P4 Mobo - Kan ikke bestemme mig!

Bundkort / CPU d.  01. marts. 2004, skrevet af System
Vist: 540 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
01-03-2004 00:05:16
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg skal ud og have et nyt bundkort da mit Abit AI7 efter det kom tilbage fra RMA ikke vil køre sammen med mit ram mere. Eller jo, de kan godt køre, men jeg kan ikke få dem stabile ved OC. Jeg ved bare ikke hvilket jeg skal vælge.
Jeg kigger på Asus P4C800E-Deluxe, EPoX 4PCA3+, DFI LanParty 870PRO og Abit IC7-G Max3.

Ingen af bundkortene er perfekte. Jeg har her stillet lidt lister op med pros & cons ved de forskellige bundkort's

Asus P4C800E-Deluxe:

Pros:

Kan nå høj FSB
Kvalitets bundkort
Stabilt
Passiv køling af NB (Støjsvagt)

Cons:

Kun 2.85v på Vdimm
Passiv køling af NB (Varmt?)

EPoX 4PCA3+

Pros:

3.3v på Vdimm
Billigt

Cons:

Ikke bare grimt, meget grimt!
Kun 1.6v på Vcore. (Eller er det problem løst i rev. 2.0/2.2?)
Dårligt "ry" (erfaringer tak)

DFI LanParty 875PRO:

Pros:

Alt for blæret layout
Massere fedt tilbehør
Har set nået lige så høj FSB som IC7/P4C800

Cons:

Kun 2.7v på Vdimm (2.9 på rev. B?)
Ikke et "(aner)kendt" mærke

Abit IC7-G Max3

Pros:

3.2v på Vdimm
MOSFEST køling
Aktiv NB køling (koldt)
Rimelig garanti for høj FSB

Cons:

Aktiv køling (larmer)
Ustabile Vdimm spændinger (eller er det blevet fikset?)
Børnesygdomme

Puha, det blev lidt langt! I kan se i min profil hvilket HW der ellers er i mit rig.

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Mit mål er over 3.4GHz (FSB284) 100% stabilt med rammene 5:4 med 2-2-2-5 timings. Og gerne over 3.5GHz (FSB292) når der skal benches ?:(

Jeg håber i vil dele lidt erfaringer og hjælpe mig med hvilket bundkort jeg skal satse på.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 00:42:35
Svar/Indlæg:
6624/113
Asus P4C800-E Deluxe : Kender jeg udefra og ind. Passiv køling på chipset er kun et problem hvis luften står 100% stille i kabinettet - og hvor ofte gør det det? Vdimm problemet kan klares med et lille simpelt vdimm mod. Jeg skal gerne indrømme jeg er Asus-mand, men det er sq på grund af mine erfaringer med dem kontra de 21 andre bundkort jeg havde til P4 i løbet af det forgangne år.

Epox : Uha uha. Du nævner selv de vigtigste ting. For chipset køleren gælder det samme som på Asus, men med det her kort er vcore noget så ustabil så det er til at skrige af. Bios volder desuden en del problemer for nogle typer ram.

DFI Lanparty : Tja - du nævner selv at det ikke er anerkendt, men jeg vil påstå det modsatte. DFI har i mange år siddet rimeligt godt på OEM og lavbudget markedet - men der snakker vi så ikke overclocking brædder. Det er et af de få bundkort jeg ikke har haft i 2003 desværre, så jeg kender det ikke på førstehånd. Jeg har også set fede oc resultater, men har set mindst lige så mange folk med problemer i forbindelse med vdimm stabilitet og fald af vcore ved load... Og man skal efter min mening ikke fokusere på software / tingeltangel - bundlen når det er et overclocking bræt man skal have. ;)

Abit Max3 : Kig på brugtmarkedet og gør dig dine egne tanker over hvorfor der er så mange til salg af dem. :00
Og nej vdimm stabiliteten mellem 2,9 og 3,1 er vist stadig et problem så vidt jeg er informeret. :l

Udover dem du selv nævner synes jeg du skal kigge på MSI 875P Neo LSR / FIS.. Det har alle de fede ting med op til 3,2 volt på ram - vcore op til 2,0 i små steps - en masse fine ting med i kassen. Dog kan der være problemer med temperaturudlæsninger og mit tidligere LSR har endnu til gode at vise mig noget brugbart i den henseende. Men det bliver lidt overskygget af de 306fsb det kunne rende uden problemer. :D

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 01:24:40
Svar/Indlæg:
1287/32
Max3 ville jeg ikke røre med en fjernstyret ildtang!

