Notebook råd

Diverse d.  11. marts. 2004, skrevet af obber
Vist: 1052 gange.

obber

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 18:30:10
Svar/Indlæg:
2/1
Hej,

Jeg overvejer at købe en bærebar til mellem 10-15 tusind, er der nogle som kan anbefales?.

Har selv kigget på Vega Pro Z7, nogle som har erfaringer med Vega?.

🙂

Hejsa

Jesper

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 18:52:14
Svar/Indlæg:
734/32
Jeg har gode erfaringer med acer...
Har bla. lige købt en 541 og det er virkelig en lækker maskine.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 20:13:51
Svar/Indlæg:
3943/44
en af mine klasse kammerater har en vega og han hader den, har fået den rep 2 gange og der er stadigt mange fejl (og han gav 18000 for skidet, tænk på en nice Asus, dell eller IBM man kunne få for de penge)

Jeg kender en del der har bærbare, og ud fra deres erfaringer kan jeg konkludere at man skal købe mærkevare (acer, asus, dell, ibm eller den slags) da alle dem som har købt billige bærbare som medion, abook og vega har alle haft dem sendt til rep. Og dem som har mærkevarer har ikke haf dem sendt ind til rep (undtagen en men det var p.g.a cola).

og det er dem med billige bærbare som passer bedst på dem!

en af mine venner som har en IBM X30 (tror jeg) lille og nice (1ghz 256mb 20gb 12,1") han har den bare stoppet ned i hans skole taske. og den kan fint holde til det, og han har også det bedste Wlan kort (indbygget).

Havde jeg pengene ville jeg købe en ASUS S5200N (da den svarer til mine krav)

Men hvilke krav har du? da det ville gøre det en del nemmere at hjælpe dig!

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 20:49:27
Svar/Indlæg:
543/67
#0 har en Vega+ med AMD 2200+ og ja der har da været lidt småproblemer, bl.a. fordi jeg spildte cola i tastaturet (kostede lige 650kr:)) og har lige fornygelig spildt tuborg iden:) men det ku den åbentbart bedre holde til en colaen.... :00 Derudover er mit batteri mega dårligt, og holder nogen gange kun 10min på fuldt batteri og andre gange en times tid:/ det er sån lidt på og ned:) Sidst men ikke mindst er min strømforsygnings lednings isolation løsnet sig så der stikker lidt tråde ud:e men det er fikset med ludt tape;)

Det eneste der ikke fungere, og som aldrig har fungeret er det trådløse netkort, da driveren ikke virker, og det har ikke lykkedes mig at finde en :) Den er nu ca 8mdr gammel og har ikke haft den til reparation....endnu :00 .....kun med tastaturet:) Når jeg sidder og ser tilbage på mit køb...(11000 med taske) så er det helt klart at jeg heller ville ha en mindre (læs: billigere) og et andet mærke, som f.eks ASUS, da jeg har fundet ud af man ikke skal spille osv på bærbaren, da det alligevel ikke give noget godt resultat:) (har et 9000 mobile kort i) så ville gerne ha haft en der kun kostede en 6-8000, men nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge den til, men hvis det er HTX, så drop alle de syge bærbare, den skal bare kunne gå på inet, msn, office-pakken og lidt oc.dk:e

Men syntes nu stadig det var et godt køb til prisen: 11000 med taske, for en 2200+ mobile, 512MB, 40GB, 9000 mobile og en 15,1" :) men har bare ikke noget at bruge alt det 'power' til:)

-SnowMann

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 20:54:05
Svar/Indlæg:
543/67
#2 Jeg hader nu ikke min, men kan da godt se at en af mine venner's bærbar, en ASUS 5000 et el andet LS et el andet(den helt store:)), er meget bedre, men også dyrere...men er stadig glad for min vega+ :)

-SnowMann

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 21:43:18
Svar/Indlæg:
850/23
Jeg har en Vega som jeg er glad for. Skærmen og tasterne er gode. Dog er den en anelse stor og tung. Den støjer også lidt, men det er jo en smagssag. Batteriet holder ca 2-3 timer ved alm Office brug, små 2 timer ved surfing og musik. Dog er den ret lang tid om en opladning!

Du er nødt til at specificere hvad du ønsker at bruge den til, hvis det f.eks. er til skolebrug ville jeg ikke anbefale en Vega, men derimod en Acer, Dell eller IBM. Så skal du vælge en med Centrino CPU i, det vil du ikke fortryde! ;)

ViperZ

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 22:10:39
Svar/Indlæg:
2192/67
Hey
Jeg har også selv stort set lige købt bærbar (sluningen af Januar). Der surfede jeg lidt rundt på nettet, men jeg syns ikke rigtigt at der var noget som jeg syns om eller havde pengene (omkring 10k). Jeg skal bare bruge den til skolearbejde så grafikkortet er underordnet, derfor gik jeg efter følgende ting.

