Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2004 01:50:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey!
Jeg har pt. mit bundkort til at ligge ude i det fri, uden for kabinettet. Jeg har passiv (Tt) køling på grafikkortet, vand på nordbro og CPU. Dvs. ingen blæsere henover selve bundkortet.
Jeg sad her til aften ved computeren, da den pludselig uprovokeret genstartede. "Mærkeligt" tænkte jeg, og gik ind i windows og fortsatte min gøren. Der gik så et stykke tid, da lortet igen genstartede, jeg tænkte: "Hva' dælen sker der?", men skænkede det ikke en tanke foreløbig.
Efter et stykke tid kom jeg i tanke om mit "pludselige" skift fra ATi (9800np@pro) til nVidia (Geforce4 Ti4600), og huskede at jeg ikke lige havde fået orden i de dersens drivere... fluks fik jeg hentet Det. 56.64 og installeret lortet...
Jeg havde lige netop genstartet (efter installation) og ICQ tilfreds båtter frem, da spanden genstarter endnu engang...
Jeg tænkte som en gal, og begyndte at lede efter ledninger der kortsluttede og lækager i min vandkøling, da mit blik faldt på de små søde aluminiumsprofiler der skal køle mosfets'ene på mit MSI 875P Neo LSR.
Jeg lagde forsigtigt en finger på, men da jeg ikke rigtig kunne mærke noget trykkede jeg fingeren hårdere imod profilen... :x Jeg fik en lille reminder som jeg sent ville glemme. Jeg fór nærmest hylende ud til vasken og fik min arme finger under den kolde hane...
Jeg hente mit gode termometer frem fra skuffen de jeg fik luntet mig tilbage til computere, og fik stemt den imod den ene af profilerne...
Den startede hårdt ud ved de 60ºC, steg lige så stille og roligt og jeg fik lille bange anelser, de blev "bekræftet" de termoteret fortsatte forbi 70ºC og jeg fik nærmest nærvøse træk de den sagtnede "farten" ved 79ºC... der gik ca. ½ minut og den maxede ud ved lige netop 80ºC, netop som jeg havde åbnet vinduet.
Hvis ikke jeg havde åbnet for vinduet og lukke den ca. 14ºC varme/kølige natteluft ind, var det ikke til at gætte hvor temperaturen ville toppe. Men de 80ºC var sgu mere information end jeg havde lyst til...
Jeg fik stoppet en blæser henover, men for sent, lortet genstartede...
Efter genstarten har computeren lystigt kørt i ca. 3 timer, ingen genstart, ingen problemer af nogen art...
Det er sgu da vildt... 80ºC og den har sikkert været varmere de andre gange hvor den bare har genstartet... :(
En lille aften/natte-beretning her fra NoNig's residens lokaliseret ca. 6km. syd for Hobro, Danmark... ;)