Luftkølings MOD

Litteratur d.  03. marts. 2004, skrevet af Hawski
Vist: 1623 gange.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:01:03
Svar/Indlæg:
751/42
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:27:24
Svar/Indlæg:
23132/740
Espeholt har forsøgt sig med et lign. mod, han skulle vistnok have noget "seriøst" i bedene ;)

PasCh

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:29:03
Svar/Indlæg:
30/0
Vil der KUN komme kondensvand hvis luften udenfor er under frysepunktet?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:31:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

He he! Nej.

Luften udenfor skal bare være koldere end luften indenfor.

Men, da køleprofilen antageligt er varmere end luften, og den kolde luft rammer, så vil der nok ikke dannes kondens, da fugten fordamper tilstrækkeligt hurtigt.

Jeg ved ikke om det er en overvejelse som han har gjort sig, hvis ikke: Heldig mand. Hvis han har: Klog mand

:l

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:37:08
Svar/Indlæg:
3346/81
Man kunne jo bare nøjes med at lade den trække fra lokalet - det virker fint på mine Mosfets. Se evt. min profil. De færreste sidder vel ved temps der er meget højere end 23 - 25°C?

Tomgun

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:43:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Korrekt! :e

race

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 19:02:48
Svar/Indlæg:
33/6
Varm luft kan indeholde mere vand end kold luft, det vil sige at når kold luft bliver varmet op vil det ikke kondenser men lige modsat det vil give en tøre luft...

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 19:08:30
Svar/Indlæg:
3712/44
Hehe, jeg har da også taget et screenshot hvor min 3.2 kørte @ 3.6 Ghz ved 22°C idle med retailkøleren. Og det er altså målt på et Abit IC7-G siger jeg bare :e

Mit bundkort var 11°C og mit R9800xt var 8°C :e

Deep

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 19:42:33
Svar/Indlæg:
507/141
Lars: Var det ikke svært at ramme PrintScreen med handsker på ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 19:48:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

*LoL* :e

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
03-03-2004 20:20:36
Svar/Indlæg:
4295/306
LOL

Nu er det jo heller ikke den vildeste hastighed RB-mods kører CPU'en ved... ;)

petter78

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 20:25:38
Svar/Indlæg:
316/10
Problemet ligger jo ikke i luften der kommer udefra, den ligger i luften der allerede er i kabinettet. Hvis køleprofilen bliver tilstrækkeligt kold, sådan noget i omegnen af 10 grader vil man risikerer at den omgivende luft fra rummet kondenserer på denne. Men hvis køleprofilen bliver så kold, så vil omgivelserne omkring køleprofilen sikkert også være kolde, så måske vil der hele tiden komme luft ind udefra som vil blive varmet op og sørge for at temperaturforskellen er over en afstand og sker gradvist. Det er lidt svært at vurdere med luft, det er jo noget andet med vand hvor det er en kold klods og alt luften er varm.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 20:28:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

som før sagt, så nej. Det ville ikke kunne lade sig gøre, da CPU'en afgiver tilstrækkelig med energi til at holde profilen varmere end luften. ;)

Det ville kun kunne lade sig gøre, hvis profilen på magisk vis blev koldere end den luft der "omgiver" den...

Simple physics

petter78

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 20:44:41
Svar/Indlæg:
316/10
#13 Hvorfor kunne profilen ikke blive koldere end den luft der omgiver den? En slange der trækker meget kold luft ind over profilen skulle da godt kunne køle den meget langt ned. Lad os sige det er en profil med finner, det vil sige at den kolde luft farer ud af 2 af siderne og køler derved ikke luften på de to andre sider så meget, denne kan derfor sagtens være varmere end profilen.
Simpel fysik, det er utroligt som den kan være tvetydig???

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 20:56:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Prøv lige at hør dig selv...

Hør her: Hvis du har et stykke metal, som bliver varmet op til f.eks. 45ºC, og du blæser 10ºC varm luft henover.

Hvordan i himlens navn, skulle metallet så pludselig blive koldere end 10ºC ?:( - Det kan allernærmest komme på 10ºC, og så alligevel ikke, for der bliver fortsat tilført energi...

