Hvorfor virker mit bundkort ikke ???

Diverse d.  11. marts. 2004, skrevet af Oquarckz
Vist: 653 gange.

Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
11-03-2004 23:39:50
Svar/Indlæg:
9/2
Jeg har lige købt et ASUS A7N8X-X mobo, men computeren genstarter hver gang den når til boot-screen...
Har en Athlon 1.333 GHz T-Bird...

Jeg når lige at få et glimt at boot-screen inden den genstarter...

Hvad kan der være galt???

Kan det være at CPU'en ikke passer til mobo??
Selvom der står i manualen at den burde...

Nogen der kan hjælpe???

Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2004 23:43:57
Svar/Indlæg:
4954/69
Har du resettet bios da du smed det nye mobo i?



ZquarE
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2004 23:49:35
Svar/Indlæg:
350/6
Så vidt jeg ved, kan man ikke smide nyt bundkort i, uden at formatere....

Kommer der et hurtigt "glimt" af Blue Screen ?



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 07:27:55
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis der står i manualen at cpuen burde virke, så gør den det sikkert også. Check den i et andet board.

Har du checket hver enkelt del (ram, disk osv) i en anden maskine og sikret dig at alt sidder korrekt. Eventuelt sikret dig at der ikke er overgang i nogle forbindelser.

Prøv eventuelt at slutte alt ikke absolut nødvendigt hardware fra og sæt tingene i et af gangen...måske er der et eller andet som stopper boot-processen pga hardware-fejl/konflikt.

Check een ting ad gangen....udelukkelsesmetoden. :e



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 07:55:15
Svar/Indlæg:
1881/217
Synes det lyder som om, at det er køleren der ikke er monteret ordenligt.

Var ude for det samme, da jeg fik mit ASUS A7N8X - GD. Men efter en lille køler rettelse, virkede det som det skulle 🙂

Men du skal nok lige ind og tjekke om din Ram køre 100, eller 133 MHz. De skal højst sansynlig stå på 100 MHz, da det er en T-Bird 1333 MHz CPU, du har.



Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2004 16:50:58
Svar/Indlæg:
9/2
hvordan kan man komme til at sætte køleren forkert på??
Strømstikket kan da kun sidde op en måde, og køleren kører da også de RPM's som den skal... :S

Hvad skal jeg da gøre??
Vende køleren 180 grader??



Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2004 18:40:10
Svar/Indlæg:
9/2
okay... Har lige set på mit ASUS mobo, og jeg havde monteret køleren omvendt iforhold til mit andet mobo... x(
Prøver keg lige at ændre... 8)

Tak for hjælpen!
Til alle!!



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2004 19:13:03
Svar/Indlæg:
1262/95
#2 Det kan du godt, så længe chipset på det nye mobo er fra samme producent som det på det gamle mobo

#9 Nice :D



Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2004 22:56:26
Svar/Indlæg:
9/2
Jamen... Dvs at jeg skal formatere min system før at jeg kan bruge mit nye bundkort ?!?! :(

Det gamle chipsæt er et SiS730S , og det nye er jo så nForce2...





Hinsur
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2004 23:12:47
Svar/Indlæg:
90/2
Format c: ;)



Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2004 23:17:50
Svar/Indlæg:
9/2
Seriøst??

nogen siger at det ikke gør nogen forskel...
andre at jeg skal "format c:"

Ved ikke hvad jeg skal gøre... ?:(



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 00:37:47
Svar/Indlæg:
6624/113
Som udgangspunkt formaterer jeg selv hver gang jeg skifter bundkort. Jeg gider ikke sidde og være det mindste i tvivl om hvorvidt der gemmer sig gamle driverfiler eller andet der kan bugge min maskine. Better safe than sorry - og det er hvad jeg ALTID gør selv og ALTID råder folk til ved skift af bundkort.

