#10.
Er det ikke sådan, at harddiskens arm laver et sweep og automatisk finder den rette cylinder at læse/skrive på, ved at udsætte læsehovedet for en bevægelsehen over hele pladen indtil den rette cylinder er fundet?
Det er bl.a det der er fordelen ved at køre med en aktuatormotor på harddiskens arm istedet for i gamle dage hvor man brugte en stepmotor, og foruddefinerede cylindrernes placering. Under temperaturafvigelser der medførte udvidelser af pladerne ville de 2 sæt data ikke passe sammen længere, og man måtte lave en "low level format" hvor du skrev nye cylindre på din harddisk.
Med de "nye" aktuator-motorer, er disken langt mindre følsom overfor udefra kommende påvirkninger, og jeg vil mene at en magnet udefra ikke vil kunne forstyrre en harddisk (indtil magneten når en vis styrke, hvor den er så kraftig at den sikkert ville krølle harddiskens kabinet først). Desværre er jeg ikke harddisk ekspert, eller magnetfelt ekspert, så jeg kan tage fejl. Ret mig endelig hvis der er noget i finder der er helt forkert :)
Mvh. Uffe