Selvbyggeri af subwoofer?

Diverse d.  27. februar. 2004, skrevet af Woodgnome
Vist: 2785 gange.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 19:51:14
Svar/Indlæg:
1888/560
Pt. har jeg to basenheder fra nogle gamle Jamo højttalere, sikkert noget bras i forhold til hvad man kan erhverve sig, men jeg har så også kun en billig Pioneer at sammenligne med. Jamo højttalerne spiller som std. meget mudret og meget bas, men det er vel ligemeget når det er til sub med aktiv forstærker?

Har aldrig bygget selv før, så jeg vil foretrække en forstærker der bare skal skrues i kabinettet og så forbindes enhedernes terminaler. Skal de forresten serieforbindes, parallelforbindes eller skal jeg have en forstærker der er specielt beregnet til to enheder?
Hvordan finder man ud af hvilke terminaler på enhederne der skal skal forbindes til forstærkeren? Ligemeget måske? Der står jo ikke plus og minus ved dem...
Hvad med delefilter, er det sammen med forstærkeren?

Forslag til forstærkere? Gerne urls til online sider hvor de kan købes eller forretninger hvor de kan købes. Hvis man kan få en god og kraftig forstærker for 1000 kroner er det total i orden.

Skal jeg bruge andet end forstærkeren (delefilter?), enhederne og nogle kabler (jeg regner med at der er ind/udgange på forstærkerenheden) når det gælder det tekniske område?

Angående kabinettet, så har jeg tænkt mig at lave det af sponplade med melaminoverflade (det der ligner træ, som man limer direkte på sponpladen). Jeg aner INTET om hvordan designet skal være, så jeg vil gerne have noget input om hvordan man får det lavet bedst muligt. Altså placering af enheder, basrefleks kontra lukket kabinet, opdeling i kabinettet, så hver enhed har et separat rum, afstivning, minimering af resonans, ekstra vægt og dæmpningsuld.

Jamo enhederne kommer fra et par Jamo (selvfølgelig) højttalere med modelnavnet SL85 og er nok omkring 7,5" (har ikke lige målt). Eneste oplysninger jeg kan give om dem er at deres ratede power er 90Watt, music power 120Watt, IEC 45Watt og impedansen er 8Ohm og mellem enhederne i SL85'erne sidder der to stk., øøh, dimser?? Er de vigtige, for så finder jeg lige ud af hvad der står på dem...

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 20:02:11
Svar/Indlæg:
1888/560
BigBird jeg spørger mig lidt omkring forskellige steder og også her, fordi jeg ved der sidder nogle kloge hoveder.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 22:53:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

"for komplicerede" - for dig måske, ja! :00

;) :p

-> #0

Hvis du desideret vil have en subwoofer, så ville jeg foreslå dig at enten selv lave, et købe et delefilter. Med det, når du ret langt...

En anden mulighed, nu hvor du har to enheder, er at lave et "kryds". Hvor du spejlvender polariteten på den ene af enhederne. Forklaret ved, at når den ene enhed pumper "ud", ja, så pumper den anden "ind". Det skaber et slags lufthul, hvor man ikke får den der brumme "who who" men bare en klar og dyb bas.

Ellers: Så når du serieforbinder, så skal du lægge deres impedans sammen, f.eks. hvis de er 8ohms. Så bliver deres samlede impedans på 16ohm. Hvis du parallelforbinder, så skal du "halvere" deres impedans. Dvs. at de bliver til 4ohm. Så du skal under alle omstændigheder have nogle komponenter på. En anden mulighed er at lade de to enheder køre hver for sig. Med to ledere, to delefiltre osv. osv.

I mine øjne ville det bedste være at parallelforbinde dem, og så få sat nogle modstande på, evt. også et delefilter, men det er jo op til dig.

Du kan jo (også) lave et refleksrør, det giver lidt af den der "who who" - lyd, som de fleste kender. Det giver en dyb og god bas, uden definérbar retning. Det er godt til f.eks. film og spil.

Under alle omstændigheder så skal du være meget påpasselig med kabinettet. Da du også skal tage højde for div. svingninger, specielt resonans. Hva' vil du bruge som materiale? Opbygning osv. osv.

Det er ikke så'n bare ligetil, hvis man vil have god lyd.

Et andet forslag kunne også være at lave "rum" inde i selve kabinettet, hvor du kan styre luftgennemstrømningen. Det giver også en lidt klarere lyd, men det er svært at få til at lyde af noget.

