SATA er standarden på kontroleren til harddiskene, ligesom SCSI og IDE.
RAID0 er når du sætter to harddiske op til at kører som en stor harddisk 2x80Gb = 160Gb. Fordelen ved denne RAID opsætning er du får hurtigere læse og skriveadgang. Dette får du fordi du har dobbelt så mange læse/skrivehoveder på RAID0 disken du skaber. Du skal dog ikke forvente dobbelt så meget ydelse, men ca. op til 60% bedere ydelse hvis det går godt.
Jeg har selv kørt med SCSI før, nu kører jeg med SATA da det var billigere end at skifte til en større scsi system. Men SCSI er nok de mest driftsstabile diske du kan få, derfor benyttes de stort set altid i proffesionelle servere.
Og hvis dit arbejde er så vigtigt ville jeg vælge SCSI. Nu skriver du det ikke må være alt for dyrt, men en meget stabil og hurtig løsning ville være f.eks.
kontroler:
Adaptech 39360-R der understøtter RAID0 og RAID1 og har plads til 30 diske og en båndbredde på 320MBps. 3-4500Kr.
(RAID1 her spejler diske hinanden, dvs går den ene disk ned, har du stadig alt data på den anden = høj datasikkerhed)
Diske: 2 stk. IBM UltraStar 146Z10 36Gb, til 1300 kr. stykket så kan du selv vælge om du vil benytter RAID0 for meget høj hastighed eller RAID1 for meget høj datasikkerhed.
Løsningen er halvdyr, men noget af det bedste du kan få efter min mening.
Om det er understøtter diverse linux, bsd og solaris distroer, vil jeg helst ikke udtale mig om, da jeg ikke har kendskab til nogen af delene
:l
Mvh ZeroHerO