Linux - hva det ?

Diverse d.  27. februar. 2004, skrevet af Carlsen
Vist: 359 gange.

Carlsen

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2004 18:18:32
Svar/Indlæg:
56/31
hejsa...

Jeg har hørt lidt om Linux, og vil gerne prøve det på min gamle spand. Men har lige nogle spørgsmål.
Hvad er systemkravende til linux ?
er det kun til serverbrug ?
og hvis i har andet at tilføje, så kom endlig med det.

Takker

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-02-2004 05:34:39
Svar/Indlæg:
4033/364
hejsa - uden at være linuxguru så kan jeg da sige;

linux er faktisk en slags "massebetegnelse", da det er linuxkernel (kernen) der er grundlaget. Linux findes nemlig i en masse distributioner, og de kan være alt fra den der findes i fx i en mobiltelefon og en der findes i en server.

Grunden er at man kan tilføje/fjerne programmer etc. fra kernelen. Derfor er systemkravene også forskellige for de forskellige distributioner.

Generelt skal du huske at ikke alt hardware der findes drivere til linux. Desuden er det også generelt lidt mere kompliceret at lave ændringer i systemet i linux (nu er jeg jo ikke ligefrem haj, og har ikke tålmodigheden til det). Der er også mange windows programmer som ikke kan køre direkte i linux (især spil) , men så er der omvendt MASSER af gratis software rundt om på nettet .. f.eks. www.openoffice.org . Desuden skal du være opmærksom på at du ikke kommer til at slette dine harddiske med linuxpartitioner, da linux kan køre med deres eget partitionssystem (harddiskene), men hvis du fortryder kan windows ikke læse dem. Så før du er sikker lad dem forblive i FAT eller FAT32, evt. NTFS.

Anyway for at komme igang med linux så er der flere valg:

www.knoppix.com - du kan downloade knopixx som der skal brændes som en CD. Du kan også fra det danske mirror hente Dappix som en fordansket version. Fordelen ved denne distribution er at den ikke behøves at installeres da den kan køres DIREKTE fra CD'en. Derfor hvis du er i tvivl er det en rimelig god måde at prøve det på.

www.mandrakelinux.com - en grafisk linux distribution (iconbaseret ligesom Windows), er relativ nem at sætte op, men modsat knoppix skal den installeres.

www.debian.org - en god distribution hvor man kan hente de dele man har brug for, omvendt kræver det lidt bedre kendskab til linux.

www.linux.org - der er en liste over de forskellige distributioner.