Lås op for mere diskplads?

Litteratur d.  10. marts. 2004, skrevet af Kays
Vist: 1056 gange.

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 17:35:58
Svar/Indlæg:
406/600
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Cyber-Duck

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 17:51:33
Svar/Indlæg:
322/16
lyder sQ egentligt rimeligt fedt. Men jeg tror ikke rigtigt at jeg tør prøve det inden nogle andre har prøvet det.

ZquarE

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 17:57:03
Svar/Indlæg:
350/6
Lyder Nice! Men tør sq heller ikke prøve.. :)

Anonym202141123645

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 18:03:42
Svar/Indlæg:
79/5
Hehe...det virker ikke... der er et link på samme side, hvor en ekspert forklare at det ikke kan lade sige gøre.!
den laver en partition går ind over den anden, derved får man en masse fejl.. :x
så lad vær med at prøve..i smadre bare jeres diske!!

Cyber-Duck

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 18:06:17
Svar/Indlæg:
322/16
3# har du ikke lige et link???

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 18:16:32
Svar/Indlæg:
406/600
Ifølge svar på artiklen i link:

http://www.theinquirer.net/?ar...

Kunne det godt tyde på at det ikke helt holder vand.

Flere forklaringer:

--------

First, users are usually amused to learn that the capacity of modern hard drives is _unknown_, until it goes through the factory's qualification tests. The 120GB hard drive you purchased may have been physically identical to a 250GB hard drive, but simply it only passed qualification at 120GB.

---------

One is that if the vendors would be able to double the capacity for just about nothing, they would.

All this probably does is to create an invailid partition table which ends up having:

|...new partition.............................
|old partition.................................|

overlapping partitions. So writing either partition will corrupt the other. It probably so happens that whatever situation people tried it, it just so happened that the (quick) format of the "new" partition didn't corrupt the other partition to make it unbootable.

And the 200G -> 510Gb "upgrade" probably has ended up with three overlapping partitions....

------------

What is happening is that Norton Ghost creates a virtual partition on the drive, and the data for that virtual partition resides on one of the existing partitions. So as more data is added on the virtual partition, a file on the normal drive partition expands as well.

It's kind of like a disk image which is being mounted to a drive letter. All the data for it is still on the primary partition.

Hopefully that's clear enough to explain what is happening here. The extra virtual partition basically is defined as the amount of freespace on the partition to which the that virtual partition file actually resides.

-----------

I'd be curious to know if the person who sent you this ever tried to FILL all partitions of the disc and then verify the data is usable. Basically, you're corrupting the hard drive's information that says its size and telling the computer it's larger-- it will definitely APPEAR that you mysteriously have tons of new space, but it WILL cause corruption and data loss.

I think at the very least you should put even more caveats on that story, before some punter comes by and wipes out all his important data by copying it to his new super-huge-hard drive.

There IS "lost space" on modern hard drives-- they do major amounts of error correction, data redundancies, etc. However, you're not talking anywhere near 50% of space lost. And even if you were-- is losing all error control worth a bit of extra space when you can pick up another 120GB drive for under $80US??

----------

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 18:59:38
Svar/Indlæg:
839/19
Well.. jeg syntes at kunne huske noget med at SEagate da de lavede deres Barracuda IV serie byggede deres diske på 80GB platters. én i 40, 60 og 80 versionerne hvor de på en eller anden måde deaktiverede eller ødelagde de resterende plads for at få det til at passe med diskens størelse. Det skulle vidst også gælde for deres Barracuda V serie.

Men jeg vil da give den ekspert som Keys har citeret ret. Det lyder usansynlig at den vil give det ekstra plads. Selvom at det er tænkeligt at der er et trick som kan gøre den sidste bid plads tilgængelig, for som jeg nævnte så skulle der gerne ligge en 80gb plade i en 40gb Seagate Barracuda IV og med mindre at Seagate rent fysisk har destrueret pladsen så kan det sikkert findes frem.

/Kingu

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 19:23:17
Svar/Indlæg:
1548/24
Hmm.... Jeg tror vi kan være sikker på at der nok er nogen der skal forsøge sig med det og hvis det lykkedes hører vi med garenti om det...

K2K

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 20:47:16
Svar/Indlæg:
76/1
Hmm.. har da en IBM 80GB liggende, som jeg ikke bruger.. kunne være man skulle kigge lidt mere på det..

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2004 21:48:47
Svar/Indlæg:
3162/78
Det lød også næsten for godt til at være sandt!

Micker

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 22:09:05
Svar/Indlæg:
1012/98
Don't trust The Inq, det lyder simpelthen bare for urealistisk efter min mening.

