Terratec Aureon 7.1 Space eller Creative Soun

Diverse d.  09. marts. 2004, skrevet af Jaabbe
Vist: 722 gange.

Jaabbe

Overclocker
Tilføjet:
09-03-2004 22:12:10
Svar/Indlæg:
16/8
Jeg er ved at købe lydkort, men jeg kan ikke bestemme mig....
Terratec Aureon 7.1 Space eller Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS.. :o :o :o

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2004 22:37:06
Svar/Indlæg:
839/19
Der er lige en dansk test her ;)
http://www.burn-it.dk/index.ph...

/Kingu

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 00:27:23
Svar/Indlæg:
1262/95
#1 Jeg ville vælge Terratec, da det i de fleste tests jeg har læst har været en anelse bedre end Creatives på nogle forskellige punkter

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 00:31:37
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan læse min mening i testen! Men som der også står, så mener jeg 7.1 Space er det bedste...
Men kortene er gode på hver deres måde, 7.1 Space har klarere lyd og bedre diskant, hvor Audigy2 har mere fylde i lyden.

Jaabbe

Overclocker
Tilføjet:
10-03-2004 13:38:45
Svar/Indlæg:
16/8
Jeg har været inde a se på det link jeg fik foræret... men det var jo Creative Sound Blaster Audigy hvorimod jeg mener Creative Sound Blaster Audigy ZS... Som jo trodsalt er nyere.... :l :l

Avenger

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 15:00:09
Svar/Indlæg:
330/7
Jeg har sådan et Sound Blaster Audigy 2 ZS og det er i hvert fald en del bedre end mit gamle Audigy 1. Spiller dejlig klart.

Jaabbe

Overclocker
Tilføjet:
10-03-2004 16:25:31
Svar/Indlæg:
16/8
Jeg har lige kigget lidt på de to forskellige kort og undret mig over hvad man bruger en optisk port til?? Og er det godt?

Lynge

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 17:38:34
Svar/Indlæg:
485/57
#6 optisk er blot en måde at overføre et digitalt signal til en extern forstærker. Du trækker et optisk kabel fra lydkort->forstærker. Du bruger således digital->analog konverteren i din forstærker, hvilket i de fleste tilfælde er bedre end den der sidder på kortet.

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 18:40:43
Svar/Indlæg:
481/150
Aureon er ikke THX godkendt, og det betyder en del hvis man går meget op i hjemmebiografen foran PCen...

Til Audigy 2 ZS er der jo bl.a. en guide med, der omhandler hvordan man skal installere THX højttalere.

andepro

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 19:47:36
Svar/Indlæg:
148/27
Jeg har både Terratec Aureon sky 5.1 og Audigy2 ZS. Det du snakker om her er så bare de dyreste udgaver af de samme modeller. Jeg har en del erfaring med begge kort, og kan tale varmt for begge. De har deres styrker hver i sær.

Vil du spille computerspil, er der dog ikke nogen diskussion - Audigy2 ZS er bedst. ZS understøtter de nyeste EAX, og Creative har opkøbt Sensaura, der er 3D-delen i Aureon lydkortene. Denne del fungerer i øvrigt ikke lige så godt som det gør på Audigy2 ZS må jeg konstatere nu, hvor jeg føler meget større, hvor lyde kommer fra, og hvor langt lydkilden er fra mig.

Jeg har også haft driverproblemer netop med spil på Terratec-kortet.

Der er en anelse mindre støj fra Audigy-kortet, men det kan godt være blevet mindre i Space-udgaven.

Jeg tror jeg synes at Terratecs lyd er en anelse bedre under musikafspilning.

Det er det jeg ved...begge kort kan dog anbefales. Spiller du meget er der ikke noget at tænker over -> Audigy.

andepro

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2004 14:58:33
Svar/Indlæg:
148/27
Min far kører Volvo...derfor er Volvo er det bedste. Måske lidt interesse i hvad manden vil med sit kort Jan? :i

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2004 15:25:44
Svar/Indlæg:
1262/95
#8 Det med THX vil jeg sige ikke gør det helt store, fordi i min verden skal man også have et sæt højtalere der understøtter THX før det bliver noget ved, det er ikke nok at det kun er lydkortet der understøtter det.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2004 15:31:42
Svar/Indlæg:
4120/115
Og man kan sagtens få noget der ikke er THX godkendt, men stadig er bedre end meget der har et THX stempel! De produkter der er THX godkendt, viser jo bare at producenten har betalt en masse penge for det, og produktet overholder en række minimums krav...

Og THX godkendelsen er jo heller ikke hvad den har været!

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-03-2004 16:50:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
nej THX sucks praktisk taget.... der er ikke meget kvalitets-stempel over det længere. Det eneste det beviser er, at firmaet, ja eller biograffen har pengepungen i orden. Jeg køber, efte rjeg har læst en masse test på nettet. Jeg kan bl.a. anbefale www.hardware.no . Under deres test er der en rigtig god guide af lydkort. bl.a. derfor jeg valgte mit terratec. Der er også andre topkort, bl.a. hercules.. prøv at læse testene, den fortæller en del.

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2004 19:11:48
Svar/Indlæg:
481/150
#12 jeg er godt klar over at det kræver THX højttalere også hvis man skal have det optimale ud af det. Jeg er fuldt ud enig i, at THX ikke er hvad det har været. Det er lidt blevet til noget pop. Men ikke desto mindre ved man da at man får nogle gode højttalere hvis de bærer THX mærket, da de jo netop skal opfylde nogle minimumskrav. Altså den afdeling i LucasFilms der afgør om f.eks. høttalere er egnede til at bære THX mærket, godkender det jo ikke hvis højttalerne lyder af H...... til. Det altafgørende er at der bliver brugt nogle kanon gode enheder, som kan fremhæve ALLE detaljer.

