval samt nogle relativt kraftige forstærkere, det samme gælder for Harman Kardon de laver bare ikke rigtigt nogle forstærkere i slimline eller under 15 cm høje. Yamaha+electrocompagninet har nu fordi jeg har fået fat i nogle JBL studiemonitorer, der var de andre ikke helt kraftige nok. Derfor fik jeg min fars electrocompagniet, da han ikke længere havde brug for den. Det er sgu i orden når man skal holde en lielle fest...... :00 .
Det gode er at det ikke kun er larm, men derimod også lyder godt uanset om de spiller lavt eller højt! Det eneste som der er nedern er at Yamaha forstærkeren er ret slidt efterhånden, så nogle gange mister den signalet til den ene højtaler. Men som tidligere nævnt virker det godt hvis man giver den en omgang kontaktOS spray.

0# jeg håber da at du finder udaf hvad der er galt med din forstærker. Det er trodsalt en ret dyr model.



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 07:14:33
Svar/Indlæg:
592/17
Ja det er rigtigt.
Efter 4 år på et elektronikværksted aner jeg overhovedet ikke hvad jeg snakker om! *G*
jeg har ikke noget imod NAD det er slet ikke det... Det er bare... Hver gang der kom sådan en forstærker ind på værksted.. Så var den i dårlig stand.. Næsten alle trin var afbrændte.. Alle lytter var dårlige i for forstærker delen...
Nogle af dem.. Var så "smadret" at man blev nød til at ringe til kunden for at sige at det ville koste XXXX kr at få den lavet. Og at det ikke kunne betale sig... :l
Og det var ikke fordi forstærkeren var 20 år gammel.. Næh.. Den var måske kun 2-3 år gammel... Det danner ligsom nogle billeder af mærket.
Og jeg tør næsten vædde med at det starter med "simple" fejl.. Som de fleste ignorere. Så som den ene kanal der "forsvinder" når man spiller lavt.... Sus i højtaleren, relæet slår fra... Osv.
Gør jer selv den tjeneste at få fejlen udbedret med det samme..
Jeg har aldrig ejet en NAD.. Og jeg kommer sku aldrig til det... Det er ikke et mærke for mig...






PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2004 09:49:26
Svar/Indlæg:
602/17
#35 Så er det jo ikke fordi forstærkeren er dårlig, men pga. at de pågældende folk ikke har fået den smidt til reperartion i tide. Sådan vil det jo være med alt muligt andet også. Og ligeså med alle andre forstærkere!

Hvis det du siger er sandt kan jeg ikke forstå hvorfor NAD gang på gang lammetæver andre forstærkere i samme prisklasse hver gang der bliver lavet en test af dem.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2004 10:19:14
Svar/Indlæg:
3943/44
Som sagt før har jeg samme problem, og den lokal radio-tv mand har loddet skidet efter, men tror i det virker! (10 points til dem der sagde NEJ)



jamesoft
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2004 10:48:18
Svar/Indlæg:
4/0
#0 mn NAD havde det samme problem... men jeg løste det ved at skiftet nogle POT-metre...(volume og balance knappen) samt en source selector knap.... så virkede den igen....

Så det er ikke MP3'erne der øde lægger din forstærker...



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2004 12:17:32
Svar/Indlæg:
2307/37
ROFL - Jeg er sikker på, at det er MP3'erne, der ødelægger din forstærker. I hvert fald, hvis du afspiller dem med overclocket 100 Hz strøm fra Jydsk Atomkraft A/S: http://www.jydskatomkraft.dk/s... :e :e :e



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2004 12:25:57
Svar/Indlæg:
1431/233
0# Nu har jeg ikke læst alle svarene, men havde selv præcis samme problem på min gamle technic forstærker, problemet var at der var støv/skidt inde i volume knappen som gjorde det, som bare blev mere og mere irreterende...
løsningen var at sprøjte ind ved siden af/ i volume knappen med noget "kontakt spray/rens" sammentidig med at man skruer op og ned på volumen, det løste mit problem..

har dog heller aldrig nogensinde hørt at mp3 skulle være synderen, så dårlig er mp3 dog heller ikke, isåfald at det skulle være det, ville lyden fra det heller ikke være til at holde ud at høre på!!!!