Om du skal gøre det er umuligt at sige med sikkerhed, men prøv at bruge følgende fremgangsmåde:
Det med køleren er nemt at tjekke - for du booter bare maskinen og hopper ind i BIOS ved at trykke DEL. Så finder du "Hardware Monitor" og sætter dig til at glo på den. Hvis maskinen går ned eller genstarter indenfor 10-15 minutter, så er der temmelig sikkert noget galt med kølermonteringen eller andet lignende - ihvertfald er fejlen hardware baseret.

Hvis maskinen derimod bare står og kører videre uden slinger i valsen, så er næste trin på stigen at hente memtest86 ( www.memtest86.com ) - lave en floppy og boote på den for at teste dine ram. Den skal kunne køre minimum 50 passes uden en eneste fejl for man er sikker på de funker som de skal. Hvis de laver fejl undervejs, så er det deres hastighed, volt eller timings der skal pilles lidt ved.

Hvis det også kører smertefrit, så er en geninstallering af windows vejen frem. Boot fra Windows CDRom og så afsted med dig. Som FØRSTE trin efter windows er oppe og køre, skal du installere de nyeste chipset drivere, som kan hentes her : ftp://download.nvidia.com/Wind...

Der er en sidste ting som kan være udslagsgivende - og det er din strømforsyning. Det er ikke altid så nemt at tjekke hvorvidt den driller eller ej. Som udgangspunkt kan man se i "Hardware Monitor" i BIOS om +12 / +5 / +3.3 volt udlæsningerne skifter meget op og ned - eller også kan man bruge programmer som Moterboard Monitor eller Speedfan til at tjekke spændingerne når man får Windows op og køre. Skifter de meget eller ligger meget lavt tyder det på at den er kommet på overarbejde og bør derfor udskiftes.

Forskellen på dyre og billige strømforsyninger er ikke altid kvaliteten - men jeg vil nærmere sige at det er graden af opmærksomhed man bør bruge på dem. Jo billigere de er, jo mere mistanke bør man have til dem ved ustabilitet, for prisen afspejler mest af alt tolerancen de er produceret under.

Håber du kunne bruge noget af ovenstående. ;)



Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
13-03-2004 14:23:36
Svar/Indlæg:
9/2
#14
Tak for den "opskrift" :)

Prøver jeg lige at gøre når jeg får tid... Min comp kunne såmænd også godt bruge en formatering.. :00





Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2004 13:34:51
Svar/Indlæg:
9/2
Men Sajmon #13

Er du sikker på at jeg skal "format c:" før det virker??



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2004 14:39:39
Svar/Indlæg:
6052/189
du behøves da ikke format c:...

jeg installere bare windows ovenpå den gamle... så kørte det...





The
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2004 14:43:20
Svar/Indlæg:
2651/179
Har du OVERCLOCKET? overclockede min cpu fra 2100+ til 2700+ den kunne ikke starte bagefter :(



Oquarckz
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2004 20:49:00
Svar/Indlæg:
9/2
Narj, har ikke overclocket...
Har haft OC min CPUs FBS, men den blev for ustabil...
Derfor er den "back-to-normal", 1.333 GHz... :00

Men så vil jeg prøve at reinstall XP, og se om det virker...
Har snart prøvet en masse... x(

Men en STOR tak til alle herinde!!

Uden den hjælp var jeg stadig dum til bundkort-skift... :p


- Oquarckz



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2004 02:10:15
Svar/Indlæg:
2175/21
er sandt det er en god ide at reinstall alt ...format c: når man skifter bundkort...men det er som regel IKKE NØDVENDIGT.

synd at smide sådan en gammel cpu på sådan et nyt board...har et gammel abit bundkort der ville passe bedre til dencpu...men dig om det...du vil få meget mere ud af det med en barton.....

ang barton og den box køler der fulgte med.....havde jeg været helt n00b til at samle lortet havde jeg smadret cpu kernen....
fjederen til køleren var så stram at den umuligt kunne sættes på...
jeg gjorde så det jeg tog den helt af, og brugte gammeldags vold og derved bøjede fjederen en anelse og varmede den op så den kunne komme på. For dårligt af en box køler