Og ja, man kan sagtens få PC højttalere der er bedre end andre med THX logo. Altså jeg vil sige at det afhænger hvem der putter THX logoet på deres højttalere. Tag f.eks. Logitechs store Z680...det spiller ikke halvt så klart og rent som f.eks. Altec Lansing MX5021, og de bærer begge THX logoet. Hmm, tror efterhånden at det har for meget med penge at gøre, fremfor værdighed.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2004 20:49:14
Svar/Indlæg:
4120/115
Er det ikke noget med at Creative har købt THX ltd...

Og de har jo ændret standarderne, så det der hed "THX" i gamle dage svare til det der hedder "THX ultra" nu! Ellers ville en computer højtaler aldrig kunne opnå kvalifikationen!

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-03-2004 20:59:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
nej det er rigtigt.... THX-specifikationerne for hjemmeanlæg er den nedre grænse 20hz... Creatives Gigaworks ligger på 30hz og Logitech Z680 ligger på 35hz. Dette er langt fra de oprindelige specifikationer.
15# Desuden mener jeg at z680 spiller ret klart. Flere test har skrevet og fortalt at dette sæt ikke egner sig optimalt til musikbrug, men er mere end egnet til filmbrug. Mange test-steder nævner at det giver flere og flottere detaljer end Gigaworks. Og til spilbrug er det endnu bedre. Jeg har selv sættet, og hvis du bruger lydkortets encoder, for du meget flot og detaljeret lyd.
Og Terratec Aureon Space matcher det meget flot. Måske pga. at Terratec er kendt for deres detaljerige lyd.
Og nej...brug kun den interne encoder i nød-situationer, den giver god lyd, men slet ikke i nærheden af hvad lydkortet kan præstere!!

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-03-2004 21:20:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nåja 15#... hehe...den eneste test jeg lige sådan kunne finde af det system du omtaler... har du vist selv lavet op hardware-test. Lad os konkludere at folks hørelse og opfattelse er anderledes.
Jeg har ikke en gang på et hjemmeanlæg baseret på B&W-højtallere, og med THX-mærket forstærker til omkring 70000kr, fået de samme kuldegysninger af at høre startscenen til Bjergkøping Grand Prix, som jeg har gjort med mit Z680, en scene fuld af detaljer.. Et godt råd.. skift alle de ledninger der kan skiftes, det hjælper...MEGET. og jeg har hørt det samme virker med Creatives højtallere.

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2004 22:07:41
Svar/Indlæg:
481/150
Ja ok, ved godt at jeg selv har skrevet den test, men det har nu intet med min vurdering af Z-680 at gøre ;) Jeg har desværre ikke hørt MegaWorks spille, men aldrig været særlig glad for Creative højttalere...synes de har en alt for kold lyd!

Ja, er meget enig i at andre ledninger kan gøre en stor forskel, men det er altså også et sted man kan falde i pengenød, for gode kabler er dyre...men det afhænger selvfølgelig af længden og kvalitet.

Puh, jeg tør sq ikke lige sige om Creative har købt THX, har slet ikke hørt om det ?:(

Angående den decoder der er integreret i Z-680's controller, så mener jeg bestemt at have hørt at kvaliteten af lyden uden brug af denne er bedre...dog ikke overdrevet meget. Grunden til at jeg ikke er helt så vild med Z-680 som mine egne Altec 641 er, at Z-680's subwoofer ikke er lige så overbevisende og med samme slagkraft...desuden synes jeg at højttalerne har en lidt kold lyd.

Men som sagt, folk har forskellige måder at opfatte lyd på... bl.a. bl.a. det er et svært emne at opnå enighed i.

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2004 22:10:15
Svar/Indlæg:
481/150
Må forresten også inddrømme at jeg synes det lyder lidt tåbeligt at LucasFilms skal sidde og vurdere PC højttalere...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-03-2004 08:41:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ja, det er langt ude...
Nu er det oftest også, sådan at subwoofere har en anden funtion i et stereo-system end i et surround-system. I et surround-system skal sub'en oftest være langsom, altså lang slaglængde. Det får bassen til at virke flad og doven. Dette er meningen, da det giver langt mere naturtro og meget fyldig bass. Til Stereobrug er højtallerne oftest beregnet til musik. Her har man brug for en bas med stor overflade og lille slaglængde. Det giver en fast bass, der langt bedre kan gengive lyden af bl.a stortromme. Det er derfor jeg har mine 4vejs fostex højtallere. De er bygget til musik. og lyder direkte kedelige i film!! Indtil videre tror jeg ikke jeg har oplevet nogle der har lavet et musik-anlæg der kan give perfekt lyd i både musik og film. Spil læner dig så ret langt op ad musikgenren!! Isåfald skal der stå to forskellige subwoofere på gulvet! 😉

be@vis

Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 21:49:15
Svar/Indlæg:
481/150
Creative har ikke købt THX (eller hvordan man skal udtrykke det), for hvis man kigger på deres Audigy 2 ZS kasse, står der stadig "THX certified by LucasFilms"...

Audigy 2 ZS er jo deres nyeste produkt, så det er vist bare rygter!