Test af Aerocool DP-102

Litteratur d.  25. februar. 2004, skrevet af M@D-M@X
Vist: 1582 gange.

M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2004 16:02:54
Svar/Indlæg:
477/254
En test af Aerocools nye CPU luftkøler med Papst blæsere

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 11:40:46
Svar/Indlæg:
1503/128
Får vi ikke en C/W værdi?



FARMER
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 12:14:01
Svar/Indlæg:
67/1
Det er det bedste design siden zalman-flower imo. Jeg er ikke helt enig i at den er tung. Andre kølere af rent kobber vejer da op mod 900gram ?
Kunne vi ikke få en test der gav lidt mere at sammenligne med ? Evt vandkøling ?



NimD4
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:50:15
Svar/Indlæg:
53/0
Den er også lavet i en 'Limited Edition' udgave, hvor der er brugt 18K guld, mon ikke den er lidt bedre ? :>

http://xoxide.com/aerocool.htm...



Silverman
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 16:06:11
Svar/Indlæg:
1720/3
Syntes sq det er meget fedt :e



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 17:30:24
Svar/Indlæg:
3385/80
#4 Nej det tror jeg sgu ikke, for guld leder varme dårligere end kobber ... !!

#0 Du kunne ikke ha gjort noget ved de røde streger vel ?? :)



Jens
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 17:45:08
Svar/Indlæg:
76/10
Savner et lidt bedre sammenligningsgrundlag.... Mod en SLK800 eller lignende. Det holder jo ikke med en forældet Volcano 9 - tsk tsk :00



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
28-02-2004 19:31:00
Svar/Indlæg:
3222/204
Er det ikke sølv der leder varme bedst, udover kobber?



RainMaker
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 23:26:28
Svar/Indlæg:
637/15
#9
jo, det er det...
http://www.formel.dk/fysik/Var...
en lille tabel, over div. ting der leder varme, dog ikke ret stor, men den viser da at sølv er bedre end kobber til at lede varme



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
29-02-2004 10:27:46
Svar/Indlæg:
3222/204
Kunne da være fedt hvis man kunne købe en, Thermalright i ren sølv :e



Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
29-02-2004 12:45:59
Svar/Indlæg:
870/45
Citat: Negativt: Stor og tung??? Det er jo derfor den er god, man kan ikke få en let, som er god, sådan er det bare ;)



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
29-02-2004 21:17:17
Svar/Indlæg:
60/7
Jeg kan ikke rigtig forstå Areocools motiv med at lave en LE med guld belag på finnerne, da guld (som sagt et par gange) er dårligere til at lede varme end både kobber og sølv!
Men ok, det er nok fordi de kan sige! "se her! denne her er belagt med guld!" og så kun lave 2004 stk. af dem, og kalde det LE og så tage flere penge for den....

Jeg kunne forstå hvis de lavede det en sølv belagt, eller lavede kernen af heatpipen i sølv... men guld belag.. nej det holder ikke!

Mht. varmeledende evner, så vil der være fedt hvis man fandt ud af hvordan man lavede kunstige diamanter, ikke kun de falske som findes i dag, men en kunstig diamant, med samme kemiske opbygning som rigtige diamanter...
Da diamanter er den bedste varmeleder som vi kender i dag!

Prøv at tænk en HSF i diamant! både på ydelses siden, og så "looks"... det ville være fedt!

Og M@d_M@x jeg syntes det er en udemærket artikle! :e
Kan godt lide den forskel det gjorde i OC!!

P.S: Ovenstående er min helt personlige mening, og har ikke noget med OC.dk at gøre! ;)



M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 08:55:39
Svar/Indlæg:
477/254
Jeg er glad for jeres respons fordi så kan jeg lære lidt af det da det er en af mine første tests jeg laver.
Jeg havde ikke den store mulighed for at teste den imod andre luftkølere end den volcano fordi jeg har ikke andre og mit vand det er ikke helt færdigt endnu.



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 11:25:16
Svar/Indlæg:
1081/37
#13 for det første leder en diamant varme ad helvedes til, tilgengæld afgiver den varme rigtigt godt blandt andet derfor man bruger diamanter til linser og vinduer i rummet!

Der er ingen kemisk eller strukturel forskel på kunstige diamanter og natur skapte diamanter, lige bortset fra at kunstige diamanter kan fremstilles 99,999% rene, de kunstige bliver lavet af samme materiale(grafit) som i naturen og på samme måde, i et meget stort isoleret tryk kammer under en meget voldsom høj temperatur!

en køler lavet ud af ren diamant ville isolere rimeligt godt, tilgengæld, hvis man belagte kølefinnerne på en kobber køler med et ultra tyndt lag diamant(kan ikke lige se hvordan det skulle kunne gøres) kunne man nok godt se en forbedret ydelse!



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 17:59:24
Svar/Indlæg:
458/22
#16 et materiale kan ikke være dårligt til at lede og godt til at afgive varme, det var ligesom vandrehistorien med heatsinks der havde kobber som kerne og aluminium som finner fordi folk troede at det forholdt sig sådan.



