HJÆLP (n000b) til installation af harddisk :o

Diverse d.  01. marts. 2004, skrevet af joergensen
Vist: 435 gange.

joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2004 14:30:37
Svar/Indlæg:
121/20
Jeg har købt en ny harddisk da den gamle larmede slemt meget og skal nu til at installere denne...

Lad det bare være sagt med det samme - er helt grøn og har ikke prøvet den slags før :o

Håber meget jeg kan få lidt hjælp her på sitet :)

Kan jeg bare sætte harddisken til det kabel som den gamle harddisk sad i og sæt tænde computeren med windows CD'en i og så installere alt software på den nye harddisk?

Er det korrekt at jeg skal geninstallere windows hvis jeg opgradere bundkort/cpu/ram? - altså vinder jeg noget ved installere inden jeg opgradere eller kan jeg lige så godt vente...

Er der forskel på win2k og xp ift. installationens sværhedsgrad?

På forhånd mange tak :)

icemann
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2004 16:13:21
Svar/Indlæg:
108/13
disken skal først formateres inden du instalere windows og det foregår også via cden,og sværhedsgrad på de to styresystemer er den samme(lige nemt ;) )



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
01-03-2004 21:15:53
Svar/Indlæg:
4033/364
well du skal først partitionere din disk

Så hvis du har Windows XP ville jeg nok sætte den i den anden IDE port (den er lige ved siden af der hvor den anden harddisk sidder fast med motherboardet).. det eneste du skal huske er at kablet har en rød kant i den ene side.. denne side skal normalt vende imod strømstikket.

I bios kan du se om den finder drevet (det skal være det eneste drev på kablet, da harddiske og CDROM drev enten kan være master eller slave (sættes via jumpere), men der kan ikke være to af den samme på samme kabel).

(well har kun den engelske version af windows )
I windows -> kontrolpanel->administrer computer/værktøjer (eller noget i den retning)->administrer computer->medie->Disk administration->

så kan du se nogle drev, der vil være en der hedder disk 0, disk 1 (hvis begge diske er i).. Hvis der står NTFS, FAT, FAT32 samt et drev bogstav (det du ser i denne computer, f.eks. C), så er der partitioner.. hvis ikke, så højreklik på drevet og så vil jeg tro du kan vælge opret partition.

Der findes flere slags partitioner:

primær (det skal windows drevet helst være, der kan KUN være et af disse på EN harddisk)
logisk/extended (du skal først lave en logisk partition hvor du ligesom afgrænser området hvor du kan lave partitioner.. Så kan du lave de logiske drev)...

så skal du genstarte.. hvis det er gjort rigtigt skal du formatere drevene så du kan få lagt noget ind på dem (husk nu at vælge de rigtige!)

ellers findes der værktøjer til dette, som f.eks. partition magic, men det koster desværre klejner



joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
01-03-2004 22:41:13
Svar/Indlæg:
121/20
pt har jeg win2k men regner med at installere winxp på den nye harddisk, som er min eneste i computeren (når jeg har fået smidt den gamle ud!).

ændre det på noget?



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
02-03-2004 12:04:07
Svar/Indlæg:
4033/364
well jeg har ikke haft win2k i lang tid, så jeg kan ikke huske hvordan det er med det..

hvilken HD er det? for ofte kan du hente software til at klare dette hos producenten






joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 09:39:01
Svar/Indlæg:
121/20
det er en IBM, men udover den normale støj når den søger er der også en slem hyletone - kan dette fjernes med software?!



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
03-03-2004 15:44:23
Svar/Indlæg:
4033/364
Hejsa igen

well hvis du har en brænder kan du f.eks. downloade "the ultimate bootCD" hvor der bl.a. er et partitionsprogram

http://www.ultimatebootcd.com

Der ligger også et testprogram til at teste om din harddisk overhovedet har det godt (ikke sikkert hvis den hyler)..

eller gå ned på nedenstående url, der er under disk management to links til nogle pdf filer der forklarer hvordan du gør (sådan generelt)

http://www.hgst.com/hdd/suppor...