Hvis du kan bevise dette for mig, så har du ikke blot min fulde tiltro, men samtidig også trodset samtlige kendte fysiske love! ;)

petter78

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:08:20
Svar/Indlæg:
316/10
Prøv nu at se hvad det hele går ud på. Du har en computer til at stå i et rum med temperatur 22C f.eks. Udenfor er der -10C. Du blæser den meget kolde luft ud over køleprofilen som bliver kølet ned til f.eks 10C. Resten af luften i computeren er varmet af komponenterne og kommer i stor udstrækning indefra rummet med de 22C. Denne luft vil være varm, måske 30C og kan med mit før opstillede eksempel være på hver side af køleprofilen.
Jeg forstår ikke hvad det svære er at forstå, vi snakker om luft med to forskellige temperaturer som der beskrives i artiklen der linkes til.
Temperaturerne er naturligvis bare for at illustrere min pointe.
Stadigvæk, så vil jeg sige at det er svært at vurdere konsekvenserne mht kondens da det kommer an på hvor meget luft der kommer ind udefra, altså luftfugtigheden i kabinettet, ligeledes temperaturen på profilen og temperaturen omkring profilen.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:09:52
Svar/Indlæg:
3712/44
#9 DT > LOL, det er såmænd ikke så slemt endda. De mange år som ivrig "air-only" overclocker har givet mig hår på fingrene..... eller noget :p :e :e

Men det er generelt et enormt godt og effektivt trick hvis man skal ha' det sidste ud af systemet :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:11:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Jeg tror ikke at du har styr på begreberne.

For at der skulle kunne dannes kondens, skal "fladen" være koldere end luften...

Du beviser endnu engang min pointe. Det ville ikke kunne lade sig gøre...

petter78

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:21:56
Svar/Indlæg:
316/10
#18 Jeg er ikke helt med på hvad du mener ikke vil kunne lade sig gøre, at der dannes kondens?
Men nu vil jeg lige give det et forsøg mere hvor jeg laver et endnu mere fabrikeret eksempel.
Hvis man forestiller sig man har en køleprofil på sin cpu som består af en luftindgang og luftudgang tilsvarende et vandkølehoved. Da vil luften komme ind det ene sted og ud det andet, ingen andre steder. Så ved at blæse meget kold luft igennem denne køleprofil, da vil den blive nedkølet til en lav temperatur, dette kunne være 10C, det kunne for den sags skyld også være -20C, det afhænger jo af luften man blæser ind over den. Jeg er godt klar over den ikke vil kunne blive koldere end den luft man køler den med, jeg har også haft fysik! Lad os sige den bliver 10C og luften fiser direkte ud af kabinettet. Kabinettet står indenfor i et opvarmet rum, luften i kabinettet vil være som i et normalt kabinet, 25-30C. Denne luft vil omgive den meget kolde profil. Hvad mon der vil ske med en køleprofil der er meget kold og omgivet af varm luft med en forholdsvis høj luftfugtighed?

Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden, altså om du ikke kan forstå hvad jeg mener når jeg siger at luften til profilen bliver taget udefra og resten af luften i kabinettet stammer fra rummet. Men jeg har forsøgt at tage udgangspunkt i artiklen der linkes til.

LUFT FRA TO FORSKELLIGE STEDER MED TO FORSKELLIGE TEMPERATURER HVOR DEN ENE ER PÅ DEN ENE SIDE AF FLADEN OG DEN ANDEN ER PÅ DEN ANDEN SIDE AF FLADEN.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:29:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Vi prøver igen, for Prins Knud: :00

Lad os bruge dit eksempel.

Varm luft kan indeholde mere damp/vand en kold luft. Korrekt antagelse.
Varm luft der møder kold luft, danner kondens. Korrekt antagelse.

Men: Der hvor du går fejl i byen, er netop din antagelse om, at den varme luft omkring den nedkølede profil vil danne kondens.

Såfremt, at der ingen luftcirkulation er i kabinettet, vil luften ikke motionere. Dvs. der skabes ingen transport. Dermed vil der blive dannet kondens, nøjagtig som med et rør med koldt vand. F.eks. hvis man bruger is i sin vandkøling. Det er fuldstænding korrekt!

Men!

Da luften cirkulerer, og den muligekondens der måtte komme bliver dannet. Så fordamper den jo ret hurtig. Jeg kan godt se din problematik nu. Men jeg tror ikke, at det er et problem...

Så skal vi til at hive formler osv. frem, for at kunne modargumentere. Men jeg siger nej, og du siger ja.