#15
pcb
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 10:15:14
Svar/Indlæg:
93/22
Kræver væske teknoligien ikke at køleren står lodret ?





Ollegaard
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 14:51:30
Svar/Indlæg:
97/6
Hvorfor kan jeg ikke lide udtrukket superleder? Er superleder ikke et kabel der er nedkølet til ca. 0 Kelvin? Kendte én, der var med til at udvikle en såkaldt varm superleder - den var kun nedkølet til 77 Kelvin 🤡

Ollegaard



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 09:31:19
Svar/Indlæg:
1081/37
#17 ja men sådan forholder det sig i naturen, det gælder specielt for krystal strukture og keramik(som også er krystal strukture), du kan jo bare se de keramik plader som Nase har fremstillet til rumfærgerne, de kan varme dem op til næsten 6000 grader så de ikke engang lyser mere, men er gennemsigtige, og på under et sekund så er de allerede så afkølet at de kan holde dem i hånden uden at brænde sig(tjek discovery mener det er eksteme machine om rumfæger).

Lige en ting det med at aluminium afleder bedre varme til omgivelserne end kobber, er nu ikke en vandre historie, problemet kommer bare af at den teroretiske effekt forøgelse går spildt i selve samlingerne! Så når folk siger at aluminium bedre afgiver varme end kobber, så har de skam ret i teorien, det er bare ikke lige noget man omsætter til praksis uden store omkostninger!



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 09:52:41
Svar/Indlæg:
1081/37
#17 lige en tilføjelse, Hvorfor tror du at når man skal køle små dele feks chipsættet eller feks grafikkortet, så bruger man små alu profiler!? Det er fordi at man ikke skal fordele varmen særligt meget i profilen men afsætte det hurtigt til luften og det er alu meget bedre til end kobber, hvis du brugte et lille kobber profil skulle du have en meget kraftigere blæser på for at afsætte den samme varme mængde til luften!

Tilgengæld når vi snakker om en luft kølet cpu, skal vi bruge en stor profil da der er en del mere effekt på et meget lille plads og hvis vi ikke havde en stor profil ville den nå at blive mættet med varme inden den kunne afgive det! Alu ville ikke være det bedste fordi at man skal fordele varmen ud i hele profilet, og da kobber er bedst til at lede varmen er der også det bedste materiale til det formål!

Du roder med vankøling, og hvis du lavede radiatoren ud af ALU(Hvilket nok ville blive dyrt da det er letter at få fat i kobber rør end alu rør og lettere at forarbejde kobber rør end alu rør) ville du ikke have brug for en særlig stor radiator og blæser for at få samme resultat!

Du er blevet snydt lige så meget som dem der troede at kobber køler med alu finder var bedre til at køle, fordi deres teori var da i det mindste rigtigt!



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 16:14:02
Svar/Indlæg:
1081/37
hvis der ikke fandtes materialer der afgiver varmen bedre end de leder dem hvordan ville du så kontruere et varmeskjold, selv jern afgiver bedre varme end de leder det!!!



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 09:11:26
Svar/Indlæg:
6052/189
så hvis man skulle konstruere en cpu-profil med kobberbase og alu-vinger, så skulle man på en eller anden måde smelte kobberet sammen med aluminiumen ( ikke at jeg tror det vil lykkedes) men ville det så være optimalt ?



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 09:42:29
Svar/Indlæg:
1081/37
ja det ville nok være mere optimalt en ren kobber, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre så skal man nok lave en eller anden alu legering eller bruge et helt andet materiale end alu som er bedre



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2004 11:27:00
Svar/Indlæg:
10398/435
#25. man har da gjort et meget godt forsøg på det. hvis du kigger på en MIST silent twin køler så er der sølvlodninger mellem kobber bunden og alu lamelerne. jeg har den køler og lodningerne ser ganske fine ud. du kan se den her:
http://www.studiedata.dk/produ...



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2004 13:22:52
Svar/Indlæg:
1081/37
#27 ja det må jeg nok sige, den ser da ganske lovende ud, hvor effektiv er den?

Hmm for at lodde på alu er man nødt til at varme hele alu finnen op til lodde temperaturen eller kan man ikke lodde på alu da det afgiver varmen hurtigere end loddetinnet kan nå at blive flydende, det er faktisk også en måde man kan se at alu hurtigere afgiver varme end kobber, nemlig ved at lodde på det, det er let nok at lodde på kobber men hvis man tager et stykke alu og man skal lodde en ledning på det kan det godt tage langt tid, det har jeg prøvet



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 19:21:27
Svar/Indlæg:
1081/37
kom lige til at tænke på at alpha kølerne er ud af alu men med en kobber base ved ikke hvordan de har fået det splejset sammen men det virker iværtfald godt!



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2004 14:41:39
Svar/Indlæg:
2651/179
Thomas larsen hvor købte du den ?