Er du så ung?? Det var tiden før Geforce3...dengang at Geforce2GTS var hot, og kæmpede side om side med Voodoo5 og Radeon 256DDR. nVidia havde overbevist deres brugere om, at Transform&Lightning (også kaldet T&L) var fedt og hurtigst, mest pågrund af at 3Dmark2000 benyttede sig af den teknologi. Mens alle dens tids spil ikke var begyndt at bruge det endnu...
Nå pyt.. men 3dfx havde smidt nVidia for en retsag omkring et patent der omhandlede multitexturering, og de stod temmelig fifti fifti som vindere. Men 3dfx var i økonomiske vanskeligheder, pga. at de havde probs med at få solgt deres Voodoo5 5500-vidunder (pågrund af nVidia). nVidia tilbød så at opkøbe 3dfx med teknologi og medarbejdere.. Det var så ugen efter jeg havde købt mit Voodoo5 5500AGP...
Ja 3dfx blev solgt.. og nVidia sked bogstaveligt talt på os 3dfx-ejere. De havde ingen idé i at udvikle nye drivere, stoppede straks alt support. Og smed efterfølgeren til voodoo-serien, 3dfx-spectre i skralde-spanden. nVidia kunne ikke lide kortet, da det var klart hurtigere end deres eget Geforce3, og tænk at sælge et kort som 3dfx havde stået for (ret pinligt) 3dfx-spectre stod produktionsklart og ville ifølge udsagn idag, have give Geforce4ti-serien røvfuld. Topmodelen bestod af 3chips. to spectre-chips med 50mio transistore og 4x1-pipeline (altså 8pipelines i alt) og en sage-chip med Pixel og vertex-shadere, der var i stand til at controllere 25lights mod geforce3 8lights i hardware. Til sidst skulle kortet ha FSAA roteted-grid. Den smukkeste form for antialasing der findes idag. 4x skulle praktisk taget ikke give noget fald i performance. og den mindste af modelerne der er uden sage-chip (altså kun dx7.0) gav med 1024x768x32 og med 4FSAA 192fps i Quake3.. og det var kun med en chip.
Ja.... egoistiske skiderikker som dem inde fra nVidia skal man lede længe efter 🙂
Mere du vil vide??