- Centrino teknologi=lang batteri tid og indbygget netkort.
- Lækkert udseende/materialer
- Godt tastatur og god skærm

Da jeg godt ville have mulighed for at se den i virkeligheden istedet for at se billeder af computeren, og have lov til at pille lidt. Derfor gik turen til Merlin, som netop havde fået en læs Zepto bærbare hjem. De havde 1,4 ghz centrino, 40gb hdd, 256 mb (min har 512mb ved ikke helt hvorfor), 15" skærm og et rigtig godt tastatur. Så sådan en snuppede jeg sammen med en deluxe forsikring som dækker ALT. Den kostede den nette sum af 11500kr. med forsikring og det hele. De har dem stadigvæk, så sådan en kan du jo evt. tage ned og se på.

Ellers kan jeg anbefale den her
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

mvh.
Frede

SimTex

Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 23:11:39
Svar/Indlæg:
527/21
Køb kvalitet hvis du vil have en bærbare det kan holde til noget.
Dvs. mærker som Dell, Compaq/HP og IBM og køb deres prof udgaver, kunne også forstille mig at Acer ville være udemærket. Men hold dig fra Medion, TDCs crap, vega og toshiba det er mildest talt ikke værd at poste penge i.

Personligt ville jeg købe følgende dejlige dell:
http://commerce.euro.dell.com/...

Med 1års support/service
512mb ram
128mb GFX
og Wireless
til 15044.-

Men det kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge computeren til, hvis du vil have en lille notebook der kan holde længe på farten skal du jo have fat i centrino som der allerede er blevet nævnt.

SnowMann

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 00:34:27
Svar/Indlæg:
543/67
Nu nævner en del at Vega = dårlig kvalitet. Det var de førhen ja, men de nye Vega+ er blevet meget forbedret, men det er self stadig ikke ligeså høj kvalitet som f.eks ASUS. Men medion osv er derimod lige til at lukke op og sk*de i:)
Jeg ville vælge en af ASUS's de nye, med centrino teknologien, og en god stor skærm:)

-SnowMann

The

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 00:52:59
Svar/Indlæg:
39/5
Jeg vil sige der er to muligheder... man kan bruge få penge på at købe en bærbar, hvor man kan skrive lidt på, spille 7kabale osv. og så kan man købe en der virkeligt vil noget.
Mine erfaringer siger at man skal gå efter mærkvarer hvis man vil ha preformance... Det hedder dell eller ibm. Jeg har arbejdet med 2 forsk. Dell maskiner og har været positivt overrasket over begge, da de har ydet noget der ligner en stationær pc... men det kan du ikke forvente af (sorry) vega og de andre papmærker, som jeg ikke har forpulet meget til overs for. Det skal siges at jeg blinker ikke 2 gange for at gi 2-4 k ekstra for at være sikker på at lortet bare kører! Det får du ved Dell og IBM... de andre tør jeg ikke svare for... har hørt alt for mange stygge historier fra UNI hvor jeg tilbringer min dagligdag!

TBF

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 01:19:26
Svar/Indlæg:
850/23
Vil lige sige, at den Vega+ jeg har faktisk er ret hurtig. Den performer rigtig godt, og generelt er den næsten lige som en alm. maskine (dog ikke til spil - men det er den ikke indkøbt til). Min er en Vega+ XP Mobile 2000+ m. 512 MB DDR RAM, 40 GB hd, 15", DVD osv. Den kostede 10 k med taske, og skulle jeg have noget tilsvarende i Dell eller IBM f.eks. skulle jeg af med ca 4 k mere. Derfor traf jeg mit valg som jeg gjorde! Men jeg vil fremover til enhver tid vælge en Dell med Centrino cpu i, min far har nemlig en - de er bare lækre de maskiner.

ViperZ

obber

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 06:40:37
Svar/Indlæg:
2/1
Hej Alle,

Tak for alle de gode råd :)

Jeg skal bruge computeren til projekter mv. altså officepakken.
Ikke til at spille på.

Jeg vil ikke købe Vega efter de råd der er givet.
Asus eller Dell kunne det muligvis blive.

Er intel's integrede grafik(kort) gode nok til mine krav?

Hejsa

Jesper

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 09:41:05
Svar/Indlæg:
588/68
det er ikke noget at råbe hurra for, det er MEGET bedre med et ikke delt gfx!