Skal vi ikke bare lade det være ved det?

petter78

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:44:41
Svar/Indlæg:
316/10
#20 Okay, du starter ud med at ville forklare mig hvorfor jeg er galt på den men går over til at give mig ret i at der kan dannes kondens. Vi behøver vist ikke hive formelsamlinger frem, du har jo givet mig ret i at der vil kunne dannes kondens.
Og jeg skriver rent faktisk ikke til at starte med at der vil dannes kondens, jeg starter med at skrive at det er meget svært at vurdere om der vil dannes kondens. Du skriver det ikke kan lade sig gøre, jeg opstiller et eksempel hvor det kunne lade sig gøre. Du giver mig nu ret i at det vil kunne ske.
Jeg tror at med den rigtige køleprofil vil det ikke være noget problem, en køleprofil der spreder den kolde luft ud til alle sider så der ikke er en kold side der støder op mod den varme luft i kabinettet. Så længe at temperaturforskellen er over et stykke som jeg også har skrevet tidligere, så vil den varme luft ikke være i kontakt med kolde flader og man burde derfor være fri for kondens.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 21:55:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Jeg har erkendt at vi snakkede forbi hinanden :00

Men det kunne da være spændende at få det "bevist" engang ;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 22:25:05
Svar/Indlæg:
3943/44
Som #11 er det ikke det vildeste OC, men den CPU vil gerne blive varm (ihvertfald min, når jeg clocker min det samme er den 62 grader burn in lukket kabi med åben er det 60). men han skriver ikke noget om stepping. (jeg vil have en mobile CPU).

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 22:52:48
Svar/Indlæg:
3346/81
-> P78 og NN, well der er fysiske grundprincipper, og så er der statiske og dynamiske modeller.

Som jeg læser det NN har skrevet er det primært baseret på de to første og P78 beskriver en dynamisk model. Nu er der nok generel enighed om at en dynamisk model er den der er sværest at få plottet alle parametre på, men jeg er overbevist om at P78's observationer er korrekte.

Statiske modeller kompenserer ikke umiddelbart for flowforholdene i kabinettet omkring køleren - krybevarme/kulde over tid, masse i emnet (køleblokken) etc. Jeg har i hvertfald set emner kondensere hvor almindelig logik ville forsværge at det burde gøre det. Klemkassen på en IP67 Atex EX motor burde der fgm ikke kunne findes vand i - men flere gange er polerne i klemkassen på motoren rustet når man lukker den op - og nej det er ikke irring, men vandbaseret korrosion.

Derfor at bevise noget er vel i virkeligheden et af de største problemer vi har, når vi sammenligner erfaringer, nemlig at de meteorologiske konditioner er så forskellige at det kan være svært hårfint at sammenligne resultater.

Jeg vil ikke udtale mig så skråsikkert om luftkøling og kondens, uden at der er laboratoriedefinerede konditioner tilstede, for at det bliver bare tilnærmelsesvist muligt at forudsige resultaterne.

Tomgun

P.S.

Sorry for the rant

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 23:16:53
Svar/Indlæg:
870/45
Det med kondensen kan jo nemt klares ved hjælp af isolering osv.

Jeg vil nærmere mene, at hvis man hiver kold luft ind til et varmt rum, så sænker man rumtemperaturen, hvilket betyder, at man skal have mere fut på radiatoren = større varmeregning.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 23:24:40
Svar/Indlæg:
3346/81
#25 - så er du måske enig i min kommentar i #4, nemlig at skal man tørretumbleslange føde køleren, kan man gøre det fra det lokale som putteren står i, hvis man ikke kræver en omgivelsestemperatur over 25°C?

Tomgun

DaTaN

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 23:31:36
Svar/Indlæg:
103/19
Hmm.. hvis man trækker klod luft ind i sit kabbi... så vid der nærmere komme kondens på ydersiden af kabbinettet?

DaTaN

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 23:34:29
Svar/Indlæg:
103/19
Kold* og vil*

petter78

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 23:45:51
Svar/Indlæg:
316/10
#25 Jeg vil mene at det er svært at isolere en luftkøler.
Det er selvføligeligt noget der påvirker varmeregningen, men sikkert ikke meget mere end med en prommy kørende hvis man lukker lidt til omkring slangen i vinduet.

#26 Hvis man føder med luft fra lokalet, så burde der ikke være problemer. For det første vil temperaturforskellen nok ikke være så stor, for det andet er den varme luft jo blot den koldere rumtempluft opvarmet, så luftfugtigheden har også ændret sig -> kondenseringspunktet burde være ca. det samme som hvis temperaturen i kabinet var ens med rumtemp.
Jeg vil helt sikkert give dig ret, det er meget kompliceret når vi snakker luftkøler fremfor vandkøling, der kan man trods alt lettere regne på det og få en nogenlunde grænse for hvornår kondensering opstår.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 00:00:07
Svar/Indlæg:
3346/81
#29 - yep, min pointe var kun at luft er en større bastard at regne på end vand, og dermed er jeg enig med dig.

D'herrer (ikke dig Petter) skal jo ikke glemme, inden de hiver formelbøgerne frem, at luft f.eks. kan komprimeres- modsat vand - og i komprimeret tilstand - hvor lille denne komprimering end måtte være - bærer mere relativ fugtighed end ukomprimeret luft.