Mit definitive forslag til dig er: Læs lidt på "lektien" og eksperimentér selv med det. Det er en langsom proces, som kræver dit øre og din tålmodighed... så bare kom i gang ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:02:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Det betyder faktisk ret meget! :o

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:12:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

He he :00 Det er da godt, at du er enig med dig selv ;)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:14:19
Svar/Indlæg:
10398/435
yes til det Nonig siger. ville dog ikke råde dig til at bygge et cross-over filter selv. køb et til en hund.

og husk at kabi ikke bare skal være et stort hult rum. for det første, to enheder = to separate rum. hvert rum skal være delt af en plade, pladen skal self. ikke dele rummet men det skal være passage..... over denne plade skal du ha enheden og under en bass port.

en meget vigtig ting, brug hårdt træ (MDF?), tons vis af skruer og liter vis af lim!! kanterne skal være tætte og siderne må ikke vibrere!

hvor mange tommer er enhederne på? og er membran-ophænget stift eller blødt?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:17:24
Svar/Indlæg:
10398/435
Nonig, viklinger siger du... antal Henry... hvis manden selv skal sidde og lave et par tusind henrys med lakeret tråd som kommer han sgu nok til at kede sig.. og desuden så det resultat man får bliver skod...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:22:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9 + #10

Læs lige hvad jeg skriver, én gang til. ;)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:29:15
Svar/Indlæg:
10398/435
jep jep...

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:42:46
Svar/Indlæg:
592/17
Hvis jeg var dig... Så ville jeg bygge et push pull kabinet... Du kan finde tegninger inde på dansk auto hifi hjemmeside.
Et push pull kabinet kan du både lave med port.. Du kan også lave det i trykkammer.. Du skal bare lave det 100 % ordenligt & tæt så!
Det giver en meget hård bas.. Og det fylder heller ikke så meget som et med port.
Dele filter... Hva skal man med det... ?! Køb et til 50 kr i Biltema... Så spare du besværet for at lodde og vikle din egen spole.... :)
Held og lykke med det.. :E

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:49:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

For pokker da! :00

Når jeg siger at manden selv skal lave et delefilter menter jeg da for hulen ikke at manden selv skal sidde og lave viklingerne, men blot at han kan <b>KØBE</b> spolen og selv lave resten, ud fra kompontenter han <u>SELV KØBER!</u>

Han kan jo netop også selv købe et sæt i en elektronikforretning.

Skal man da virkelig skære <b>ALT</b> ud i pap? :f

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:55:42
Svar/Indlæg:
592/17
Så... At hidse sig ned...
Se her.. Den har du brug for: http://dev5.sites.dk/kategori....
Lav kassen... Og sæt den lille fætter i.. :)

Ebzen

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2004 23:58:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

"at hidse sig ned..." ?:(

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:02:07
Svar/Indlæg:
592/17
Ja du skrev "Pokker da" som om at du var lige ved at eksplodere... Af rent arrigskab.. Sådan så/læste jeg det.. :D
Hehe.. Jeg driller kun... Vi skal jo hjælpe manden med hans sub.. ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:05:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Fair nok! Men, næste gang, så husk at læse smileys' ;)

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:07:55
Svar/Indlæg:
592/17
Det er sku en aftale... :e

Ebzen

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:16:57
Svar/Indlæg:
1888/560
Hvis nu i læste så ville i se ordet sponplade nævnt (der er måske forskellig slags sponplade? Det er bare noget fra nogle hylder jeg har købt ude i bauhaus.

Nonig, jeg er ikke helt med på hvad du mener med "who who" lyd, men jeg ville gerne have en bas der var lidt mere præcis, også gerne lidt dybere end den jeg har nu.
Med hensyn til impedansen, handler det ikke bare om at finde en forstærker der kan håndtere den?

Spejlvending af polarisation = forbinde ledningerne modsat til selv enhedens terminaler?

Og så lige et spørgsmål, delefilter og forstærker er to helt forskellige ting ik?

Kunne i ikke prøve at lave nogle dejlige paint tegninger af hvordan i mener jeg kunne lave kabinettet?