Har selv en HP med et Radeon ipg 320 M, med 128 mb ram delt, det er okay, men lagt fra acceptabelt hvis man vil spille lidt. Dog vil det klart kunne opfylde dine krav

Mvh :e

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 09:53:35
Svar/Indlæg:
850/23
Intels onboard kort med shared ram er fint til Win og Office. Men ELENDIGT til spil. Det score kun 800 point i 3Dmark01

JakobL

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 10:00:38
Svar/Indlæg:
162/5
Mit bedste råd hvis du vil have en bærbar maskine er at gå efter en med centrino. Cpu'en yder godt og clocker ned når man ikke spiller osv, dvs ingen blæserstøj. Samtidig har en centrino maskine væsentlig længere batteritid end en tilsvarende maskine med p4-m. Bærbare med desktop cpu'er som fx Dell 9100 ville jeg slet ikke overveje, det er ikke en bærbar, men derimod en desktop replacement.
Centrino har også fordelen med indbygget Wlan. Jeg ville holde mig til noget mærkevare ala IBM, Dell, Asus, Acer, Toshiba eller lignende.

Selv har jeg en Dell Inspiron 8600 med Radeon 9600 kort, og er meget glad for den. Ingen larm når jeg bruger den i skolen osv, men stadig hestekræfter til at trække et spil når jeg vil det. den trækker ca 4-5 timers normalt brug på batteriet, og her kan en p4-m slet ikke følge med. Jeg vil slet ikke tænke på hvor længe en "bærbar" med desktop cpu kan holde batteri.

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 12:41:14
Svar/Indlæg:
436/69
Vil også sige Asus eller Dell. Har selv den sidstnævnte, og kender flere der er meget glade for netop disse to fabrikanter.

Hvad jeg har hørt/oplevet af Asus er at det er en MEGET holdbar maskine, dog kan den heller ikke kan tåle kola :00 :00 .

Min dell 8600 er jeg meget glad for, selv om den godt kunne trænge til et nyt batteri. Den har godt nok været til rep 2 gange (den er 1,5 år nu), men den ene var da min HD stod af, og det kan man jo ikke kritisere dell for. De står jo af nu og da, siger min erfaring og Det er jo de samme HD'er alle fabrikanter bruger.
Jeg har så en MEGET positiv oplevelse af reperationerne, og deres forløb. Min maskine blev hentet, og afleveret, på min adresse, inden for 5 dage, som de lover de gør.

Så på bundlinien vil jeg sige:
Køb kvali (Dell, Asus el)
Sørg for at fabrikanten er bundet til at reparere inden for 5 dage, eller bedre ON-SITE-NEXT-DAY. Alt computerhalløj kan jo finde på at gå i stykker, og da en blærbar klart har en noget hårdere tilværelse, vil chancen for at den går i stykker jo være øget. Jeg mener klart at en ordentlig service er 1000-1500 kr værd!!!

//Morten

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 13:38:25
Svar/Indlæg:
3943/44
#4 jeg kunne skrive flere sider om de forskellige bærbare i min klasses problemer. men har ikke tid!

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 14:13:36
Svar/Indlæg:
2192/67
15# en god service er helt sikkert værd at betale for, derfor har jeg valgt zepto. De ligger ikke længere væk end at man kan tage op til dem og få den reparet. Men jeg syntes også at det er værd at betale for en forsikring af en art, hvis man fx taber den eller spilder Cola ned i tastaturet.

obber

Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 17:14:48
Svar/Indlæg:
2/1
Hej Alle,

Endnu engang tak for alle rådene.

Det bliver Centrino og en mærkevare bærbar. Så må jeg se om
det bliver Dell, Asus eller Zepto.

God weekend

Jesper ;)

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 01:04:33
Svar/Indlæg:
436/69
Ville også holde Zepto i tankerne.. Har ingen erfaring med dem, men med 3 års On-site-next-day for 1000 kr, kan det ikke gå helt galt jo.

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 01:08:49
Svar/Indlæg:
2192/67
Tjop Djollar så fik endnu en omvendt !!!!!.........Held og lykke med salget.....

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 11:44:18
Svar/Indlæg:
3943/44
Gammel tråd genoplivet!

Det er Asus som producere Vega. men mener at Asus modellerne skulle være af noget bedre kvali, end Vega.

Tror sku man skulle købe en Mac og så smide linux på den!

aterra

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 12:05:59
Svar/Indlæg:
97/4
#21 har også hørt det rygte andetsteds, så vidt jeg har fundet ud af producerer uniwill vega computerne, i hvert fald de billige, det er også dem som producerer tdc's bærbare (derfor den meget store lighed).
Men om asus producerer de dyerer skal jeg ikke kunne sige...

vand@ngo

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2004 15:28:46
Svar/Indlæg:
58/18
Køb IBM, dem kan du tabe uden der sker noget. Desuden har de nyere modeller en teknologi der gør, at de kan mærke hvis du er ved at tabe den, hvorfor den løfter nålen i HD'en, så man ikke smadrer data...det virker, jeg har set det i funktion. 8)

Scotty

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 15:34:11
Svar/Indlæg:
258/12
IBM er bare lidt pebberet i prisen ;)

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 15:40:35
Svar/Indlæg: