hmm, det der med kloge hoveder.... ;)
lad mig først sige at jeg er helt enig med dsdsdk i, at du skal bruge MDF-plader (Medium Density Fiber). Det ligner savsmuld blandet med lim fordi det som sådan er det det er. Det er det samme som almindelig spånplade, bare tættere og tungere og dermed mere lyddødt - det er jo så også lidt dyrere. Som minimum bør det laves i 25mm tykkelse så du får et tungt og lyddødt kabinet. Det er uhyggeligt vigtigt når der er tale om byggeri af en subwoofer, at man får lavet et kabinet der ikke svinger med, så bliver det nemlig brummelyd og ikke ren og tør bas.
Men, men, men...... det er altså ikke ligegyldigt hvor stort du laver kabinettet. Den invendige volumen skal tilpasses rimeligt nøjagtigt til selve højtalerenhedernes mekaniske og elektriske egenskaber. Jeg er ikke selv på nogen måde et klogt hoved på det her område :r, men jeg ved, at hvis du "bare" laver et tilfældigt kabinet som du synes ser pænt og fint ud størrelsesmæssigt, så risikerer du at blive uhyggelig skuffet over lyden. Så derfor er det desto meget sværere at forudsige resultatet med et par tilfældige gamle enheder, som man ikke har nogen data på.
Og skal det være lukket eller basrefleks, skal det være push-pull eller tripple chamber.... og så videre. Det har altsammen betydning for den lyd der i sidste ende kommer ud af den kasse du får lavet. :00
Det lyder til at det er ret små ældre og billige enheder du sidder med, derfor skal du nok ikke på forhånd forvente den allermest tørre og dybe bas. Når du ikke har nogen data på dem, er det bedste egentlig, at lave en kasse med to adskilte kamre i, et til hver enhed, med nøjagtig samme volumen og kabinettype som de originale højttalere som enhederne stammer fra.
Om de skal forbindes parrallelt eller i serie, afhænger egentlig mest af den forstærker man vil benytte. Husk bare at seriekobling fordobler den samlede modstand, og at parrallelkobling halverer den samlede modstand (hvert fald når der er tale om to ens enheder). Alt under en samlet modstand på 4 ohm er hård kost for de fleste forstærkere, når prisen skal være rimelig. :(
Enhedens modstand skulle gerne stå bagpå et eller andet sted, og pluspolen er som regel markeret med en lille farvet plet (rød).
Det lader til, at du godt vil investere lidt penge i det projekt, og nu burde jeg jo komme med en masse links til dig men jeg har vist ikke lige nogen i hovedet :r. Men min pointe er, at det måske bedre kan betale sig at købe en færdiglavet aktiv subwoofer, eller hvert fald en eksisterende konstruktion. Du bliver sandsynligvis skuffet, hvis du køber en af de forstærkere der er linket til højere oppe i tråden og propper de to enheder i et "tilfældigt" kabinet.
Undersøg sagen grundigt inden du giver dig i kast med det.
I øvrigt finder du nemt en masse om det her emne ved at søge lidt efter det. ;)