Se bare vejrudsigten, og hvor lille lufttrykudsving forandrer vejrliget.

Tomgun

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 08:43:49
Svar/Indlæg:
1081/37
til 19# og jer andre som ikke ved hvad kondens er:

Konden opstår kun ved temperature imellem -4 og 12 grader celsius ved 1 atsmosfære(blandt andet derfor at asetek vapochill anbefaldes at køre processoren ved max -5 grader ved fuld belastning) så ved at hive luft som er 10 grader udefra(når nok at nå de 12grader inden det kommer ind i computeren) så er chancen for at få konden pænt lille!!!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 08:54:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #31

Til dig, som ikke ved hvad kondens er :00

Hva' vil du så kalde alt det fugtige, våde, damp/dug-lignende noget, der er at finde i regnskovene?

Nu kender jeg ikke din tilgang til "emnet", men "alle og enhver" som ved bare lidt om det, ved, at der kan dannes kondens i stort set alle temperaturlag. Det er blot et spørgsmål om luftfugtighed, tryk og temperatur.

Se f.eks. på bjergene, der kan dannes kondens på den ene, men ikke den anden side.
Der findes en formel for sammenhængen imellem luftens evne til at holde på fugt, og dens temperatur. Dvs. evnen til at danne damp/kondens. Den går langt over 12ºC ;)

Men ellers, ja. Du beviser min pointe.

petter78

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 09:20:17
Svar/Indlæg:
316/10
#31 > Det var da godt nok det mest tåbelige indlæg jeg længe har set. Du skulle da tage og læse lidt mere på emnet inden du poster. Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået dig rigtigt, men siger du at hvis bare emnet er under -4 grader, så vil der ikke opstå kondens lige gyldigt hvad omgivelserne er? Hvad vil du så kalde det frost der er på tingene du hiver op af fryseren?
Den øvre grænse som du siger er 12 grader, den er jo heller ikke fast, men det har NoNig også skrevet.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 10:01:13
Svar/Indlæg:
1012/98
Voldsom nyhed. Sidst der var en nyhed om tunnelkøling, skrev jeg at jeg havde lavet det samme, 20 cm slange ligesom det der er brugt der, slangen går fra intels retail blæser og en 80 mm kabinetblæser. Ved 3,25 ghz (fsb 270) havde jeg en idle temp på 22 grader.

Den eneste ulempe er at der bliver varmt inde i kassen, man skal have et godt airflow for at holde system temperaturen nede.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 11:24:38
Svar/Indlæg:
751/42
Jeg tror der i min nyhed er en fejl. Jeg skulle ikke have skrevet :
<I>"...da det vil danne kondensvand at varme luften op fra under frysepunktet."</I>

Det er naturligvis ganske forkert at påstå, at kold luft vil danne kondens ved at ramme en varm overflade.

Istedet burde der stå "...da der er en svag mulighed for at den kolde luft udefra vil kunne køle CPU-blokken ned under kabinet temperatur, og derved kan dannes kondens ved kontakt imellem køleprofilen og en varmere luft i kabinettet."

Det forudsætter bl.a at den kolde luft bliver blæst direkte hen over køleprofilen uden at bliver opvarmet af kabinetluften.

Mvh. Uffe

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 11:29:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #35

Selvom det er så marginalt, for slet ikke at sige næsten umuligt.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 11:38:58
Svar/Indlæg:
1081/37
#33 du kan edermaneme tro den ligger fast og lige meget hvad du siger vil du aldrig kunne ændre på det, har du nogen sinde hørt om det fænomen der hedder is i kaburatoren, det er et fænomen som ganske rigtigt forsvinder lige så snart der er under -4 grader udenfor!

Når du hiver noget op af fryseren bliver omgivelses temperaturen også kølet ned(iøvrigt et dårligt eksempel), men det er jo ikke kondens der kommer på emnet det er is og bestemt ikke det samme, is er heller ikke et problem for elektronik da det ikke er elektrisk ledende eller for den skyld koroderende, lige så snart emnet er varmet op til de der -4 grader begynder der at danne kondens istedet for is, jeg vil godt se dig danne kondens ved en temperatur på under -4 grader det er en fysisk umulighed!!

Imellem en temperatur på -4 og 12 grader fortætter vand sig(det vi kalder for kondens) kondens kan ikke opstå på temperature over 12grader!!! fordi at vand begyder at opsuge energi ved 12grader og dermed begynder at fordampe! Man kan ikke have en væske som fortætter og fordamper ved samme temperatur dette er også en fysisk umulighed, det skal sige sige at ved et andet tryk ændre temperaturende sig!!!

