Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2004 17:41:28
Svar/Indlæg:
1287/32
Hej,
Min ven har et problem med sin hd. Han er norsk så hvis der er nogle forståelses problemer skal jeg nok oversætte:
"
Jeg har et problem med min hdd (en Hiatchi på 180 gb). Det hele begynte med at jeg skulle sette opp min gamle pc på 1.5 ghz.
Jeg formaterer hdd'en i pm og lager en egen partition på 5 gb til å instalere win på. Så slår jeg av pc og setter hdd inn i den andre pc og booter fra cd. Jeg får da ikke opp partitionen jeg lagde til å instalere win på. Jeg setter da hdd'en inn i den andre maskinen for å sjekke i pm hva som er galt. Jeg får da følgende feilmelding:
Disk2 (176699mb 22526c 255h 63s) appears to have partitions created using a different drive geaometry (80h 48s). This serious problem can lead to data loss.No partition manipulations should be made to this disk using this product or the operating system's products. You should back up the data on this disk, delete all partitions, create new partitions under the new drive geometry, and then restore you data using the backup.
Jeg tok da backupp av noen "hjemmevideoer" jeg hadde på disken, men orket ikke ta backupp av alle mine 80 gb med media filer. Jeg hadde også bare plass til å ta backupp av 40 gb. Etterpå prøvde jeg på nytt å instalere win på den i den andre maskinen: Jeg fikk beskjed om at jeg måtte
formatere den først, svarte ja på dette og fulgte alle beskjedene. Da det ikke skjedde noe endring i dette satt jeg den tilbake i den "nye" maskinen min. Gikk inn i pm og fikk da se at hele hdd'en var "BAD".
Jeg prøvde da å formatere disken, noe som jeg ikke klarte. Fikk bare feilmeldinger av dette. Jeg prøvde dette flere ganger og det var ingen fremgang.
Etterpå prøvde jeg meg i dos med kommandoen "format D:"
Det virket som dette skulle fungere og jeg ble svært glad.
Senere når formateringen var ferdig fikk jeg opp disken på explorer. Jeg kan fint kopiere data til/fra disken.
Jeg trodde problemet var fikset, men når jeg går inn i pm får jeg fortsatt opp at harddisken er "BAD".
"
Så hans spørgsmål er hvad der er galt? og hvad han kan gøre for at reparere disken
Jeg har forslået Lowlevel format, men jeg ved ikke hvordan man laver en sådan og om det overhovedet er løsningen?
Og til sidst: Er der nogel mulighed for at få den tapte data tilbage.