computer og magnetisme RÅD SØGES

Diverse d.  26. februar. 2004, skrevet af stegger
Vist: 456 gange.

stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2004 14:52:00
Svar/Indlæg:
206/36
Jeg har problemer med placering af min kommende computer... det bedste vil være hvis jeg kunne sætte den oven på mit subwoofer kabinet.. tror ikke subwooferen er magnet-afskærmet... kan det have nogle problemer? har før haft en gulvhøjteler tæt på computer uden det gjorde noget men....
det er 2X 10" basenheder.. er en computer følsom overfor magnetisme... i såfald er det hele systemet eller kun hardisken???
håber der nogle kloge hoveder der kan hjælpe..!

#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 14:54:52
Svar/Indlæg:
1581/5
jeg har selv haft en pc stående 40cm fra spolen på en 12" sub i over et halvt år uden noget tog skade, men jeg vil stadig kalde det en uhensigtsmæssig placering, og det er ihvertfald vigtig at have kabinet sider/top på heletiden.
hvis der er så lidt plads som du snakker om, hvordan f. får du så plads til 2x 10" sub? ;)

hvis det var min "workstation" og ikke blot en dum gammel server der deler internet ville jeg ihvertfald have den for kær til at vove mig ud i at teste påvirkning over for magnetisme.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 14:55:14
Svar/Indlæg:
23132/740
->

Det er ikke længere et reelt problem, da nutidens harddiske efterhånden selv er så godt afskærmet, at selv Jordens magnetfelt ikke kan "viske" data ud...

Så vær du bare rolig... ;)



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 17:53:32
Svar/Indlæg:
10398/435
min står 15 cm fra min dali gulvhøjtaler og har gjort det i to år.. har haft mine hdd'er i ca to år. intet problem.... endnu!



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2004 19:05:17
Svar/Indlæg:
206/36
jeg takker for svarene.... har selv dali evidence🙂... det er fordi skal have kombineret spisebord og skrivebord... bor på 25kvm og har ikke en gang plads til en SFF under bordet.. og ja regner at investere i en lille SFF fra soltek, men det ville jo være ærgeligt at placere den oven på subwooferen og så computeren står af....
men endnu tak for svarene.. er der flere så bare råb op.. tager imod alle forslag!



orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2004 20:14:58
Svar/Indlæg:
73/8
-->2

"Det er ikke længere et reelt problem, da nutidens harddiske efterhånden selv er så godt afskærmet, at selv Jordens magnetfelt ikke kan "viske" data ud"

Nu vrøvler du vist - magnetfeltet fra en højttalermagnet forholdsvis tæt på en harddisk er langt kraftigere end magnetfeltet fra jorden. Det er jo heller ikke for sjov skyld at man skærmer magneterne i højttalere der skal stå tæt på fjernsyn. Du har vel aldrig oplevet at jordens magnetfelt har givet anledning til problemer med dit fjernsyn?



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 21:31:40
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg vil påstå at det ikke er noget problem... jeg har haft et par store AudioScan højttalere stående ca 40cm fra min comp i et års tid inden jeg rokerede rundt... og jeg oplevede ikke nogle problemer selv hvis jeg lod pc og anlæg køre på fuld hammer en eftermiddag...



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 21:35:57
Svar/Indlæg:
846/74
jeg har 2 jamohøjtalere som står lige ved siden af min computer.. ingen problemer der... ved dog ikke om højtalerne er afskærmet



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 21:40:39
Svar/Indlæg:
4338/142
Det kan give probs. med diverse blæsere (gfx, cpu o.s.v.) da disse kører på elektromagnetisme, altså spole + magnet :l



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 21:41:55
Svar/Indlæg:
4120/115
Måske skulle du være mere nærvøs for vibrationer, ved at stille den oven på en sub!!



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 21:45:00
Svar/Indlæg:
1581/5
harddisken kan forstyres af magneten, men det er ikke dataerne der bliver forstyret. Inde i en harddisk sidder der en MEGET kraftig magnet, der fungerer som reference punkt for læse/skrive hovedet - på hovedet sidder der en spole, den virker som elektro magnet, og alt efter strømstyrke/polaritet svinger hovedet i den ene eller den anden retning.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 21:49:55
Svar/Indlæg:
4120/115
#10
Dataene er også lagret magnetisk! lisom på en diskette osv.



Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2004 23:06:15
Svar/Indlæg:
644/8
jeg tror ikke det kan give problemer, jeg har en eheim vandpumpe(med elmotor) stående så den rører min ene hd, og det har aldrig givet nogle problemer.



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2004 14:17:40
Svar/Indlæg:
206/36
takker endnu engang... subben bruges kun til film, så det vil være yderts sjældent pc og sub kører samtidig... bor i 2-værl lejlighed i århus så det er også begrænset hvor højt/vibrationer jeg kan tillader subben at lave....

men #8 snakker noget om andre kølere på f.eks kan bliver generet af ekstra magnetisme... men det vil jeg vel hurtigt finde ud af evt kan jeg vel hører det på blæseren??



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 15:57:41
Svar/Indlæg:
1604/60
Tror faktisk ikke at det er magnetismen der bliver din største fjende, men nærmere de vibrationer din bas vil banke ind i kabinettet, godtnok kan en harddisk holde til meget men.....





Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2004 16:09:44
Svar/Indlæg:
751/42
#10.

Er det ikke sådan, at harddiskens arm laver et sweep og automatisk finder den rette cylinder at læse/skrive på, ved at udsætte læsehovedet for en bevægelsehen over hele pladen indtil den rette cylinder er fundet?

Det er bl.a det der er fordelen ved at køre med en aktuatormotor på harddiskens arm istedet for i gamle dage hvor man brugte en stepmotor, og foruddefinerede cylindrernes placering. Under temperaturafvigelser der medførte udvidelser af pladerne ville de 2 sæt data ikke passe sammen længere, og man måtte lave en "low level format" hvor du skrev nye cylindre på din harddisk.

Med de "nye" aktuator-motorer, er disken langt mindre følsom overfor udefra kommende påvirkninger, og jeg vil mene at en magnet udefra ikke vil kunne forstyrre en harddisk (indtil magneten når en vis styrke, hvor den er så kraftig at den sikkert ville krølle harddiskens kabinet først). Desværre er jeg ikke harddisk ekspert, eller magnetfelt ekspert, så jeg kan tage fejl. Ret mig endelig hvis der er noget i finder der er helt forkert :)

Mvh. Uffe