Det jeg mener er at hvis temperaturen udenfor er 10grader så ville luften nok nå det 12 grader på vej ind til computeren igennem røret/slangen og dermed vil der ikke opstå kondens!!! Du skal ikke sidde og tro at du er smart og så fortælle mig at hvis luften kun er 12grader og luften inde i computeren er 30grader så vil der på grund af forskellen dannes kondens fordi så skulle du nok lige tage dine fysik timer om!!! så kunne der lige så godt danne sig kondens ved hjælp af en almindelig luft køler når omgivelses temperaturen er 22 grader og køleprofilen er over 40grader!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 11:49:45
Svar/Indlæg:
1081/37
og nonig har helt klart ret i at det er vigtigt med luft cirkulation med noget varmere luft, i feks vapochill det er jo klart fordi hvis luften står stille vil den på et tidspunkt nå temperaturen imellem -4 og 12 grader og dermed fortætte, hvis du sørger for et airflow så temperaturen i kabinettet er over 12 grader kommer der ikke kondens!!! basta!

petter78

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 11:59:27
Svar/Indlæg:
316/10
Assassin > Jeg gider ikke indlede den helt store diskusion, du virker ikke som en der er til at føre en fornuftig diskusion med. Men jeg vil da lige henlede din opmærksomhed på denne side:
http://www.overclocking.dk/lit...
Der er både under -4grader og over 12 grader. Og hvis du har noget der er under 0 grader på overfladen, så vil kondensen jo bare fryse og derfor vil der opstå et lag is, derfor er det stadigvæk kondens.
Ligeledes kan jeg da også lige fortælle, at når jeg åbner mit kabinet med et -20C koldt vandkølehoved, så bliver der dannet kondens på det hurtigere end man kan opfatte. Der bliver ikke dannet kondens på det når kabinettet er lukket da det er lufttæt og luften er tørret med silicagel, luftfugtigheden er derfor 0% eller meget tæt på hvilket bevirker at der ikke dannes kondens.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 12:36:35
Svar/Indlæg:
1081/37
Jeg kan sagtens diskutere.

Is kan ikke være kondens da det ikke er flydende, kig i et leksikon hvis du er i tvivl! der står tydeligt at kondens kommer af kondensere som betyder fortætning under overgang fra gas!

Med hensyn til hvis du åbner til dit kabinet, siger det så ikke også lidt sig selv at der opstår temperature imellem -4 grader og 12 grader, det burde en hver da kunne se! det er klart at der ikke kan dannes kondens når luftfigheden er tæt på 0% det er også en måde at forhindre kondens!

Hmm den skala er ikke helt præcis men god nok til at bruge i praksis, og den passer kun hvis det er du ikke har et air flow omkring cpu og peltier, du skal lige ligge mærke til at der står overflade temperaturen på peltier og cpu, det er der hvor de rør hindanden, der hvor de ikke rører hinanden vil der være en højere temperatur for CPU og lavere for peltier, der med under 12grader og ja der dannes kondens!!!(du må undskylde aller udråbs tegnende det er en gammel vane)

Hvis man nu lavede en strøm af varm luft(altså stue temperatur) omkring CPU peltier ville du kunne køle det hele endnu længere ned fordi at luften ikke ville kunne nå at kondensere! Jeg har faktisk konstrueret en lille kontruktion som viser det i praksis med et 120Watt peltier 2 blæsere og 2 køleprofiler!

petter78

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 12:45:21
Svar/Indlæg:
316/10
Hvis du kigger på linjen med omgivende temperatur på 30 grader, der vil der stadigvæk kunne dannes kondens selvom ingenting er under 12 grader så længe luftfugtigheden er over 35%.
Jeg er godt klar over at det er en måde at forhindre kondens på ved at have luftfugtighed tæt ved 0%, hvorfor tror du jeg har tørret luften ellers.
Mht is, så er isen jo opstået pga der er dannet kondens på overfladen som så er frosset til is. Fra dampform -> væskeform -> fast form.
Jeg ved ikke hvorfor der lige pludseligt begynder at blive snakket så meget om luftstrøm omkring elementet, det går diskusionen jo ikke ud på.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:10:26
Svar/Indlæg:
1081/37
Som, jeg skrev før så passer kurven heller ikke helt og slet ikke i de ekstreme områder, jeg tror det hænger lidt sammen med at nogle af resultaterne er praksiske og andre er teori, den der under 30C den passer ikke en meter det har jeg et forsøg her der viser det er selvfølgeligt lidt svært at vise sig, men jeg kan kun garentere at det ikke hænger sådan sammen, men hvis det skulle passe ved en luft fugtigthed på 60% skulle der tit være fyldt med kondens i mit kabinet og det har der aldrig været, hvis der skulle dannes kondens på et emne som er 21grader ved en omgivelses temperatur på 30grader det lyder lidt tamt!

Jeg vil godt give dig ret i at i ekstreme tilfælge hvor luftfugtigheden er tæt på 90% der kan der dannes kondens af temperatur foreskelle fordi luften bliver over mættet men det sker ikke i vores normale områder som er imellem 0-60% måske lidt over 60% på grund af dampens massefylde og det tror jeg ikke den tabel/kurve har taget højde for luften skal virkelig komprimeres for at danne kondens og det er temperatur foreskelle som vi arbejde med ikke i stand til!

Altså du har sådan set mere eller mindre ret i det med is og kondens ligebortset fra at det ikke er kondens, det er fordi at gassen ikke først bliver flydende men går fra gas til fast form, og dermed hedder det vist nok noget andet, og desuden er det lige meget med is fordi at den ikke er farlig for vores elektronik, med mindre man ikke har taget højde for at den kan gå hen og blive til vand!

Der bliver snakket meget om luftstrøm fordi det er den bedste måde at fjerne kondens, du kender det sikkert fra når du står op om morgenden så er der en masse dug på ruden når du så lufter ud så kommer der cirkulation som fjerner duggen!!!

petter78

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:15:07
Svar/Indlæg:
316/10
Du glemer at tænke på, at den luft der er inde i dit kabinet er luft fra rummet som er varmet op, derfor er luftfugtigheden lavere. Du skal regne med den temperatur du har i rummet computeren står i forhold til hvad temperatur din kolde overflade er.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:16:04
Svar/Indlæg:
1081/37
#32 Det er noget helt andet vi snakker om i regnskoven, det er fordi at luften er mættet med vand, men det er stadig et meget lamt eksempel fordi du vil aldrig få så høj luftfugtighed inde i din computer det svare til at du sætter din computer over en gryde med kogende vand, og der gælder en hel anden fysik end den vi arbejder med, det er stadigvæk kun ved under 12grader at luften her hjemme kan fortætte i værste tilfælde!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:32:09
Svar/Indlæg:
1081/37

ja jeg ved godt at luftfugtigheden er lavere men det kommer der ikke mere kondens af, der vil være den samme mængde vand i luften og den vil stadigvæk først fortætte til vand ved 12 grader det er kun en fordel at den bliver lavere fordi så kan du bruge den varme luft til at transportere kondensen væk fra det kolde område!

Da luftfugtigheden værste tilfælde måske 65% og vi siger at temperaturen er 20 grader så kommer den ind i computeren bliver varmet op til 30 grader så falder luftfugtigheden til ca. 30% ok så rammer luften den kolde flade på 13 grader så bliver luft fugtiden ca. 90%(Det er lige på kanten men det er stadigvæk i det mest ekstreme tilfælde her hjemme) og det er stadigvæk ikke nok til at danne kondens, hvis det var 12 grader ja så ville der opstå kondens!!!

Kan du se at for at du skulle kunne danne kondens ved en højere temperatur end 12grader herhjemme er du nødt til at tilføre mere fugt så du får en højere luftfugtighed.

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:38:44
Svar/Indlæg:
870/45
#26 Noget i den retning ja!

#29 Selvfølgelig vil en prommy kunne ses på strømregningen, men den performer nok også en smule bedre kunne jeg forestille mig ;)

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:39:57
Svar/Indlæg:
592/17
Altså...
Big deal.. Min lillebror ville prøve det der med slangen ud af vinduet.. Og en blæser inde i slangen til at pumpe kold luft ind i PCéren. Fordi han ville bevise at han kunne lave noget mer effektiv køling end mit "Dyre" vandkøling.. Ja ja.. Den blev da meget kold... Det var i vinterperioden...
Og det luft der kom ud af strømforsyningen var da også meget koldt.. Jeg kan ikke huske hvad temperaturen lå på... Men det var nok 15 C på CPU og 10 C på motherboardet.
Men... Hvis man så kiggede inde i hans kabinet... Efter han havde kørt med det i nogle måneder... Så var der ligsom små rust pletter på metallet.. Så.. Der må have været dannet kondens derinde.
Men det er en opstilling der larmer... Såh... Ikke noget jeg ville anbefale. Syntes ikke det er noget der rykker...

Ebzen

petter78

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 13:52:36
Svar/Indlæg:
316/10
#45 Vi har hele tiden diskuteret om der kunne dannes kondens i det tilfælde som der er beskrevet i artiklen. Så kommer du og siger at der kun kan dannes kondens imellem -4 og 12 grader. Nu siger du så at de 12 grader er i DK og at luftfugtigheden ikke må overstig 65%. Det var ligesom nogle ting du manglede at nævne til at starte med. Så vi er enige om at der kan dannes kondens på emner der er varmere end 12 grader?

Du mangler stadigvæk at forklare at der ikke kan dannes kondens på emner der er under -4 grader. Med eller uden luftgennemstrømning, jeg har set det i begge tilfælde.
Det kan så godt være at kondensen vil fryse til is med det samme og det så hedder noget andet, men stadigvæk ville jeg ikke bryde mig om det, for dannes der is på noget risikerer man jo at det smelter i kanterne hvis emnet er varmere der, derved vil det kunne dryppe (med kondensvand).

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 16:04:14
Svar/Indlæg:
1081/37
Det er sku da ikke kun i DK det er en tommelfingerregel som gælder for de fleste steder på jorden med en undtagelse til regnskoven hvor man sjælendt har en overclocket computer med! Og ja der kan godt dannes kondens men jeg kan ikke se hvorfor du skulle plasere din computer i en stråle af damp! der kan ikke dannes kondens i de omgivelser som udstyret normalt står i, det er for fanden da det der er pointen! Hvor gammel er du!? og så siger du at jeg ikke kan føre en ordentligt diskution!

Du fatter stadigvæk ikke at der er meget fysisk forskel på is og vand! Du kan hårdnakket kalde is for fugt jeg kan da også kalde is for fugt men hvorfor så ikke kalde is for vand eller vand for damp, synes du ikke at det er at være lidt af en kvaulant!

Det jeg hele tiden har sagt og ment er at tommelfinger regelen går ud på at hvis man undgår en temperatur på imellem -4 grader og 12 grader inde i dit kabinet så undgår du fugt, og det skal du fandeme ikke komme og sige ikke passer

Fedt at kalde is for fugt! har du nogensinde hørt om et vandlokomotiv eller en fugtpind

Der er fandeme meget forskel på is og vand

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 16:27:49
Svar/Indlæg:
3346/81
#49 - rolig nu - du er helt sikker på at dit nick ikke skulle være Kamikaze?

Jeg funderer lidt over hvis alder det er der er noget galt med - og det med diskussioner, kan man da kun undres over formen på den.

Uanset hvor meget eller lidt du har ret, så er det min helt klare holdning at vi i dette forum nok diskuterer, men det kan altså sagtens foregå i en sober tone - tak!

Tomgun

petter78

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2004 17:50:16
Svar/Indlæg:
316/10
#49 Dette bliver mit sidste indlæg i denne tråd, den er ved at være for langt ude.
I indlæg #31 skriver du at der kun kan opstå kondens ved temperaturer imellem -4 og 12 grader. Du skriver intet om at det er under bestemte forhold. I dit næste indlæg skriver du at de ligger meget fast de grænser. Hvis du nu bare havde skrevet at du mente det var i DK med en luftffugtighed under 65% og hvad du ellers bygger på senere havde det været lidt lettere at forstå. Det er svært at æde en påstand om at kondens ikke kan forekomme så længe fladen er over 12 grader når man alle steder kan slå dette op. I dit tilfælde er det sikkert rigtigt, inden jeg kørte med tør luft i kabinettet holdt jeg vandet over 11 grader som jeg havde regnet ud var grænsen med den luftfugtighed jeg havde på værelset på det tidspunkt.
Mht de -4C, så kan jeg godt se hvad du mener, at når elementet er under -4C vil der ikke dannes kondens, men derimod is. Det kan du vel nok have ret i, jeg er ikke klar over om dampen går direkte på fast form eller om den er på væskeform ind imellem. Så det vil jeg give dig, der har jeg nok opfattet tingene lidt forkert, jeg har ikke tænkt på det som skulle værende på væskeform.
Personligt vil jeg hverken have kondens eller is uden på nogle af mine kølehoveder, for er der is er der fare for at det smelter.
Jeg kalder ikke is for vand eller noget andet, jeg skriver at det muligvist er sådan at der først kommer kondens på fladen som straks derefter fryser til is. Men som sagt, der har du sikkert ret i at der kommer is med det samme.

Og så har jeg lige et spørgsmål nu du ikke mener der er noget problem så længe kølehovederne i computeren er under -4C, hvad vil du gøre på vej derned og på vej op igen? Du vil jo ikke kunne lade computeren være tændt, ligeledes risikerer du at kondensen drypper ned på andre komponenter på vejen derned.

over and out.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 19:55:46
Svar/Indlæg:
3346/81
#51 - sublimering - altså overgang direkte fra fast form (is) til damp, optræder så vidt mig bekendt kun under vakuum, og tilførsel af varme.