Enheden er vist godt nok 7,5". Selve metalophænget måler 20,5 cm, mens den fra gummiophænget måler ca. 18,5 cm.
Jeg kan ikke svare på om det er blødt eller stift ophæng, da jeg ikke ved hvad forskellen er, men det ser u til at være ret brugt og meget blødt.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:19:00
Svar/Indlæg:
1888/560
Ebzen, det var lige netop noget lign. det der jeg ledte efter!
Så skal jeg vel bare parallelforbinde enhederne og smække nogle modstande ind så impedansen passer?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:40:44
Svar/Indlæg:
10398/435
"Så skal jeg vel bare parallelforbinde enhederne og smække nogle modstande ind så impedansen passer?" --> nej

de træ du skal bruge hedder noget med MDF-plader (MTF?). meget hårdt og tager godt mod vibrationer. det ligner sådan set sav-smuld blandet med lim.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 00:45:18
Svar/Indlæg:
1888/560
Hvordan skal de så forbindes til sådan en satan, som Ebzen henviser til?

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 02:36:02
Svar/Indlæg:
592/17
Som når du forbinder en almindelig højtaler til din forstærker.. :)

Ebzen

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 11:24:34
Svar/Indlæg:
722/35
hmm, det der med kloge hoveder.... ;)

lad mig først sige at jeg er helt enig med dsdsdk i, at du skal bruge MDF-plader (Medium Density Fiber). Det ligner savsmuld blandet med lim fordi det som sådan er det det er. Det er det samme som almindelig spånplade, bare tættere og tungere og dermed mere lyddødt - det er jo så også lidt dyrere. Som minimum bør det laves i 25mm tykkelse så du får et tungt og lyddødt kabinet. Det er uhyggeligt vigtigt når der er tale om byggeri af en subwoofer, at man får lavet et kabinet der ikke svinger med, så bliver det nemlig brummelyd og ikke ren og tør bas.

Men, men, men...... det er altså ikke ligegyldigt hvor stort du laver kabinettet. Den invendige volumen skal tilpasses rimeligt nøjagtigt til selve højtalerenhedernes mekaniske og elektriske egenskaber. Jeg er ikke selv på nogen måde et klogt hoved på det her område :r, men jeg ved, at hvis du "bare" laver et tilfældigt kabinet som du synes ser pænt og fint ud størrelsesmæssigt, så risikerer du at blive uhyggelig skuffet over lyden. Så derfor er det desto meget sværere at forudsige resultatet med et par tilfældige gamle enheder, som man ikke har nogen data på.
Og skal det være lukket eller basrefleks, skal det være push-pull eller tripple chamber.... og så videre. Det har altsammen betydning for den lyd der i sidste ende kommer ud af den kasse du får lavet. :00

Det lyder til at det er ret små ældre og billige enheder du sidder med, derfor skal du nok ikke på forhånd forvente den allermest tørre og dybe bas. Når du ikke har nogen data på dem, er det bedste egentlig, at lave en kasse med to adskilte kamre i, et til hver enhed, med nøjagtig samme volumen og kabinettype som de originale højttalere som enhederne stammer fra.
Om de skal forbindes parrallelt eller i serie, afhænger egentlig mest af den forstærker man vil benytte. Husk bare at seriekobling fordobler den samlede modstand, og at parrallelkobling halverer den samlede modstand (hvert fald når der er tale om to ens enheder). Alt under en samlet modstand på 4 ohm er hård kost for de fleste forstærkere, når prisen skal være rimelig. :(
Enhedens modstand skulle gerne stå bagpå et eller andet sted, og pluspolen er som regel markeret med en lille farvet plet (rød).

Det lader til, at du godt vil investere lidt penge i det projekt, og nu burde jeg jo komme med en masse links til dig men jeg har vist ikke lige nogen i hovedet :r. Men min pointe er, at det måske bedre kan betale sig at købe en færdiglavet aktiv subwoofer, eller hvert fald en eksisterende konstruktion. Du bliver sandsynligvis skuffet, hvis du køber en af de forstærkere der er linket til højere oppe i tråden og propper de to enheder i et "tilfældigt" kabinet.
Undersøg sagen grundigt inden du giver dig i kast med det.
I øvrigt finder du nemt en masse om det her emne ved at søge lidt efter det. ;)

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 12:09:37
Svar/Indlæg:
1888/560
Tror det bliver "lidt" penge, hvorfor tror du jeg vil bruge to gamle slidte enheder (jeg fandt lige en dato på dem, 30/6-1989!!!!). Derudover står der nogle tal på en stor klam jamo mærkat, sikkert modelnummer, men ellers står der ikke noget.

Umiddelbart tror jeg, at jeg får mest volumen ud af det, hvis jeg bruger den metode, hvor NoNig siger jeg skal omvende polarisationen på den ene enhed, så den "skubber" når den anden "trækker". Det er push-pull right?

