Harddisk destruerende computer?!?

Diverse d.  13. marts. 2004, skrevet af Pille
Vist: 313 gange.

Pille

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:19:14
Svar/Indlæg:
0/2
Hey alle sammen!

Min computer er blevet i stand til at ødelægge harddiske på under en uge og dette er jeg efterhånden lidt træt af..
Jeg sidder nu med min 5. harddisk som lige er gået i stykker..
Jeg har fået at vide af forhandleren (shg) at min harddisk manglede køling og at jeg blot skulle sætte en blæser på, hvilket jeg så har gjort, men det har desværre ikke hjulpet.
Harddiskene går i stykker når jeg laver noget krævende, som fx spil. Symptomerne på det er at harddisken siger en underlig lyd, nærmest en mellemting mellem et dunk og et bip, og herefter går computeren i stå.
Efter dette genstarter jeg selvfølgelig og så siger den lyden igen før jeg kommer ind i windows og det gør at computeren selvfølgelig går i stå, og herefter ikke kan se harddisken. Hvis jeg så lader computeren stå i et par timer kan den igen, men når dette er gjort en eller to gange, så kan den ikke længere, så er den færdig..
Jeg har masser af kabinetkøling, og temperaturen i mit kabinet er normalt på ca. 25 grader..
Jeg vil helst ikke ud til shg med hele computeren igen, da de jo selvfølgelig vil tjekke den og krævende en skyhøj timeløn for dette, hvilket jeg ikke har råd til at betale...
Jeg tror der er noget galt med strømforsyningen eller bundkortet, men ved det desværre ikke, så jeg vil lige høre jer, hvad i tror der kan være galt..
By the way, er der nogen der har oplevet noget lignende eller hørt om en løsning på problemet?
Det skal lige nævnes at jeg har en Maxtor 80 GB +9 FLUID, og en discount strømforsyning fra codegen på 300 W..

MSI KT3 Ultra
Athlon 2000+
Powercolor Radeon 9700 Pro
Twinmos 512 MB DDR-2700

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:20:30
Svar/Indlæg:
1262/95
Du har ikke overvejet at det måske kan være din PSU der levere en for høj eller for lav spænding ?

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:21:09
Svar/Indlæg:
2540/228
Har du ikke mulighed for at bytte den til noget andet end Maxtor da de blir sygt varme???

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:22:20
Svar/Indlæg:
2540/228
ja ok det kunne os være det

Cyber-Duck

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:43:41
Svar/Indlæg:
322/16
2# jeg synes da ikke at min Maxtor harddisk bliver sygt varmt.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:47:32
Svar/Indlæg:
1262/95
#2 Næ, jeg synes da heller ikke mine Maxtor diske bliver specielt varme.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:53:07
Svar/Indlæg:
1081/37
#2 jeg har heller ikke køling på min maxtor og den er heller ikke specielt varm i forhold til mine andre diske

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 12:57:20
Svar/Indlæg:
675/55

Har godt set den hetz mod maxtor før, mine bliver hverken varme, larmer eller mister data. Der hvor jeg arbejder har vi masser af maxtor diske i maskinerne og ingen har problemer med dem..

Mit bedste bud er enten strømforsyningen eller strømkabelet. Det lyder som om den slukker, og det vil den gøre hvis den mister strømmen. Prøv med en anden psu, og inden da kig lige molex stikket efter om benene er "løse" eller ødelagte, og om ledningerne sidder ordentligt i stikket. (og bruger du Y adaptere så tjek dem også.)

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 13:01:35
Svar/Indlæg:
850/23
Det med Maxtor bliver varme er noget pjat - min bliver ikke meget mere end 30 grader.
Jeg vil også anbefale dig at checke dine Molex kabler og stik, da jeg har haft samme problem. Den sagde samme lyd, og det var simpelthen fordi den mistede strømmen kortvarigt, og når den så spinner ned i fart og pludselig får strøm igen så går det altså galt. Men strømforsyningen kunne også være synderen.... mål evt. spændingerne igennem!

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 13:08:17
Svar/Indlæg:
2664/97
nogle maxto harddiske bliver varme, andre gør ikke, skal vi ikke bare sige det sådan. jeg har sku haft begge dele.

0# Skaf et multimeter og mål dine spændinge på molex stikket. Hvis de ikke ligger tæt på +5V og +12V så er det nok din PSU som er ved at dø, også skal du nok invistere i en ny og måske lidt større.