Opdatering / responstid på fladskærme - Fonas

Diverse d.  15. marts. 2004, skrevet af System
Vist: 657 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2004 20:49:24
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg var i Fona for at købe deres fødselsdagstilbud: Packet Bell 17" TFT-fladskærm. "Meget hurtig skærmopdatering på kun 16ms".... "velegnet til spil, tv eller videoredigering".

Det har så vist sig, at den pågældende skærm har en opdataringshastighed på 30ms. Både ifølge producenten og ifølge Fona i FrederiksbergCentret.

Jeg forelagde dette for Fona, og fik følgende svar:
-------------------------------------------------------------------

"Jeg er selvfølgelig meget ked af, at du har den oplevelse, at FONA har lavet forkert eller direkte ulovlig markedsføring.

Men der er flere måder at opgøre opdateringstiden på en skærm på.

En måde er at opgive den tid det tager fra en pixel er mørk til den lyser. Dette kaldes "raistime" og FT700 modellen har 16 ms.

En anden måde er at opgive den tid det tager fra en pixel er mørk til den lyser til den igen bliver mørk. Altså "hele" cyklusen". FT700 modellen har 30 ms.

Begge måder er rigtige - og derfor har vi ikke skrevet noget forkert i vores annonce.

Med venlig hilsen

Jesper Nørmark
Produktgruppechef
PC, Mobil, Games, Foto

F Group
Øster Allé 56
2100 København Ø

-------------------------------------------------------------------

Hvad er JERES mening om det svar???

?:(
CeeDee

Superbruger
Tilføjet:
15-03-2004 20:55:32
Svar/Indlæg:
53/8
Man fristes næsten til at kalde det "manipulerende" markedsføring. Det er ikke rimeligt!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 21:02:11
Svar/Indlæg:
1081/37
ja det er det jo faktisk men har nu heller aldrig givet så meget for fona ;)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2004 21:14:55
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er vidst ikke helt lovligt. Jeg tror ikke at "Jesper Nørmark"s forklaring er helt - "ærlig" :00

Hvis du ikke er tilfreds med den så gå hen og få pengene tilbage!
Hvis du ikke kan det, er der 2 veje:

Kontant :D (det virker ALTID at true med rene ord for pengene og sådan nogle programmer ;))

eller
Forbrugerstyrelsen

/Emil

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 21:17:34
Svar/Indlæg:
2353/24
hvorfor har den har 16 ms den ene vej (fra pixlen bliver mørk til den lyser) og så må den jo med simpel logik, have 14 den anden vej???, er det mig den er galt med, eller tager det simpelthen længere tid for den at blive lys end til den bliver mørk?

og hvis det faktisk forholder sig sådan, hvorfor har de så reklameret, med det "største" af tallene, når nu det gælder om og have mindst??, er det igen mig som er underlig, eller forstår jeg ikke de specs som de markedsførere.

F Group er bedøvende lige glade med alle de der programmer, for de kan ikke blive hængt mere ud end de er i forvejen

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 21:58:14
Svar/Indlæg:
1081/37
#4 ja sådan er det faktisk med lcd display, du skal tænke på at det her er en bagrunds belyst lcd så når der ikke er strøm på er den lys når der er strøm på er den slukket(pixel), og lcd display er altid hurtigere til at tænde end at slukke der er nemlig en forsinkelse i de små krystaller når de skal tilbage til deres start position, fordi at strømmem først skal vende! meget indviklet men det er rigtigt nok det fona siger! tilgengæld kan jeg ikke forstå hvorfor de opgiver raisetime da det er meget ligegyldigt for bruger og det er den samlede tid der tæller så der burde fona bonges, efter min mening!

dr_schlemer

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 22:39:53
Svar/Indlæg:
499/44
SNYD og HUMBUG - kræv dine penge tilbage omgående!!! Svindel og bedrageri. Skriv til forbrugerstyrelsen, hvis de ikke vil makke ret!!!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 22:42:57
Svar/Indlæg:
1081/37
#6 ej det er vildledende reklame fordi hvis den har en en opdaterings hastighed på mere end 25ms er den ikke egnet til spil, tv og videoredigering!

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 23:28:59
Svar/Indlæg:
588/68
Noget jeg ikke kan se ud fra det du skriver, er om den er for langsom? ghoster den i spil og lign?

Jeg ved godt at 30 s. er meget, det passer jo ikke altid, det kommer lidt an på kavliteten!

Hvis du ikke kan snuppe dem for de 16/30 sek. response tid, hvad med udtalelsen "velegnet til spil, tv eller videoredigering". Det kan de vel ikke bare sige hvis den sucker i spil!!!!

Mvh Tz

Qcaze

Superbruger
Tilføjet:
16-03-2004 02:44:08
Svar/Indlæg:
11/1
Om Fonas reklame er vildledende eller ej, afhænger vel af om skærmen rent faktisk er velegnet til "spil, tv eller videoredigering"? Dertil kommer spørgsmålet om hvorvidt "opdataringshastighed", som du kalder det, er det samme som det, der almindeligvis er benævnt "response time". Faktum er, at termen "response time", i sig selv er misvisende. Følgende er citater fra en artikel på THG om LCD-skærme, de skriver bla. om "response time":

"...not actually the total time that is measured but the time that passes between 10% and 90% of the required brightness. ...a full-on time or full-off time taken between 10% and 90% could measure 20 ms, while it would measure 40 ms if the time between 0 and 100% brightness were measured. ... To conceal this defect, the electronics engineers prefer to abandon "full-on time (FT)" in favor of "response time (RT)""

Og på siden efter står lidt om hvor lidt man i grunden kan bruge værdien til:

"Each passage from one color to another produces a different response time from the previous one. ... The example used by Xtremtech is based on an LCD in which the response time between white and black (17 ms) is palpably three times faster than between white and gray (54 ms)."

Konklusionen må være at Fona bare gør det samme som alle andre forhandlere og producenter: modificerer sandheden.

Artikler:
THG:
http://www.tomshardware.com/di...

Extremetech:
http://www.extremetech.com/pri...

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 10:48:21
Svar/Indlæg:
1081/37
alt over 25ms laver skygger på en skærm det svare til at hver pixel kun kan blinke 40 gange i sekundet og det er lige på grænsen af hvad øjet kan opfange!!! så det de siger med at den er velegnet til spil, tv og video redigering det kan man vist godt kalde misvisende, det passer iværtfald ikke, så det med at fona gør som alle andre, den holder ikke i retten, hvis fona har fået af vide af fabrikanten at den er velegnet til spil,tv og video så må de hive den i rettet!!