Jeg tror ikke enheder kan holde til at sidde i et lukket kabinet (de er trods alt lidt gamle og har ikke den helt store slaglængde eller hvad det nu hedder), men push-pull udligner vel trykket lidt, så det kan de nok godt klare.

mixi

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 13:33:28
Svar/Indlæg:
26/1
Kan du ikke lige skrive en guide om hvordan man laver sådan en satan?
Jeg tror at der er et par stykker herude som gerne ville have en subwoofer...
også er det jo lidt mere gail at man kan prale med at den er en man selv har lavet

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 13:37:54
Svar/Indlæg:
1888/560
mixi jeg er 100% noob indenfor det her og efter hvad jeg har hørt, så fører selvbyggeri aldrig noget godt med sig. Eneste grund til at jeg stadig gider prøve er, at min pioneer subwoofer ikke er blandt de bedste og min egen løsning muligvis kan blive bedre.

Jeg tror jeg vil prøve at lave lidt fusk i dag med noget sponplade og enhederne og så se om jeg lige kan misbruge forstærkeren i min pioneer og så se om det overhovedet kan betale sig med de to enheder jeg har.
Hvis jeg synes det lyder ok, så laver jeg med glæde en guide, men der bliver nok ikke lagt vægt på det tekniske, billeder bliver helt klart i centrum.

mixi

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 13:52:14
Svar/Indlæg:
26/1
det var også sådan noget i den stil jeg tænkt.
Men det er nok noget som mangle på denne side, "How to build a Subwoofer "

Quickmcj

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 14:55:11
Svar/Indlæg:
77/225
Jeg fik i sin tid Lars fra LC audio til at lave et diagram af et delefilter til en aktiv sub. Et meget godt delefilter, der kan alt det man har brug for:

http://www.lcaudio.dk/subfilte...

1x Peerless 12" XLS , 1x Zappulse 2.2 SE m. trafo, kabler osv., det nævnte delefilter og så lidt MDF...så er man godt kørende for en lille slat penge ;)

Lidt flere godter her:

http://kahuna.sdsu.edu/%7Etuck...

http://www.linkwitzlab.com/

http://www.diysubwoofers.org/

http://www.greatdaneaudio.dk/

http://www.danskaudioteknik.dk...

http://www.d-s-t.com/main/tech...

http://www.d-s-t.com/

Og så er det jo smag og behag om man bygger sub'en på den ene eller anden måde. De forskellige muligheder i opbygningen har alle både fordele og ulemper så man skal finde det der passer til ens smag.

Quickmcj

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:00:55
Svar/Indlæg:
77/225

Du skal lige tjekke om der er delefilter på din forstærker som du bygger i sub'en eller om du hiver signalet fra en korrekt udgang på din eksterne forstærker (Sub udgangen) ellers brænder du enheden af. Ellers kan du købe færdigbygget delefiltre af alle størrelser.

MDF skal den hel sikkert bygges i.

Det bedste er nok at du monterer forstærkeren på ydersiden af kabinettet. Jeg tænker på køling...

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:11:38
Svar/Indlæg:
543/67
#29 - Må jeg minder dig om at dette en overclocking's side, ikke en hifi/lyd/musik side!!! ;) Så self er der ikke en "HOw To Build A Sufwoofer" guide her :)

-SnowMann

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:16:06
Svar/Indlæg:
1888/560
#31 jeg kan i hvert fald justere hvor langt op subwooferen skal spiller (fra 80 til 120 hz), det er vel delefilter? Er der i realiteten så brug for et delefilter, eller kan jeg spare pengene der og købe en lidt bedre forstærker?
Signalet kommer fra en pre out sub udgang.

Hvordan omvender man polarisationen hvis man laver push pull? Er det godt nok bare at bytte om på plus og minus?

Micker

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:23:15
Svar/Indlæg:
1012/98
Køb en af de forstærker #15 linker til.
Jeg har selv en af dem, og uden den vil min subwoofer være noget pis. Du kan justere crossover frekvensen fra 40-180 hz

Den er helt genial, jeg mangler bare en ny subwoofer enhed nu
:)

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:26:57
Svar/Indlæg:
1888/560
Micker, der er en der vil sælge mig en (altså en anden forstærker), hvis det er billigt og ok så prøver jeg bare den. I første omgang behøves det jo ikke være helt monster. Med de enheder jeg bruger er der her sq bare mere en prøve på at lave noget der virker :)

Micker

Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 15:41:26
Svar/Indlæg:
1012/98
ja selvfølgelig, nu ved jeg ikke lige hvad billigt er, men jeg købte den billigste fra carsound.dk, den er på 240 watt også mangler man evt denne her: http://www.d-s-t.com/peerless/... Highly recommended for surround sound systems and THX systems. Det burde at være godtnok :)

Det er jo ca. 2500 kr. Så mangler du træ og basrør osv... men jeg syns da alligevel det er billigt.

