Hmm, nu har jeg jo selv prøvet begge dele, og der er efter min bedste overbevisning fordele og ulemper ved begge dele.
Her er hvad jeg har observeret:
Køleevne: Mach II køler rigtig meget mere end et Vapochill PE. Et Vapochill XE køler bedre end et PE, men kommer slet ikke op på niveau med et Mach II. Forskellen målt i bios på et Vapochill PE og et Mach II i mit system er 20-22°C! Og det er MEGET når man overclocker. Jeg er endnu ikke færdig med at teste Prime95 ordentligt igennem for at finde ud af hvor langt jeg kan presse systemet endnu, men nogle benchmarks er stabile ved over 250 Mhz MERE i mit Mach II end de var i mit Vapochill PE.
Støjniveau: Helt og aldeles subjektivt vurderet (ingen måling)synes jeg absolut et Vapochill på minimum blæser hastighed er mere stille end et Mach II. Et Mach II larmer bestemt ikke voldsomt, men ultra stille er det ikke.
Strømforbrug: Regn med at Mach II systemet nok bruger minimum 250W MERE i strøm end et Vapochill system. Det bliver til mange penge på et år, så er hastighed ikke alt, så har Vapochill helt klart fordelen her vil jeg mene. Igen, så er Vapochill'en afhængig af en ordentlig kraftkarl af en psu, Mach II kører på sin egen 230V og belaster ikke systemets psu. Det er en fordel i mine øjne.
Kabinet: Personligt synes jeg de sorte Vapochill systemer er pæne. Praktiske er de derimod ikke. De er IMO en "pain_in_the_a**" at rode med, og jeg har haft mange rifter på fingrene fordi tingene sidder "åndssvagt". Enhver der har haft et Vapochill med chillcontroll ver 1.xx ved hvad jeg snakker om. Der er ikke meget plads til at montere vand, og psu'ens placering henover cpu soklen er også noget rod, efter min mening. Det er også begrænset hvad man kan smide i af eksterne 3½" og 5 1/4" drev. Igen en begrænsning for nogen af os. Med Mach II kan man selv vælge hvilket kabinet man smider ovenpå, og dermed hvor meget plads man vil ha' til harddiske, vandkøling, fancontrollere, drev etc. Det bliver nemt meget dyrt, men er en mere fleksibel løsning.
Montering af socket kit: Her synes jeg klart Nventivs metode er bedre, omend det er nemmere at skifte cpu på et Vapochill. Har endnu ikke haft mit Mach II længe nok til at have erfaring med kondens, men på fugtige dage har jeg haft kondens problemer med mit Vapochill, og observeret fugt i cpu soklen, hvorfor det må siges at være nødvendigt at smøre sokkel og cpu ind i ikke-ledende pasta. Dette burde ikke være nødvendigt på Mach II. Begge løsninger er dog ret ligefremme at gå til . Aseteks nye kølehoved ser rigtig godt ud, men jeg har ikke selv prøvet det endnu.
LAN party anvendelighed: Glem alt om at tage Mach II med til LAN parties. Mit system vejer et godt stykke over 40 kg (~43 kg), og er mildest talt uhåndterligt. Men nu har jeg jo også monteret et mega kabinet med en ret stor radiator..... Mit Vapochill med vandkøling på gpu/northbrigde vejede lige under 30 kg, og var noget nemmere at "komme rundt med". Så står det på LAN, så er Vapochill IMO det oplagte valg.
Jeg ville sige at fornuften langt hen ad vejen ville pege på et Vapochill, det er billigere i anskaffelse, i drift (mindre strøm) og er nemmere at transportere. Men mit hjerte siger altså Mach II. Hvorfor? Fordi det simpelthen sparker Vapochill's r*v i performance. Derfor!