Coxaial vs. Optisk

Diverse d.  09. marts. 2004, skrevet af espeholt_jr
Vist: 486 gange.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 20:29:22
Svar/Indlæg:
2175/186
Tjaa hvad er forskellene, hvad er bedst?

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 21:15:40
Svar/Indlæg:
1581/5
det ene er lys, og kan derfor ikke forstyres af elektronisk støj, men da det er en forholdsvis tyk plastik leder der som oftest bruger kan lyset "bue" og lyden bliver dårligere end coaxial, hvis vi snakker digital lyd som jeg går ud fra vi gør.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
09-03-2004 21:32:49
Svar/Indlæg:
1012/98
ulempen ved optisk er at fiber kan knække (men det er mest de billige kabler der gør det). Coax kabler er skulle være bedst at bruge fra dvd til fortærker da de giver den mest "naturlige" lyd. Men mange folk mener at hvis du skal bruge kabler på over 3 meter skal du bruge optisk (måske fordi optisk overfører hurtigere, jeg ved det ikke helt).

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 23:09:50
Svar/Indlæg:
2175/186
ok takker... tager bare coax, et optisk koster 250 for en 1 m!!!, og det samme kan fås for en 50´er ved coax :/

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 23:53:04
Svar/Indlæg:
4120/115
😉 Elektricitet er ligeså hurtigt som lys! Men forskellen kunne være et større tab i en længere leding, eller jo længere ledningen bliver, jo længere bliver "antennen" der kan opfange støj jo også...

Jeg vil umiddelbart foretrække en lysleder, men jeg ville helt klart tænke på ikke at bøje lederen for meget da den enten kan knække eller beskadie bølgelængden(har jeg læst et eller andet sted, men det kan godt være det kun kan ske ved duplex?)...

Desuden så skal connectorene på lederen være slebet godt så der ikke er ridser og ujævnheder i overfladen! Jeg fik en stump lysleder med et lydkort engang, og jeg er noget overrasket over at connectoren var nærmest helt ru... Alle de lysledere jeg har arbejdet med ellers (godtnok kun til netværk) har været markant bedre slebet!

Så kan man jo undre sig over at man kan købe elektriske kabler til mange tusind kr. og nogle af de dyreste lysledere kun koster omkring et par hundrede kr.? (af hvad jeg ved af...) Men det kan jo være det er andre mere logiske grunde til dette, jeg har personligt aldrig leget med digital audio overførsler før.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 09:34:48
Svar/Indlæg:
1012/98
#4 Nej jeg tror altså lys er altså en del hurtigere end elektricitet. Desuden kan optisk sende parallel signal igennem kablet.

Hvordan kan det være at der er lavet en DSP på 8 Thz eller rettere 8 tera operationer/s eller hva det nu hedder, som er optisk?
Hvordan kan det være at optisk netværk kan komme op på 640 gbit/s hvorimod LAN kun ligger på 1 gbit/s?
Hvordan kan det være at optisk kan række i 87 km med fuld signal?

(jeg har lige skrevet en engelsk opgave om optisk computer technologi :) )

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 10:24:02
Svar/Indlæg:
2502/221
Jeg har hørt at Coaxial sku give mest naturlig lyd (men som med alle andre kabler gælder dette kun hvis det er HQ kabel, godt afskærmet og ikke for langt,)

bruger selv dyre 3 dobbelt isolerede optisle kabler (nogle fætre på5-6mm) de er gold belagte og alt muligt fis i snuden (men hvad &#"/)!&"# hjælper guld i et lysleder kabel?)

og jeg har ganske god lyd...

optisk er at foretrække hvertfald.

men hvis man ikke går vildt meget op i lyd, kan man jo bruge standart phono stik som COAX kabel og de fås jo til næsten ingen penge.
og kan laves af en selv..

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 12:05:43
Svar/Indlæg:
1581/5
sigh #4 og #5.....

hvordan FANDEN kan i blande netværk og lyd sammen? er i fuldstændigt debile?

forklar mig VENLIGST sammenhæng imellem en 48khz bærebølge og ethernet!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 12:30:36
Svar/Indlæg:
10398/435
ladningerne i en "metal"leder bevæger sig faktisk abnormt langsomt. når jeg siger ladninger menes der elektroner. alt afhængigt af kabelts spec's vil hastigheden ligge omkring 1cm per 10-20 sec, så vidt jeg husker. (og hvor mange coulomb/sec på presser på lederen)..
og nej, det tager ikke derfor et år for elektricitet at løbe igennem noget kabel...

Don

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 12:40:00
Svar/Indlæg:
644/8
og ved den kendsgerning blev #0 lige præcis, hvor meget klogere ang. valg af kabel?

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 13:02:27
Svar/Indlæg:
1012/98
#7 slap af! Diskussionen gik ud på om lys er hurtigere end elektricitet.

#9 min konklusion er at coax giver mere naturlig lyd som flere nok vil være enig med mig i (hvis det er over kort afstand, ellers vil jeg tage optisk)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 13:08:19
Svar/Indlæg:
10398/435
snup du et coax kabel.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 13:11:51
Svar/Indlæg:
1581/5
coax ja, det fungerer som det skal, bliver der problemer med støj i signalkablet, så skærm det bedre eller sæt udstyret på sin egen fase i huset :)

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 16:03:59
Svar/Indlæg:
3011/103
Hvad så hvis det skal strække sig over fx. 20m. Er Coax så stadig det bedste valg?

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 22:44:59
Svar/Indlæg:
1012/98
#13 som jeg skrev har kloge mennesker fra bla. hifi4all fortalt med med vise ord ( ;) ) at hvis det skal være over 2-3 meter vil optisk være bedst.

Jeg ved ikke om det passer men ved 20 meter tror jeg at der vil gå nok signal tabt til at man kan høre det, så der vil jeg sige ta optisk :)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 10:33:40
Svar/Indlæg:
1081/37
da det er de samme signaler der skal overføres er de stort set det samme man opnår ved lysleder og coax, dog er der en forskel når det er over afstande! og der er værken på grund af tab i ledning(der er ikke rigtigt noget tab da man ikke overføre noget strøm) eller andre ting, det er heller ikke på grund af forstyrrelser fra andre elektriske ting(det er pointen ved at overføre digitalt, at det er stort set immunt overfor udefrakomment støj),

Det er på grund af standbølger i lederen, da coax ikke er termineret med samme impedans og det er en frekvens man skal overføre skal coax kablet ikke komme over 1/4 af bølgelængden på frekvensen, eller vil der opstå standbølger, det er svært at beskrive men man kan nærmest sige at signalet står stille inde i lederen(det gør den dog ikke men det ser sådan ud fordi signalet bliver reflekteret af modtageren tilbage til senderen), dette problem vil man ikke løbe ind i heller ikke hvis man bruger over 3m, man skal op i nogle større afstande!

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 11:09:26
Svar/Indlæg:
2502/221
Køb dig et godt afskærmet KVALI coax kabel, så er du godt dækket ind, og køb det det kort som muligt

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 13:20:07
Svar/Indlæg:
1081/37
jeg ville iværtfald vælge et coax kabel, hvis det ikke er at kabel som skal bygges ind noget feks. væggen, signalet skal heller ikke først konventeres til lys og så tilbage til strøm igen, så jeg ville klart mene at lyd mæssigt er det coax som er bedst(selvom man højst sansynligt ikke kan høre forskel)