F.eks. frysetørring benytter sig af dette princip:

Indfrysning (nogle dejlige store kølekompressorer der nok ku' holde en stribe CPU'er kølige) -> vakuum skabes (nogle få mm vandsøjle over absolut nul) - og så tilførsel af varme. Fidusen er selvfølgelig at produktet (Kaffe, medicin m.m.) ikke bliver vådt undervejs, men at man får trukket vandet ud, og bort i dampform via vakuumpumpen.

Nu er der sjældent så store undertryk i et PC kabinet, så man må antage at Petter78 har ret i at dampen går over væskeform, før end at det optræder i krystalform.

Tomgun

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 23:28:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Assassin

Jeg tror at du trænger til et kursus i simpel fysik ;)

Det er korrekt, at is ikke er ledende, da ionerne står stille.
Men kondens er ledende. Så kan du sgu sige hvad du vil.

Så simpelt er det.

Det vi diskuterer er netop om dannelsen af kondens vil være forekommende. Jeg mener nej, da det er så marginalt, men andre mener ja.

Jeg kan som godt se pointen. Men det vil aldrig været et problem, såfremt at køleren ikke er placeret et sted hvor luften står stille. Med andre ord: isoleret!

Men da der er en vis form for cirkulation, så er min påstand, at der ikke vil komme kondens, da køleren aldrig vil nå ned på en temperatur som kaldes "dugpunktet" :)

Du er ikke særlig konkret i dine udtalelser. Kom igen ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 09:34:16
Svar/Indlæg:
1081/37
#52 du behøver ikke noget vakuum for at frysetørre det er kun når det er store industrielle firmaer som skal have en hel produktion frysetørret. Du kan sagtens fryse ude i naturen i vinter halvåret det gælder bare om at have en vind og en temperatur under -4 grader, det er blandt andet der for luften bliver helt klar når det fryser, det er det samme der sker alle vanddråberne bliver til is og bliver udskildt af luften så den bliver helt tør!

#53 Ej jeg trænger ikke til kursus i fysik, men nærmere et kursus i at forklare så folk forstår :00 , men tak fordi du lige ville ridse det op som jeg mente 8)

M@D-M@X

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 09:45:45
Svar/Indlæg:
477/254
man burde lave noget lignende Asetek's externe fryser kabinet hvor man blæser kold luft ind i sin puter

Ironfox

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2004 10:07:02
Svar/Indlæg:
382/37
Skal vi ikke alle bare blive enige om at ud fra det #47 skriver at det ikke er så smart at gøre når man bor i DK. Det sker jo også tit at vi har luft fugtighed på mere end 100% har hjemme udenfor. efterår forår så derfor skal man vel passe på med at gøre det herhjemme.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 10:36:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #56

*ROFL* :e

De her bliver sgu da bedre og bedre! :e :p

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 10:43:14
Svar/Indlæg:
1081/37
#55 ja er igang med at spare op til et ;)

#56 Ok og du skal så forestille at være en fisk eller hvad :e

Ok man kunne måske godt sige at luftfugtigheden er tæt på hundrede når det regner men alligevel, men man kan da stadig trække vejret når det regner, og det er nu sjældent jeg bruger snorkel og svømmefødder når jeg skal udenfor :e

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 16:15:12
Svar/Indlæg:
1081/37
#55 ok ikke lige en case cooler men kunne godt bruge en vapochill XE

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2004 14:16:38
Svar/Indlæg:
1494/10
#58 Du ved hvist ikk hva det vil sige at luftfugtigheden er på 100%?!?!

Hvis man har en luftfugtighed på 80% ved 20°C, vil det sige at luften på det tidspunkt og ved den temperatur indeholder 80% af den fugt den maximalt kan indeholde ved den temperatur. Dvs. at hvis luftfugtigheden er på 100% så kan der ikke være mere fugt i luften, uden at det begynder at gå over på fast form, hvilket regn er jo ;)

Jeg har da også hygget mig lidt med vindue køling her i vinters. Min 2500+@2400mhz lå på 8°C og mobo på -3°C og det kørte fint :D
Kan ikk li uploade pics nu da upload funktionen ikk er så glad :(

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2004 07:49:24
Svar/Indlæg:
3972/242
jeg synes det er for voldsomt og grim.men det er smag og behag.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2004 21:54:44
Svar/Indlæg:
1262/95
#56 :p heh 100% luftfugtighed, det har jeg dog alligevel aldrig oplevet på landjorden ihvertfald :D