Sure opstød!!

Diverse d.  24. marts. 2004, skrevet af drator
Vist: 301 gange.

drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:24:30
Svar/Indlæg:
1058/61
Jeg synes efterhånden folk tit få smidt i hovedet, at "Det har der været spurgt om 1000 gange før, kig i forum"

Det er jo ikke alle folk der bruger 12 timer om dagen på at sidde og læse posts på overclocking.dk, derfor er det heller ikke fair at forvente at alle ved alt om alle posts.
Jeg ved godt at folk bare kan søge i forum, men det kan jo være de evt. mener deres problem afviger en smule fra tidligere spørgsmål.
Derfor vil jeg gerne opfordre til at vi udviser lidt hensyn,og undlader at skrive "det har vi svaret på for 14 dage siden, find dit svar selv, det er her et sted".
De folk som ikke kan overkomme at gentage det de skrev et par dage tidligere, kan evt. bare undlade at kommentere, istedet for at komme med sure opstød.

Håber ikke jeg træder nogen over tæerne, den er mindet på os alle!!!

LunD^
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:30:05
Svar/Indlæg:
448/42
Jeg synes da det er fair nok folk søger lidt selv? Det er jo heller ikke fordi "Vi" bliver sure over det, når vi siger at man skal prøve at søge for det har der været en emne om. Det bliver for det meste nævnt på en pæn måde.

Der er vel også en grund til man har opfundet søge funktionen? ;)



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:30:59
Svar/Indlæg:
4954/69
lol troede det handlede om sure opstød man får i ved halsen :)

Nå men back to topic.. #0 vil give fuldstændig ret.. de sidste 3 posts jeg har låst er #1 svar været .. ja det som du siger :x



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:32:53
Svar/Indlæg:
4954/69
#1 Ja men nogen gange så har de faktisk os selv søgt om fundet en masse godt men måske ikke lige det de kunne bruge.. og så vi som har set en "lignende" tråd tænker åh nej endnu en.. men hvis det fx handler om et Radeon 9800XT kort som man skal ud og invistere i og bruge 3100 af sine lommepenge.. så kan det være man godt lige vil være sikker på det er det rigtige man gøre..



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:37:25
Svar/Indlæg:
1058/61
-->#1

Lad os tage diskutionen om 128MB vs. 256 MB ram på et gfx. Der er minimum to posts om dagen om dette spørgsmål, men det er ikke sikkert det handler om lige præcis det gfx man selv går og har planer om. Før man går ud og skyder 2000 - 4000 kroner af, vil man gerne være sikker på at man får det bedste af det bedste. Der er ikke noget værer end at komme hjem og finde ud af at man skulle have købt et andet mærke. Jeg vil vædde på at du kan følge tanken ;)



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:38:14
Svar/Indlæg:
6624/113
Jamen jeg forstår skam udemærket din irritation over at folk siger "søg selv" - men faktum er at du kan få stort set alt at vide ved at søge. Også variationer af dine egne spørgsmål.... :00

Mon du lægger nok energi i det?

Og så ville det vist være lidt nemmere hvis du lige kom med konkrete eksempler på det du siger.....




drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:39:26
Svar/Indlæg:
1058/61
-->#3

Sorry havde ikke set din post, stort set det samme... ;)



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:45:25
Svar/Indlæg:
4954/69
#7 skulle lige til at skrive det ..

#5 hvis du var helt ny på banen med gfx kort og OC.. og du søger info og det du gerne vil vide.. men inden du går ud og bruger alle din surt tjente penge vil du lige være sikker på at det er det rigtige du gør.. og opretter derefter en tråd om emnet hvis der nu var nogen med ideer omkring en ændring fx et andet gfx kort.. det kunne jo godt være.

Også ment til alle de andre..



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:46:18
Svar/Indlæg:
1058/61
--> #7

Ja, jeg så den godt i din tråd også, men det er hverken første eller sidste gang folk får den smidt i hovedet.
Efter min bedste overbevisning kan folk bare undlade at svare hvis de ikke magter at skrive gentagelser, eller i det mindste hjælpe folk med et link eller noget i den stil.



The
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:47:11
Svar/Indlæg:
613/20
det "gamle" spørsmål kan også være blevet forkerte efter lidt tid...

en dag tro alle et.... dagen efter fant de ud af hov..... der brændt med Asus Radeon9800XT af.... nå pyt :00

jeg syntes det er fint folk spørg :) (ellers ville siden også død meget hurtig)



#10
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:48:05
Svar/Indlæg:
734/32
ja, der er jo forskel på flg.

1) hvordan overclocker jeg?

2) hvor meget kan jeg overclocke min pc?

3) Jeg skal ud og bruge alle mine sparepenge på noget grej som jeg ikke er 100% udlært nørd i, er det jeg har fundet ok?

Jeg tror de fleste ville svare som undertegnede

1) kig under guider

2) prøv dig frem

3) jo nu skal du bare høre.....

Tit og ofte tænker folk ikke over at bruge en søgefunktion eller en guide - om det er fordi de er nye, dovne eller en mellemting aner jeg ikke.

Hvis folk ville bruge bare 5 minutter på selv at finde en løsning på deres problem kunne man nok undgå 90% af alle de "dumme" tråde. Men det er jo nok lidt svært for os herinde at få udbredt til den danske befolkning at man skal prøve at finde en løsning på egne problemer før man spørger alle andre.

Der er et ordsprog der hedder: der findes ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar!
Det er løgn, gu` fanden findes der dumme spørgsmål, jeg har set hundredevis af dem herinde x( men sådan er verden jo nok bare skruet sammen, og lad os nu glemme denne ( endnu en ) tråd og bare :D til alle de nye og hjælpe dem med deres problemer.



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:49:28
Svar/Indlæg:
1058/61
--> #5

Hvad vil du have eksempler på?



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:53:38
Svar/Indlæg:
4954/69
#11 jeg vil give dig ret i at der er blevet lavet mange lamme emner om små ting som man kan søge sig til.. men det emne om man skal have 256 eller 128 MB Ram kan man altså IKKE søge sig til.. eller JO man kan da finde noget info om det men stadig ikke nok til at gå ud og bruge sine penge på det... så derfor spørger jeg hvad skader det at spørge om det.. det er et stort emne.. og ikke bare et lille et som vi har set mange af..



#13
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:56:29
Svar/Indlæg:
734/32
#13
læs lige mit indlæg igen - grundigt ;) :e
især de to linjer der starter med 3)
Tror sgu´ vi er rimelig enige :D



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 00:58:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er meget muligt, prøv lige at søge i forummet. Det har været oppe og vende før... spøg til side ;)

Seriøst: Det er sgu træls at sidde og de samme posts om og om igen. Det er meget muligt at man ikke færdes 24/7 på oc.dk, som nogle gør, men det er da på ingen måde, nogensinde, for meget forlangt at folk bruger tænkeren fra tid til anden.

Tag forumreglerne for eksempel. Der er det jo nøje specificeret, at man tilrådes at se i forummet...

Man kan på alle måder nå langt omkring. Men for dælen da...

"Bedste gfx, lige nu?"
"Hjælp!"
"Hjæææælp! Problemer... se mig!"
"Fuckerlortespassermøgcomputer - virker ikke"
"Hjælp mig med at overclocke min computer"
"Hva' synes I?"
"Lydkort..."
"Cracks til BattleField 1942?"
"Min computer hakker/lagger i Counter-Strike. Kan det skyldes at mit 9800XT ikke yder optimalt?"

- Alle mulige mere eller mindre saglige og ikke mindst, seriøse, indslag er hvad man må stå model til. Det er meget muligt, at man anser ens eget problem for at være noget så aktuelt. Men i et land, hvor der er ca. 5000 nørder som alle er på den samme side. Hvor stor er chancen ikke for, at der er nogle andre der har et lign. problem?

Ærlig talt, og min personlige mening hvor jeg lige tager skribent-hatten- af:
Jeg kan overhovedet ikke tage dette indlæg seriøst. Undskyld mange gange #0, men jeg fatter simpelthen ikke hvad du vil med det. Det er meget muligt, at man sidder og føler sig trådt på, men sådan går det sgu også ude i den virkelige Verden, hvor utroligt det end må lyde, så bliver folk pokker-mig trætte af at skulle svare på det samme spørgsmål dag ud og dag ind.

Hvis man "redigerede" lidt i forummet, og skar alt det "unødige" væk. Så ville vi nok hae lidt hurtigere load-tider, en mere effektiv søgefunktion og en hulens masse andet godt.

Der er jo ind imellem de sjov episoder, dem vil jeg for alt i Verden ikke undvære, men hold kæft hvor er jeg træt af, at skulle sidde og se forsiden være fyldt med stort set de samme overskrifter som ugen før...

I den sammenhænge må "vi" som er trætte af det, lige være tålmodige og på en pæn måde sige, at folk henvises til lige selv at lave lidt research. Og så er det dælendulme heller ikke for meget forlangt, at folk så også lige skruer tænkehatten på, og lige husker hvad 2 + 2 giver...

Det er efterhånden blevet en generel holdning, at man bare sidder på sin flade og spørger, og så skal folk ellers bare byde ind. Man gider ikke selv at lave den nødvendige research for lige at have noget, at have sine "problemer" i...

-> #7

Ude til venstre er der en funktion der hedder "søg", skal vi vædde om vi ikke kan finde et tidligere post, der kan give dig et lille svar...? ;)



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:01:44
Svar/Indlæg:
4954/69
#14 Jeg giver dig fuldstændig ret i at MANGE tråde som bliver oprettet, uden at der er brugt noget tid overhovedet på at finde noget info om emnet selv, er oprettet fordi brugeren er for doven eller af en anden grund..

Men det eksempel jeg brugte med de 256 eller 128 MB ram syntes jeg ikke at lige præcis den sætning hører hjemme "Det har der været spurgt om 1000 gange før, kig i forum".. det var det eneste jeg ville sige omkring det..

Ellers ved jeg ikke hvad du mener :)



#16
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:14:31
Svar/Indlæg:
734/32
#16
Jeg mener ->
Der er forskel på om man skriver: "hvordan overclocker jeg?"
eller
"Jeg skal ud og bruge alle mine sparepenge på noget grej som jeg ikke er 100% udlært nørd i, er det jeg har fundet ok?"

Det første indlæg har der været svaret på ca. en million gange før.
Det næste indlæg er fra en der selv har lavet research = fundet nogle dele, men er i tvivl om det er det "rigtige" han har fundet.

Første indlæg er (pardon my french), en pot pis fra en doven knægt.
Det næste er fra en der selv har gjort en indsats, men stadig er i tvivl, og derfor har brug for noget hjælp fra en med noget erfaring/viden.

Når det nu er sagt: et avanceret spørgsmål kan der også godt være svaret på før - og derfor bør man lige bruge 2 min. på søgefunktionen inden man spørger.
Ovenstående har ingen relation til nogen enkelt tråd, det er bare min generelle holdning.






OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:15:53
Svar/Indlæg:
1262/95
#15 kunne ikke ha' sagt det meget bedre selv

Og selvfølgelig er min skribent hat heller ikke monteret i dette indlæg.



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:18:43
Svar/Indlæg:
4954/69
#17 Jamen så mener vi jo det samme :)

Skulle bare lige fatte hvad du mente :) (jaja er lidt tungnem :00 )



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:19:43
Svar/Indlæg:
1058/61
--> #15

ROFL, godt svar, elsker go' humor!

Jeg har sgu alt ære og respekt for dig NoNig, du ved en del om en del, så hatten af for det.

Jeg kan udemærket forstå dig, og er også selv træt af "Fuckerlortespassermøgcomputer - virker ikke", osv. Men seriøst talt, så kan man sgu finde ALT på nettet, og hvis det er meningen at folk selv skal bruge et par timer/dage på at finde deres oplysninger, hvad fanden skal vi så med et forum?? Jeg opfordrer heller ikke til 100% tolerance overfor alt, blot til at vi tænker os om inden vi kaster om os med "søg selv din idiot"



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:21:34
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg vil have eksempler på 2 ting:

1. Folk der siger "Søg selv" - vil gerne se hvor ofte du mener det sker. Det må åbenbart være hele tiden siden du gider lave en tråd om det...?

2. Tråde som ikke kunne løses med lidt søgeteknik på lad os sige 5 forsøg...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 01:42:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

*tak for komplimenten :r*

Men, "Søg selv din idiot" er aldrig nogensinde blvet brugt i oc.dk's ånd. Vi er her for at hjælpe hinanden, ikke for at svine folk til.

Derfor er det lige så vel forlangt som folk opfører sig pænt, da vel heller ikke for meget forlagt, at folk lige skal erhverve sig lidt basal information inden de smider hæmningsløst omkring sig med spørgsmål.

Jeg opfordrer på ingen måde oc.dk's faste brugerskare til at overfalde sagesløse nytilkommere, men opfordrer blot folk til, på en pæn måde naturligvis, at man selv godt må ta' tænkeren med på råds, når man formulerer sig i dette forum.

Meningen med dette forum er at folk skulle kunne hjælpe hinanden, men hør her: Når man tilmelder sig som bruger på oc.dk/ht.dk, så siger man ja til at man vil overholde forummets regler. Dermed har folk også indladt sig på, at den faste brugerskare forventer at "man" har gjort sit baggrundsarbejde og ved hvad man snakker om, så man kan formulere sig konkret og kontekst. Derfor kan man også godt være lidt muggen på at folk uden videre siger: "Min computer virker ikke, hvorfor?".
Det eneste man har, er et semi-plat brugernavn og "er ikke logget ind".
Man kigger i profilen, og hvad er der dér? Absolut intet!

Altså, hvad er det "folk" forlanger af os? At vi uden videre skulle kunne svinge en magisk ram-blok og så forsvinder alle deres onder og virusser, som sjovt nok kom, da de åbnede den sjove mail der hed: "Se her, nøgne damer" fra en e-mail adresse de aldrig før har fået noget fra, og så var der forresten også en vedhæftet fil der hed "muahaha_De_fatter_ikke_en_brik.exe". Man skulle jo lige se hvad det var. Og pludselig var der små grønne mænd på skærmen der grinede diabolsk, og man fattede ikke hvor i alverden de kom fra...

På nogle punkter er nogle af de eder der skyller ned over dem til dels selvforskyldt.

Det er på ingen måde acceptabelt at man skal finde sig i 10-15 ja jeg har sågar set 25 posts i løbet af en kortere periode om nøjagtig det samme spørgsmål.

Nu lige for at tage henriks indlæg.

Ca. 5-10 minutters arbejde med forskellige variationer af "128Mb vs. 256Mb" (på grafikkort) gav op til 15 forskellige indlæg. Der var flere, men jeg gad ikke at tælle dem allesammen...

- Er det bare mig, eller er det <i>over-kill</i>? Jeg synes at det er dybt frustrerende, at man skal trækkes med den slags ligegyldigheder, når man kunne få et langt mere effektivt, målrettet og konkret forum, når folk blot brugte deres sunde fornuft en gang imellem. Som sagt, så elsker jeg de små afstikkere, men for pokker da...

Forresten: En lille søgning på "Costa-Rica", "2.4C" og nogle af de "andre", gav faktisk over 20 resultater... nogle af dem inden for den samme uge, ja sågar et par stykker fra samme dag...

(Jeg har taget højde for købes/sælges ;) )



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 02:28:56
Svar/Indlæg:
1058/61
--> #21

Jeg ved sgu ikke hvor tit det sker, tit nok åbenbart, ellers var jeg nok ikke "tændt af" over det. Der er måske en grænse der skal overskrides før det er tilladt at poste om den slags ting? En anden mulighed er at jeg overreagere eller har en lortedag, og at jeg lader det gå ud over oc.dk, det kan være det er det du vil frem til?

Jeg ved ikke hvad du betegner som "lidt søgeteknink", men er det noget du mener hr. og fru dk er i besiddelse af? Det kunne godt tænkes at gennemsnits oc'eren er en smule mindre begavet end dig, og ikke lige kan komme i tanker om alle de muligheder du kan se, eller hva'??

-->#22

Du ved godt at overdrivelse fremmer forståelsen.

Ang. Henriks indlæg, så havde manden vist 4 posts da jeg kiggede på hans indlæg om 9800 pro, det kan da godt være han har sagt ja til forums regler, men hvor mange forskellige eula's og pis og papir får man ikke sagt ja til hver eneste dag? Jeg bebrejder ham sgu ikke hvis han ikke har læst regelsættet igennem inden han lavede den første post. Det gjorde jeg heller ikke selv, før jeg så en der havde det som sin signatur, "har du læst relgerne?" og så et link.
Min plan med det her var heller ikke at jeg ville side og mundhugges med alle supernørderne, men at opfordre til at give folk en chance ;)



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 03:53:06
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg har igen været for doven til at læse det hele igennem så jeg smider bare noget ind :).

Jeg synes da det er i orden spørgsmålet stilles igen for jeg skriver bare at de skal søge, hvorfor, tja hvis folk ikke vil have det svar synes jeg da de skulle skrive jeg har brugt søge funktionen og fandt intet jeg kunne bruge - Men selvfølgelig hvis de er helt nye her kender de nok ikke til det derfor forslår jeg:

Evt. en lille guide til at stå ud fra når man laver et topic hvor der står nogle ting som man burde huske.
Fx. min cpu er, gfx ram bundkort osv. og så der også kunne stå, har du husket at bruge søge funktionen? hvis ja, skriv da venligst at du har brugt det - For at ikke få svaret brug søge funktionen, men man kunne jo selvfølgelig også bare sige som jeg læste i toppen at så kan folk bare lade være med at svare hvis de bare vil svare at de skal søge.
Men jeg synes da selv at når jeg så skulle oprette et topic, at sige man har søgt, viser da også man selv er mere interesseret i at finde et svar i forhold til dem der bare stille spørgsmålet som måske har været stillet - basere dette her på hvis denne lille guide nu lå ved siden af post topic vinduet så man kan læse det som man skriver sit topic.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 07:03:59
Svar/Indlæg:
6624/113
#23 - Hr. og Fru DK beskæftiger sig slet ikke med www.overclocking.dk - men derimod review delen af hardware-test.dk... Vi er et entusiast-site, hvor folk der færdes i vores forum bør have, ikke alene et minimum af kendskab til hardware - men også en vis erfaring i at tilegne sig viden ved hjælp af en søgemaskine. Kommer man let til tingene, så brokker man sig gerne af H...... til når noget går en imod - i stedet for at søge en løsning på problemet. DEN hjælpeløshed vil jeg personligt gerne til livs - mest for at spare en masse tid med at skulle gentage sig selv hele tiden. Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe, men når "Hvilket bundkort til xxxxx?" eller "AMD eller Intel?" kommer op 3 gange på forsiden, så brister min tålmodighed altså lidt....

:00



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 07:06:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Der ligger et lige ansvar hos både "supernørder" og nye folk, at man lige tænker sig om. ;)

-> #24

Måske, jeg mener ikke at man skal gøre søgefunktionen obligatorisk. Bare lige give udtryk for, at man selv har lavet lidt arbejde... det giver også et bedre helhedsindtryk.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 07:10:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

Jeg tror også på et tidspunkt, hvilket gælder os alle, at man ikke gider at svare på nogle af de posts, ja sågar bare lader være med at kigge i dem...

Af høflighed læser jeg de fleste posts, stort set alle dem jeg kan. Men hold kæft :x jeg gider sgu snart ikke længere at svare på posts som personen deroprettede den, selv kunne have fundet svarert på.

Vi har jo haft op til flere episoder hvor folk har undskyldt sig med at de ikke kunne finde noget på f.eks. google/vha. søgefunktionen. Så er der lige en rask person der lige søger, og 5 minutter efter er der et indlæg hvor svaret ligger i et link til en tidligere tråd.



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 08:40:37
Svar/Indlæg:
2502/221
20# Hvad man skal med et forum?
man kan MANGE ting med det forum her, og jeg er skide glad for det, men eftersom jeg forstår af din tråd så opfatter du det mere som en "gratis 24/7 online hjælp" ikke for at fornærme dig self.
Men man kan faktisk finde mange ting ved søge funktionen (om end den er lidt langsom :00 )
men med så mange brugerer, så er der sku mange indlæg om det samme!
Og jeg synes ikke man skal blive sur over man får "find selv" i bøtten,

22# har heller aldrig set/fået et "søg selv idiot"
Men har A OGSÅ nogle gange fået et link og så "så søg lidt der" og det er OGSå en lækker hjælp hvis man er helt lost, men ellers er min fætter google.dk der jo altid :D

27#
Tja, det er jo egentligt også spild af tid hvis der er 15 indlæg om ca. det samme, og der er 15 forsk folk der har brugt tid til at skrive i hver tråd,
Jeg kigger som regel først det igennem der interaserer mig, og så det der ser spændende ud, og så self de lækre nyheder der som regel er. men alle de spørgsmål jeg har svaret på 10 gange før springer jeg da hastigt over...

tag feks. og se hvor mange der læser i visse tråde, forhold til hvor mange der svarer, det er sku store tal i forskel nogle gange...

Og nu mens 0# Whiner så vil jeg godt whine tilbage i hovedet på ham:
Jeg er til gengæld PISSE træt af folk der kalder deres tråde noget som ikke har en pind med indholdet at gøre!