ZharK

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2004 22:46:28
Svar/Indlæg:
130/17
fucking skod... jeg postede den nyhed igår..... ! i snupper fandme æren når man enlig gide at bruge tiden på at poste...

jondmac

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 07:47:34
Svar/Indlæg:
43/32
Man kunne jo købe 2 små brugte diske f.eks 4Gb her:

http://search.ebay.de/search/s...
=77&sosortproperty=1&ht=1&from=R10&sorecordsperpage=50&BasicSearch=

Det ville ikke være særlig dyrt, og så kunne man prøve med dem!

Men hvor man kan få den version af GHOST er et helt andet spørgsmål.

Ps. Jeg synes ik helt det lyder som om det er noget der virker! :l
men grineren hvis det gjorde!

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 08:23:01
Svar/Indlæg:
2664/97
hmm, det kunne da være fedt hvis det virkede, en som sagt, det lyder jo også for godt til at være sandt. Og hvis nu den sidste plads er skjult, så er der nok en grund til det, for hvis det var 100% ufarligt mon så ikke producenterne havde åbnet for den ekstra plads og skoret flere penge :00

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
11-03-2004 10:58:14
Svar/Indlæg:
4295/306
Vi kender jo teorien fra radeon 9800 SE... men spørgsmålet er om dette er det samme...?!? :p

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 11:11:09
Svar/Indlæg:
1720/3
Jep virkede næsten for godt til at være sandt..! Men hvorfor skulle det ikke virke?

exeo

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 13:30:19
Svar/Indlæg:
288/19
#16 tror vi snakker to forskellige teorier der ;)

jeg holder 100% på den forklaring i #5. Manden ved hvad han snakker om..!

.exeo

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 15:46:44
Svar/Indlæg:
1536/33
Nogle som har prøvet?

palle

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 17:31:41
Svar/Indlæg:
2307/37
#6, jeg skal ikke afvise 100%, at Seagate har "destrueret" plads, som du siger, men sådan plejer det ikke at fungere.

Det hd fabrikanterne normalt gør, er at variere antallet af plader og læse/skrive hoveder. F.eks. har Seagates 7200.7 80 GB disk 1 plade og 2 hoveder (40 GB på hver side af pladen). 120 GB udgaven har 2 plader og 3 hoveder, hvilket vil sige, at den reelt er magen til 160 GB udgaven (2 plader og 4 hoveder), men Seagate har puttet et hoved mindre i, så der ikke kan læses/skrives på den ene plades ene side. 200 GB udgaven er lidt speciel, fordi den har 100 GB på hver plade og derfor ligesom 160 GB udgaven består 2 plader og 4 hoveder. Dette betyder dog ikke, at der ligger 40 GB skjult plads på 160 GB modellen.

Der kan være op til 5 plader og 10 hoveder i en almindelig "halfheight" harddisk, så i princippet kunne Seagate sende en 500 GB disk på gaden. Men jo flere diske og hoveder jo mere varme og støj, så i praksis er det ikke noget, man bare lige gør. ;)

dusted

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 11:54:40
Svar/Indlæg:
109/37
OMFG, troede sq folk vidste det !!
Der ligger nogle skjulte partitioner, som man kan slette og
så oprette en ny stor :)
har da 40 gb i min acer som kommer med 20

dusted

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 12:18:27
Svar/Indlæg:
109/37
Note, jeg brugte en linux setup disk, og programmet FDisk (Linux, ikke den man kender fra dos)
Så viser den dine partitioner, men een af dem ligner din sekundære partition, så du skal lige lege gætteleg, evt ved at tilføje et system tag til den sekundære, så kommer der et + ud for den du ikke skal slette...
SÅ sletter du bare, og opretter en EXT2, restarter i windows, sletter den og opretter en ntfs.

Ascanius

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 16:05:53
Svar/Indlæg:
725/128
Så har jeg prøvet med en 80 GB IBM disk.
Man får den ekstra plads, men kun virtuelt, hvis man f.eks. fylder den ene partition (1) op og formaterer eller fylder den anden partition (2), ja så får man den her besked hvis man vil åbne data man har lagt forinden på partition 1

Det er ikke andet end en gang fuckup man laver af ens partitionstable af hvad jeg kan se.

Det drev man fylder/formaterer sidst vil være det der duer.

Syntes godt nok det er mangel på klasse at poste det her af the Inqurier så det basker, det er jo et redeligt bevis for hvad de ved.

Det er rigtgt at enkelte diske har lukkede plader/hoveder af marketingsårsager eller kvallitets test, men det er slet slet slet ikke noget man rådgiver alm. folk til at rode med a chancerne er 1/2 for at man har sådan en disk og chancerne er 1/2 for at den alm. læser af denne nyhed fucker noget op.

Er sgu skuffet over de poster det.
De kommer også med en smart "forbeholds" post bagefter jo!!