-> For staklerne der ikke har fatte det...
Quadro kortene og ATi's Fire-kort er henvendt til de professionelle brugere.
Det være sig, at de er exceptionelt gode til at rendere 3D-grafik i forhold til et main-stream kort. Specielt i OpenGL, som hidtil har været ATi's akilleshæl, men er kommet noget kun godt efter det.
nVidia's kort udmærker sig ved at være en lille workstation i sig selv, hvor ATi's kort bare er... seje.
Forskellen er efterhånden minimeret i denne gren af "branchen", så det er vel pengepungen der afgør hvad man skal vælge.
Jeg ville personligt... nej, lad mig omformulere: Jeg HAR sat min kærlighed på et Quadro FX 3000-G.
Hvis man satte et af disse kort op i mod et mainstream-kort. F.eks. Qaudro FX 3000, mod et Geforce FX 5950, så ville 5950'eren "vinde", men kun så marginalt. Netop fordi, at Qaurdo-kortene er store "engines", hvorimod at main-stream kortene er små Formel1 racere.
Main-stream kortene og workstation-kortene er alle baseret på den samme chip, af produktionsmæssige årsager. Men forskellene ligger ikke "fysisk" i chippen, men i den måde den er programmeret på. Der er nogle anderledes/bedre funktioner i workstation-kortene, som gør at de rendere bedre og mere effektivt.
Man kunne næsten fristes til at sige, at vil man have flot grafik, så skal man have et workstation-kort. Men man kan ikke se forskellen, kun måle den.
Mainstream kort falder håbløs bagud når det gælder CAD og andres store tunge programmer hvor en effektivt udnyttelse af rå power er at foretrække.
Gamere lægger ikke mærke til eller ignorerer bare mange af de fejl som er i gængse spil. Det gør workstation-kortene ikke. De renderer 100%, hvis man kan sige sådan, og giver dermed en formidabel billedkvalitet.
Jeg har stort set altid holdt med Matrox og nVidia, ATi har ikke haft den store plads hos mig. Fordelen ved ATi's chip er at den er i en vis grad mere programmérbar, end nVidias, og dermed kan ATi rette nogle børnefejl vha. af drivere...
ATi er kommet godt efter det, men som sagt: Jeg holder på nVidia og Matrox.
-> #0
Glem det bare. Det er kun for de professionelle og "seriøse" brugere af "tunge programmer" ;)
Men ja, de er hver og en krone værd! ;)