Nyt P4 Extreme Edition design

Bundkort / CPU d.  16. marts. 2004, skrevet af comment
Vist: 402 gange.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 16:27:24
Svar/Indlæg:
1230/171
Til de af jer andre der sidder og overvejer at købe nævnte processor:

http://www.xbitlabs.com/news/c...

Snip:

"Although the company expects no changes in thermal, logic and other specifications of the chips, the nature of improvements may mean that Intel is trying to get some additional performance out of its high-end microprocessors."

Så kan man jo håbe på, at det også hjælper på OC potentialet ;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 16:53:25
Svar/Indlæg:
3712/44
comment> Oc potentialet i EE chips'ene er faktisk fint. Rigtig fint endda. Men det kan da være at det bliver endnu bedre nu!

Problemet med at komme over 4 Ghz stabilt hænger imidlertid ikke på chips'ene men på bundkortene. De kan simpelthen ikke levere juice nok. Det siger eksperterne inde på xtremesystems i hvert fald.

Jeg overvejer seriøst at få moddet mit bundkort, så det kan klare endnu højere fsb stabilt, for det er dét der sætter grænsen lige pt. hipro5 har nogle vilde mod guides, hvis man ellers har evnerne.... :p

comment

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 17:03:22
Svar/Indlæg:
1230/171
... ja, eller hvis riska ellers har evnerne :e

Btw: Nu vi snakker EE, hvordan går det så med din *lille* nye Lars?

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 17:27:04
Svar/Indlæg:
3712/44
Den kører simpelthen kanon, men bundkort/psu kan ikke helt klare læsset endnu, så jeg ender nok med at skulle have fat i riska ;) :e

Kører ~4 Ghz ved 1.725V i bios 24/7 og lige nu ligger den på -21°C iflg. Abit hwdoctor. Så på dit Asus ville den nok ligge under -30 :e

Kunne godt tænke mig at se hvad sådan en psu som din evt. kunne gøre af forskel.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 17:56:50
Svar/Indlæg:
1230/171
#3: Hehe... Ja, de temp's skal man mildt sagt tage med et gran salt :e

Og min PSU er ikke så ringe endda: Load regulationen svinger på tredie decimalen på +12 og +3.3 volt, mens +5 volt faktisk har lidt problemer med at holde sig inden for den lovede ene procent og lige akkurat dykker under 5 volt - selv når potentiometret står på max. Lidt skuffende, men absolut ikke kriminelt.

Men Lars: med det hardware forbrug du har, hvorfor køber du så ikke bare sådan en djævel?

PS: Alle linier er målt med multimeter!

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 20:42:51
Svar/Indlæg:
3712/44
comment> Jeg har også overvejet det mange gange, men jeg er så glad for mine meget lydsvage psu'er, og de klarer det egentligt ok.

Både min 3.3V og 5V ligger helt som de skal også under load, 12V (som endda er på 28A (30 peak) er den eneste der virkeligt lider. Men den bliver altså også presset meget. Det er en 520W psu, og den trækker op til 600w fra stikket (målt med elmåler), så den er ved at være makset ud.

De "vise gutter" inde fra Xtremesystems mener dog ikke at det er min forholdsvi lave 12V der er problemet med at "komme videre", hvilket jeg er ret sikker på er rigtigt, for selv med 2 psu'er på er bundkortet ikke stabilt én eneste Mhz mere. Til gengæld kan grafikkortet clockes en del mere med brug af 2 psu'er, så måske man skulle overvje den pcpower ting alligevel. Jeg har godt nok været tæt på at bestille den mange gange. Den her måned er mit hw budget dog for én gangs skyld helt og aldeles opbrugt..... :e

comment

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 20:59:04
Svar/Indlæg:
1230/171
#5: Turbo-Cool 510 behøver ikke larme. Jeg har selv sat en 80mm temperaturstyret Papst blæser i min og den siger næsten ingen ting, selv ikke under hård belastning. Hvad det har kostet på performance siden er jeg ikke sikker på, men linierne svinger ikke mere end med den originale blæser.

Det skal dog siges, at jeg har monteret min PSU oven på kabinettet, så plæseren ikke også skal tømme kabinettet for varm luft. Det er muligvis ikke så kønt, men det virker :e

Btw: Hvis du kan clocke det GFX "en del mere" end du allerede har gjort, så må du da være temmeligt tæt på en rekord af den ene eller den anden art ?:(

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 21:21:03
Svar/Indlæg:
3712/44
comment> Jaeh, det er jeg såmænd også, men jeg kan bare ikke få det stabilt. Jeg venter på svar fra et par af virkelighedens P4 EE oc eksperter inde fra Xtremesystems :p

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 21:36:16
Svar/Indlæg:
1604/60
At de skifter design på processoren så den består af 8 lag istedet for de nuværende 6 lag, giver jo også en mindre kerne ( mm2 ) så kan de skrue lidt mere op for MHz´ne inden de bliver nødtil at skifte til 0.09um teknikken, som vi jo kan se de ikke helt har styr på ( Prescott ).

Det betyder også at os der gerne vil have lidt mere ud af processoren, ikke behøver at skrue ligeså meget op for vcore, da det ikke kræver så meget juice at få en "strøm-bølge" igennem processoren :)

Kort og godt, vi bliver på 0.13 lidt endnu, og hiver det sidste ud af den ;)

comment

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 21:45:15
Svar/Indlæg:
1230/171
Hov, stop lige engang Lars: 4GHz, en V-Core på 1.750 og så - 21 grader (og du mere end antyder, at den sikkert er noget koldere) ?:(

Noget siger mig, at det må være en *lettere* modificeret Mach Dos du der sidder med - jeg mener godt 151 watt og alligevel - 21 grader (og sikker koldere) - WOOOOW det er bisteret!

Kan allerede mærke, at mit kommende VapoChill LightSpeed er lysår bagud :l :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 21:55:49
Svar/Indlæg:
3712/44
Wise Guy> Naturligvis skal de lige ha' pustet lidt mere liv i 0.13um teknologien, gad vide hvor højt de regner med at komme. For jeg gad godt at se det socket 478 bundkort der skulle tæmme sådan en s*tan på luft @ 3.6+ Ghz.... :e

comment> Chippen er rigtig fin. Ved full load er den hele 10°C KOLDERE end min 3.2C ved samme hastighed. Den ligger på omkring -10°-> -5°C når jeg gamer @ ~4 Ghz.

De 1.75V er i bios, Abit undervolter en del, så under load er det nærmere omkring 1.68V iflg. hwdoctor, og det er vel at mærke primestabilt (temp omkring -3°C (+/- 2°C) under prime95 torturetest :p

Nu er det bare lige det bundkort der skal ha' en gang mod af en slags. Jeg skal bare lige finde ud af hvilke, og om det overhovedet kan betale sig at løbe nogen risiko. Den er jo ikke ligefrem langsom ved de 4 Ghz :e

comment

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2004 22:09:10
Svar/Indlæg:
1230/171
Hmmm... Så den er altså ikke modificeret... Så skal jeg sq komme efter dig i løbet af de nærmeste dage 8) :00 :p :e