Skal lære at programmere, hvor starter man?

Software d.  13. marts. 2004, skrevet af Count_ZerO
Vist: 321 gange.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:27:20
Svar/Indlæg:
626/53
Ja, hvis nu man skal lære at programmere, hvor skal man så starte?
Er der evt. nogen som kan huske situationen, og derfor kender en god side til at lære lidt fra? En bog som kan lånes på biblioteket er da også fint nok! ;)
Og ja, jeg er kun 13år, som der står i min profil, men bare rolig, jeg har det med at fatte mere end nogle tiltider skulle tro... ;) 8)

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:29:42
Svar/Indlæg:
626/53
Det skal nok lige siges at jeg godt kan en hel del engelsk, men ingen tyske sider tak! Det forstår jeg ikke så meget af, - endnu! :x

Men dansk er da at foretrække...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:30:11
Svar/Indlæg:
2540/228
kommer jo lidt an på hvad du vil programmere...
html, php, asp, C, C++...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:31:55
Svar/Indlæg:
6052/189
start med visual basic... dit lokale bibliotek har med garanti nogle bøger om det... eller bare prøv at google på "visual basic howto"...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:33:27
Svar/Indlæg:
2540/228
ja det er et godt sted at starte. gjorde jeg os selv :p

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:34:08
Svar/Indlæg:
626/53
Ups, det glemte jeg at sige...

Heh, det er ligefrem meget af det der, som jeg ved hvad er, men det er mindre programmer jeg nok skulle starte med! Evt. bare en lommeregner eller lignende...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:36:34
Svar/Indlæg:
6052/189
sagtens... det er slet ikke så svært... en af mine venner har selv siddet og lavet små programmer... ganske sjove nogle af dem...

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:37:44
Svar/Indlæg:
626/53
God start, fandt det her med hjælp fra #3
http://www.programmingtutorial...

Det var fra denne side, som der er link til ved søgning på google:
http://users.telenet.be/educyp...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:39:26
Svar/Indlæg:
2540/228
hvis du vil lave simple lommeregnere og lign. så start med visual basic.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:41:35
Svar/Indlæg:
626/53
Ok, læser lige hele den her tutorial igennem!
http://www.vbtutor.net/lesson1...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:44:17
Svar/Indlæg:
2540/228
det gør du bare ;)

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:50:38
Svar/Indlæg:
626/53
Kan man downloade visual basic 6.0 gratis?
Lovligt altså...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:54:56
Svar/Indlæg:
2540/228
mener jeg fakkertalt ikke at man kan.... måske kan du få en trial version

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 17:58:24
Svar/Indlæg:
626/53
Hmmm, hvor meget koster det program vis nu man skulle købe det? Husk at jeg grundet min alder kan spare penge ved at købe en studenterversion!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 18:12:04
Svar/Indlæg:
1081/37
jeg vil også sige at det er en god ide og starte med visual basic det giver en god forståel for programmering, bag efter kan man så gå over til de lidt mere krævende programerings sprog en anden ting som også er en god øvelse i programmering er at programere mikroproccessore det giver utroligt god træning så det kan jeg varmt anbefale, og så kan man se resultatet fysisk bagefter og det kræver ikke så meget andet end en computer en pic kreds og et LCD display, det kan man starte med og prøve at få det til at fungere! men held og lykke, når du først er kommet lidt ind i det er det slet ikke så svært:)

CeeDee

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 18:26:24
Svar/Indlæg:
53/8

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 18:48:23
Svar/Indlæg:
2175/186
Hej Er selv programmør som jeg har været siden jeg var 10.

Det første jeg vil spørger dig om er, skal det være programmer eller scripts ( dvs. hjemmeside programmering ).

Hvis det er programmer du vil programmere, så vil jeg også anbefale dig at starte med Visual Basic. Isåfald har jeg en .Net Student version ( fuld, men må kun bruges hvis man går i en form for skole ) liggenden som du gerne må købe meget billigt <100. I starten skal du så loige sætte dig ind i tingene, hvordan programmet til at lave programmer fungere. Ved Visual Basic er udseendet på ens program meget let at lave. Det laver man enkelt ved at flytte objekter over på en tegning og man kan derefter trykke på "Run" for at se resultatet :) så det er det lette. Det svære begynder når programmet skal kunne noget, hvilket det vil skal ;) Der skal man så ind og skrive noget kode. Her er det igen rigtig let at starte syntes jeg.

Man skriver fx:
picBackground.Height := frmMain.Height; <- som jo så gør at højden på picBackground som er et billede er det samme som højden på tegningen/formen er.