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2004 13:36:15
Svar/Indlæg:
602/17
#38 Hmm... jeg tror ikke pot-meterne er problemet eftersom der ikke sker noget når jeg skruer op eller ned. Det er ved konstant volumen der opstår problemer - ikke hele tiden men ind imellem.
Medmindre defekte pot-metre kan forårsage sådan et problem tror jeg ikke det er der svaret ligger :|.

#40 Tak for svaret, men som nævnt ovenfor så er det ikke lige der problemet ligger.

Angående MP3'erne ja så var det bare et gæt. Jeg har ikke særligt god forstand på elektronik og er ikke helt klar over hvorvidt komprimeret lyd kan beskadige diverse komponenter.



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2004 16:38:48
Svar/Indlæg:
592/17
@41:
Du kunne evt. stikke et par høretelefoner i "Phones" bøsningen.. Slå dine højtalere fra...
Og lytte om den stadig gør det.. Hvis ikke.. Så er du sikker på at din forforstærker ikke fejler noget...
Og fejlen ligger så i effekttrinet.
Nu ved jeg ikke om der sidder nogle på din men:
Omme bag på forstærkeren.. Der sidder 2 sæt phone bøsninger mærket:
Pre Out & Main In. Eller noget ligende.
Der kan sidde nogle "spyd" som forbinder forforstærker delen med effekt delen.
Og når man spiller højt.. Hehe.. Det gør alle unge mennesker jo.. Så kan de godt ryste sig lidt løse.. Og miste kontakten periodisk.
Check om de sidder løse.. Evt tage dem ud.. Rens dem, sæt dem i igen.
Eller bedre: Brug et kort phono kabel til at forbinde Pre out & Main in bøsningerne.
Det kunne være det.. Det er heller ikke sikkert at du har nogle.. Da jeg ikke lige kan huske den model.

Ebzen









DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2004 17:48:03
Svar/Indlæg:
1431/233
41# det var også ved konstant volume, at min drillede men det kunne løses ved at man skruede op og ned et par gange, så virkede den lidt igen, indtil næste gang ☹!!!
hvis jeg var dig ville jeg nu prøve alligevel, det er da et forsøg værd, den spray koster heller ikke mange basseøre!!!!
jeg var nemlig også meget skeptisk i starten!!!!



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2004 18:19:15
Svar/Indlæg:
602/17
#42 Jeps - der sidder de der "klemmer" bagpå. Jeg vil da lige prøve det nummer der! Tak for det ;)

#43 OK. Jeg prøver lige det #42 foreslår hvis ikke det hjælper prøver jeg dit forslag. Det du beskriver er forøvrigt præcist mit problem. Måske er jeg heldig :e



joddershede
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2004 21:22:09
Svar/Indlæg:
5/1
NAD er ikke noget lort, bare fordi det sparker røv, har C 370 intgr. forst, og C270 efekt forst. som trækker B&W´s nautilus 802, og har aldrig haft det bedre så 5***** stjerner til NAD
er dog ved at overveje at gå over til Classé omega mono, med en vægt på 87 kg stykket, skal jo heller ikke have mere end 2 he he...



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 12:29:32
Svar/Indlæg:
602/17
#45 Classe Omega Mono? Du er ikke rigtig klog! De koster 160.000 pr. styk! = 320.000 bare for en forstærker! av av av!

Men okay - det er skam da heller ikke så ringe en forstærker igen ;)



joddershede
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 21:43:56
Svar/Indlæg:
5/1
det er faktisk ikke så slemt, har fået dem ned i 290.000 og så + en cd- afspiller som koster omkring 35.000, som de ikke har hjemme, som de heller ikk har sat i kataloget, eller på hjemme siden, men har også en idé om at få de helt store nautiluser engang, alså dem der er udformet som et konkylie
http://www.bwspeakers.com/inde...
v jo gerne have noget der spiller max



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2004 22:02:07
Svar/Indlæg:
4120/115
#47
Så skal du jo bare ud og ha 8 stk. Classe Omega Mono... Men den tid den sorg 😉
Har du set det katalog hifiklubben køre med for tiden? Det er helt ok det anlæg de har fået skruet sammen til ham normanden eller hvad han nu er 8)



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2004 22:51:37
Svar/Indlæg:
602/17
#47 KUN 290.000? *LOL* Det er da stadig en slags penge ;)



criminalis
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 14:03:12
Svar/Indlæg:
201/42
du skal bare skifte dit lort kabel ud, som ligger imellem pc''en og recieveren ;) og særg for og de ikke rammer andre kabler, da de kan blive forstyret af elektriske kabler :i