#52 K8 kernerne går ikke op i røg, de kan godt tåle at blive udsat for ingen køleprofil, de har en meget hurtigt virkende termisk sensor.
Det kan Athlon XP forresten også, en af mine venner fik jeg monteret køleprofilen forkert til, faktisk så forkert at der ikke var kontakt imellem køleprofil og cpu. Hans CPU blev 90c i BIOS, efter en helt kold start. Processoren brændte ikke af, og han har et Asus nforce2 bundkort, der automatisk slukkede ned når CPU'en blev for varm.
"Problemet" med de fleste bundkort, er at de stadigvæk bruger en diode der sidder i soklen, der måler på lufttemperaturen under chippen. Varmen i CPU'en uden køler når nemt at brænde den af, før der sker noget som helst med luft temperaturen under chippen. Asus har bare bygget deres termiske beskyttelse rigtigt, og aflæser den indbyggede temperatur diode i CPU'en med en frekvens der er hurtig nok til at undgå at CPU'en brænder af.
Husk lige at researche et faktum før du fyrer den slags ubegrundet "fakta" af - du kunne vildlede mange andre med din uvidenhed.
Jeg er ked af at sige at din lille "stabilitets-test" ikke har det fjerneste med stabilitet at gøre, men derimod har den noget at gøre med varmeudvikling kontra køling. Stabilitets-test bliver udført ved at loade processoren op på et system man ved er 100% stabilt i forvejen, så kan man lade den stå og summe i et par dage, og se om den har regnet forkert.
Mvh. Uffe