Jeg skriver kun pic, frm osv. foran selve navnet for at kunne holde bedre styr på objekterne. Fx er pic = picture/billede og frm = form/vinduet/tegningen

Hvis du vælge at benytte Visual Basic elelr Delphi så er det altid velkommen til at spørger mig til råds om ting. Og hvis du køber Visual Basic .Net Student af mig eller nyt ( your choice ), så følger der en bog med de grundlæggende ting med. Den er sikkert rar at bruge hvis man ikke har prøvet det før. Skal lige sige at Visual Basic .Net ikke koster mere end 500 kr., det er dog en version hvor du ikke må sælge dine programmer, meeen det behøver du nok ikke det første stykke tid ;)

Med venlig hilsen
Lasse Espeholt

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 18:50:58
Svar/Indlæg:
2175/186
Skal også lige sige at den helt nye versiona af Visual Basic .Net 2003 lkun koster 1100 på ravenholm. Du kunne også vælge Delphi som kun er meget LIDT sværere at bruge. Det kan downloades gratis og lovligt, dog i en version hvor man ikke må sælge sine programmer.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 19:16:15
Svar/Indlæg:
626/53
#16 + #17

Mange tak for støtten!

:e

Jeg starter også med Visual Basic, som jeg nok hurtigt lærer at bruge! 8)

De programmer jeg laver, kan jeg jo bare lave for sjov, også evt. give dem til mine venner! At sælge dem er ikke nødvændigt... Det kunne evt. være et program som kunne udregne noget, som ikke alle lommeregnere kan, og som er svært at udregne i hovedet!

Det jeg skal lære, er som du nok efterhånden har gættet dig frem til, er programmer.

Jeg starter med at lære at programmere nu, fordi jeg vil, og fordi jeg regner med at skulle være programmør for et firma som voksen! Min drøm er at blive Microsoft programmør, men nu må vi se hvor langt jeg kommer!
8)

Faktisk begyndte jeg at få lyst til at programmere allerede i min alder, fordi jeg havde set at du var på ca. samme alder som mig i din profil, og havde set i et af dine forum svar at du kunne programmere. Så tænkte jeg: "Hvis han kan, - så kan jeg også!".

Orca

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 19:31:27
Svar/Indlæg:
516/25
#16 -> Bare af ren nysgerrighed, hvad lægger du i ordet "Programmør", siden du nu kalder dig selv for det?

Og btw, det var Delphi syntaks, ikke VB, du viste længere ned i din kode ;)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 20:18:41
Svar/Indlæg:
2175/186
#18 takker, du spørger bare hvis det er ;) Coolt.. det er jo bare at springe ud i det, når der er gået et ½ - 1 år så burde du kunne det meste i Visual Basic, eller man kan jo altid lære mere :)

#19 Jeps det var da også delphi syntax jeg viste, en fejl af mig ;) : og ; skulle lige fjernes. Skal lige sige at jeg kun bruger delphi nu, men stadig kan visual basic da det jo faktisk er lidt det samme. Jep jep, dum dum fejl :D

#19 igen Tvivler du på mine kvalikationer? Hmm Dagligt arbejder jeg med PHP og Delphi. Og har før arbejdet lidt med C/C++, ASP, Perl, og Visual basic. Jeg bygger ikke kun små regne programmer osv. men langt mere avanceret programmer. Nu ved jeg jo ikke om du mente det positivt eller negativt men JA jeg kalder mig programmør, og ved jeg er det. Mig=programmør, fordi jeg udvikler forums, brugersystemer og hvad man nu kan finde på i PHP, og fordi jeg udvikler programmer i Delphi :)

Orca

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2004 20:21:48
Svar/Indlæg:
516/25
#20 -> Jeg ved ikke hvor jeg har skrevet at jeg betvivlede dine evner? Hvis du tænker på fejlen mht. syntaks, så var det nu mere ment som en joke, den fejl kan alle jo lave.

Men det er jo sjældent at man kalder webudvikling for ægte programmering, specielt ikke når det er et scriptsprog som PHP der benyttes. Men jeg vil da meget gerne se hvad du har lavet :)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2004 20:25:02
Svar/Indlæg:
2175/186
#21 det skrev du skam heller ikke, men alt kan misforståes... jeg læser det bare som om du var lidt "mistroisk". :)

Man er skam også programmør hvis man programmere fx PHP... Men okay, det er jo lige meget i dette spørgsmål da jeg jo også laver programmer