Du fremhever OTES Systemet som en fordel. Efter min mening er dets eneste funktion at tilføre endu en støjende lavkvalitets blæser og et par grønne leds

Jeg har ikke set nogle tests der viser at max3 rent faktisk clocker bedre end alm ic7 omvendt er der et par stykker inde fra xs der har opnået vilde fsber på ic7 som jeg ikke har set på max3

Du glemmer også et par cons på max3
1) Ram volt ubrugelig imellem 2,9 og 3,1
2) AGP Lås fejler over 300mhz FSB.(gelder også for ic7(-G)) Så har du en "gylden" 2,4 ghz skal du forberede dig på at skulle bruge nVidia/PCI gfx
3) Det har problemer med at arbejde sammen med rigtig mange ram typer

Asus P4C800-E Deluxe er min absolutte favorit!

Her her jeg enig i din opstilling af pros/cons
Bortset fra at pasiv køling på nb er ilkke noget problem med mindre du jagter de helt ekstreme fsber- Sajmon kører 280 fsb med sit passivt kølede p4c800-e dlx

Jeg er også enig i at det er ergeligt at Asus kun har vagt at give mulighed for 2,85 på ram. Men på den anden side, når man ser hvad abit fik ud af at heve vdimm på ic7 er jeg egentligt glad for at asus ikke har gjort det samme

Det er hellere ikke en stor sag at voltmode asus boardet.

Der er en lille asus cons der også skal være med:

Asus har et problem med at vcore falder under load. Dette kan også løses med et enkelt voltmod

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 02:07:00
Svar/Indlæg:
6624/113
Hehe. Jeg kører skam 283-292fsb til dagligt med passiv - dog står luften langtfra stille i mit kabi. Det må vel betgnes som "aktivt passiv" køling. :D

Det gør sig dog gældende for de fleste kabinetter idag...

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 07:08:42
Svar/Indlæg:
1349/11
Er der en af jer der har et hurtigt link til volt mod på cpu-siden som #2 skriver om, det med at vcore falder meget under load, gerne til mit board ligeså(P4P800 dlx).
takker på forhånd.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 07:18:51
Svar/Indlæg:
1604/60
#2 skal lige tilføje at der skam også er et volt-mod til Max3 kortet, jeg har iøvrigt samme kort og har ikke problemer med det, det selvom den snart bliver 5 mdr gammel ;)

Men vil da også anbefale et Asus kort, kan dog ikke tilslutte mig de mindre (ana)kendte mærker, så hvis valget var mit ?

Asus eller Abit.....

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2004 10:56:35
Svar/Indlæg:
287/14
Jeg fik mit IC7 i fredags, og det kan jeg varmt anbefale, meget kold NB, du kan selv se OC i profil :)

Og så ser det max godt ud :D Understøtter også Prescott uden bios update.

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 11:09:44
Svar/Indlæg:
3162/78
Jeg synes aldrig og ha hørt nogle der har problemer med RAM på MAX3, kun folk der sprøger om der er problemer. Jeg ved da ik om det har været den gamle version der har været problemer i eller en gammel BIOS. men jeg køre med a-data og har haft KHX PC3000 RAM før aldrig haft problemer!

Jeg kender dog ik så meget til Asus boadet, men jeg ka ik så godt lide dens bios (inde i bios) men det har vel entlig ik noget at sige!

The

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2004 11:43:28
Svar/Indlæg:
613/20
jeg har et Asus P4C800E-Deluxe. det er et mega fedt bundkort, med 4x SATA. men du skal bare lige husk at flash din BIOS, da den der kommer med ikke er så god, den har nogle fejl som f.eks. den kan ikke plug-in uden at genstart.... men efter en flash køre det 8)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 15:47:09
Svar/Indlæg:
6624/113
Der er ingen forskel i ydelse eller overclocking evner på de forskellige modeller. Det er kun features og pris der er afgørende. :D

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 17:18:10
Svar/Indlæg:
1349/11
Prøv at kigge lidt efter Albatrons bundkort.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 20:06:40
Svar/Indlæg:
3972/242
til yupper http://www.xtremesystems.org/f... kigge lidt der er også p4p800 deluxe mod

The

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2004 20:36:22
Svar/Indlæg:
613/20
13# der er mange test af det Asus kort.... jeg har ikke lige nogle links da jeg lige har Format C: :00

men www.tomshardware.com har en meget stor og fed test af mange kort, der vinder det Asus i mange af dem.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 23:01:48
Svar/Indlæg:
6624/113
Bedømmelser på edbpriser? LoL...

Dem håber jeg ikke du lægger for meget i, da det ikke ligefrem er det mest expert-prægede hardware site i DK. :00

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 01:47:40
Svar/Indlæg:
1349/11
takker til Vanovich, men det jeg er på udkig efter er et mod til cpu'en, så volt ikke hopper op og ned.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 02:29:08
Svar/Indlæg:
1287/32
#21 Links til droop mod :)
http://www.xtremesystems.org/f...