Direct 3D vs. Open GL

Diverse d.  23. februar. 2004, skrevet af Hanga1986
Vist: 258 gange.

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 15:17:51
Svar/Indlæg:
259/55
Hvad er bedst?, og hvad er forskellen på de 2 ?

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 15:24:45
Svar/Indlæg:
6531/410
opengl er ved at uddø
sådan virker det ihvertfald :(

ældre spil på nvidia eller voodoo kort er opengl som regel bedst.

de fleste nye spil køre d3d.

ati har haft lidt problemer med opengl men det ser ud til de er kommet sig over det

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 15:26:48
Svar/Indlæg:
10398/435
direct3d er godt til ati kort.
opengl til nvidia kort.

ville sige at direct3d er bedst, gider ikke at skulle til at skrive grunden...

en af de vigtigere forskelle er shader'ne i directx.

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 17:04:58
Svar/Indlæg:
259/55
Okay tak, synes nemlig jeg har haft lidt problemer med mit ATI kort når jeg kørte Opengl...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2004 17:27:02
Svar/Indlæg:
23132/740
... jeg vil vove at hverken #1 og #2 har ret!

-> #0

Direct3D: er en fælles standard, hvormed de forskellige producenter af spil nemmest kan skrive grafik til en stor mængde grafikkort på eén gang.

OpenGL: er en standard som mest benyttes af folk som arbejder med 3D-grafik. Det skaber nogle flotte overflader og "Anti-Aliasing" "opfører" sig på en helt anden måde. Efter min mening er OpenGL "flottere". Jeg kan ikke helt forklare hvordan, men det er bare mit indtryk.

Som #2 siger, så er der forskel på kortene. Men, det har ikke noget at gøre med "bedst til".
ATi kort er langsommere til at arbejde med OpenGL end nVidia er, ellers er der ingen desideret forskel på de to kort. De er omtrendt lige hurtige mht. Direct3D, som man netop også kan se i div. tests. Der er ingen markant forskel i Direct3D, som der er i OpenGL.

- Det er meget simpelt.

Som #1 siger, så er ATi ved at komme efter deres shader-"problemer", hvor nVidia som sagt har været lidt foran. Det kan man se på deres workstation-kort, hvor FireGXL og Qaudro FX, endelig begynder at vise muskler i forhold til hinanden.

Hvis valget stod imellem et: FireGLX2 og et QaudroFX3000, så ville jeg uden tøven vælge et ATi kort. De er kommet så godt efter det, det larmer mindre og er noget kun billigere end et nVidia kort (som altid?! :00).

Sagt uden fornærmende tone, så er det ikke noget du skal bryde dit hoved med. Det er "forbeholdt" grafikere og "seriøse" 3D-folk. ;)