... jeg vil vove at hverken #1 og #2 har ret!
-> #0
Direct3D: er en fælles standard, hvormed de forskellige producenter af spil nemmest kan skrive grafik til en stor mængde grafikkort på eén gang.
OpenGL: er en standard som mest benyttes af folk som arbejder med 3D-grafik. Det skaber nogle flotte overflader og "Anti-Aliasing" "opfører" sig på en helt anden måde. Efter min mening er OpenGL "flottere". Jeg kan ikke helt forklare hvordan, men det er bare mit indtryk.
Som #2 siger, så er der forskel på kortene. Men, det har ikke noget at gøre med "bedst til".
ATi kort er langsommere til at arbejde med OpenGL end nVidia er, ellers er der ingen desideret forskel på de to kort. De er omtrendt lige hurtige mht. Direct3D, som man netop også kan se i div. tests. Der er ingen markant forskel i Direct3D, som der er i OpenGL.
- Det er meget simpelt.
Som #1 siger, så er ATi ved at komme efter deres shader-"problemer", hvor nVidia som sagt har været lidt foran. Det kan man se på deres workstation-kort, hvor FireGXL og Qaudro FX, endelig begynder at vise muskler i forhold til hinanden.
Hvis valget stod imellem et: FireGLX2 og et QaudroFX3000, så ville jeg uden tøven vælge et ATi kort. De er kommet så godt efter det, det larmer mindre og er noget kun billigere end et nVidia kort (som altid?! :00).
Sagt uden fornærmende tone, så er det ikke noget du skal bryde dit hoved med. Det er "forbeholdt" grafikere og "seriøse" 3D-folk. ;)