Der er en producent (kan ikke huske mærket) der sælger en subwoofer med en 12" peerless enhed i og en 150 watts forstærker. Den koster 8500 kr, og enheden koster ikke mere end 2000, så det kan da sagtens betale sig at lave sin egen subwoofer!

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 19:50:13
Svar/Indlæg:
722/35
- det er da indlysende nok hvorfor, det er jo de eneste enheder du har omtalt. :00
Enheder fra 89, ja de har selvfølgelig ældet lidt, men hvis de ikke er direkte defekte, så kan jeg ikke se nogen problemer som sådan i at bruge dem.

Jeg tror nu nok man får mest volumen ud af et tripple-chamber-bandpass system, altså sådan et hvor de to enheder sidder med bagsiden ind i et fælles kammer, og forsiden ud i hver sit kammer. Der er desuden reflexrør i alle tre kamre. Men det er en kompliceret sag. Jo jo, det er push-pull princippet nonig beskriver i starten af tråden.

Nu har du jo så åbenbart ikke besluttet dig til hvilke enheder du vil benytte, men hvis det er de gamle Jamo-enheder, så vil jeg stadig foreslå, at du laver et kabinet hvor enhederne har hver sit kammer i samme størrelse og type som originalhøjttalerne. For uanset hvilke enheder du har, så skal du altså bruge det der hedder Thiele-Small parametrene - enhedernes mekaniske og elektriske egenskaber -, hvis du vil designe dit eget system med anvendelse af push-pull princippet. Har man ikke disse parametre, konstruerer man så at sige sin subwoofer i blinde.

Jo, selvfølgelig kan de da tåle at sidde i et lukket kabinet, originalhøjttaleren SL85 (kender den dog ikke), er med stor sandsynlighed en lukket konstruktion. Jeg vil endda sige at det er en fordel at kunne se begge enheder, for så kan du tydeligt høre, hvis de bliver tvunget til at foretage større udsving end den slaglængde kan klare, det giver et tydeligt "klonk" fordi svingspolen slår imod bagenden af svingspolegabet. Hvis en eller begge enheder ikke er synlige, kan du for det første ikke se hvor stort udsvinget er, og du kan også kun meget vanskeligt høre hvis de får for meget.
Det er ikke for at kritisere dig eller noget andet, men som nonig også sagde længere oppe, så er en subwoofer ikke noget man "bare" lige sådan laver hvis man vil have vellyd.
:)

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
29-02-2004 01:53:59
Svar/Indlæg:
1888/560
#37 jeg regner da heller ik med at den blivere meget bedre end den jeg har nu, men lidt mere volumen måske, det samlede membran areal er jo større og forstærkeren skulle også gerne blive kraftigere.

Mht. enhederne, så kommer de ikke fra et lukket kabinet og jeg kan med rimelig overbevisning sige at det gamle kabinet er ret lille (ca. 18x18x35 cm og det er jo rundt regnet ingenting til en så stor enhed, i hvert fald sammenlignet med normale subwoofer kabinetter).

Indtil videre havde jeg tænkt på et lukket kabinet, evt. en plade i midten hvor der lige kan passere luft igennem via et hul, enhederne i hver sin side (så man kan se dem) og så ellers push pull.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
29-02-2004 02:46:43
Svar/Indlæg:
7241/274
http://www.overclocking.dk/bil...

Han kan jo også bygge den op lige som denne her jeg har lavet!
Han har 2 stk. 8" enheder fra jamo og jeg mener at de skal have omkring 20liter hver så omkring 35-40 liter i et kabinet og så 2 stk 55mm bas rør der er ca 12-15 cm lange!

Micker

Superbruger
Tilføjet:
29-02-2004 13:33:48
Svar/Indlæg:
1012/98
#40 hvis du skal lave subwoofer til bil kan jeg ikke se hvorfor du skulle købe en af brink's "forstærkere" der er ingen frekvevns justering, køb dog en rigtig forstærker til bil, du kan få dem til ingen penge og de er beregnet til 12 volt eller hva de nu kører med.
Til hjemmebrug kan jeg kun anbefale dem fra carsound, de er billige og beregnet til subwoofere. Danskaudioteknik har også subwoofer forstærker men de er en del dyre end carsounds.