Bøde til MicroSoft

Software d.  24. marts. 2004, skrevet af palle22
Vist: 724 gange.

palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 17:18:18
Svar/Indlæg:
818/185
Så fik Bill Gates en bøde, og tilmed lov til at dele tekniske oplysninger ud til konkurrenter, så de kan lave windows programmer... Trist for ham, men måske meget godt for os som forbrugere... :)

Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 17:19:08
Svar/Indlæg:
4954/69
#0 Huh Hvad hvor hvem?! Link? :e



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 17:27:20
Svar/Indlæg:
4120/115
Synes sku det hele er for barnligt! Jeg forstår sku ikke rigtig hvorfor de flipper så meget ud over at mediaplayeren er indbygget i windows... Der er jo ingen der forhindre folk i at installere en anden player hvis de ønsker det!



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 17:29:18
Svar/Indlæg:
818/185
#1 det var på tv... Nej, det kan du have ret i #2, men det er måske for at lægge en klar linje... Ved det ikke



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 17:30:02
Svar/Indlæg:
1081/37
nej kan heller ikke se hvordan det skulle fremme retfærdihed



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 17:34:16
Svar/Indlæg:
1302/23
De hedder jo ikke Micro$oft for ingen ting :e
Kan ikke huske helt hvordan sagen var desværre. Men var det ikke noget med at det var pga. bla. Apple's software blev udelukket fra det Europæiske markede, pga. Microsoft's OS systemer?

- Lasse



Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 18:52:36
Svar/Indlæg:
870/45
Det er bare en stor gang pis det hele!!

Bill Gates har lavet Microsoft Windows, og burde sq derfor også selv at have lov til at bestemme hvilke programmer der skal være intergrerede.

Det svarer sq da til at Mercedes brokker sig over BMW's motorvalg, og at der skulle sidde en anden i!

Det er sq bare fordi der sidder en masse elendige møgsagførere og advokater derovre og tjener kassen på alt det opskruede pis! x(



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 19:02:19
Svar/Indlæg:
6531/410
kan man ikke klare sig som software udgiver kan man jo altid trække modparten i retten.

hvis folk syntes MS er så dårligt og dyrt kan folk jo bare bruge noget andet.

men nej de vil hellere svine en mand til som IMO er lavet er dejlig
OS der virker det meste af tiden :)



Der_Meister
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 20:08:09
Svar/Indlæg:
610/87
#7

jeg vil give dig ret. windows er slet ikke så dårligt som mange går og beklager sig over, mit win XP pro er aldrig nogensinde gået ned...det virker hvergang og det har de funktioner jeg har brug

Linux-nørder og andet rakker-pak kan godt lukke r*ven



Rododendon
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 20:25:30
Svar/Indlæg:
316/11
Bill skal bare ha kniven! - Den bandit!

Hvis et softwarefirma ikke vil makkeret (blive opkøbt og lukket eller andre ubehageligheder) laver MS bare en blokering i WinBlaBla såledet at deres software ikke kan bruges/installeres - og det er jo det sammen som konkurs for de pågældende...

MS's politik overfor softwarefirmaer: You can't beat us - you might as well join us..

De er nogle banditter - og de skyr ingen midler!!

/Jesper



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 20:52:46
Svar/Indlæg:
4120/115
#9
Har du nogensinde prøvet på at installere et program, hvor den så kom og brokkede sig fordi Mikerowsoft ikke ville ha at du installerede det?? Jeg har aldrig!



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 20:59:21
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg har aldrig haft problemer med mit win xp - det køre lige så stabilt som min linux server, og så synes jeg ikke det var fair at ms tabte.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-03-2004 21:20:40
Svar/Indlæg:
7881/1165
Så kan de lærer det😛
Stik dem en til, de skal sgu ik tro de bestemmer!!
Jeg forstår det udemærket... Microsoft, lægger efterhånden, alt ind i deres styresystem, hæver prisen på deres produkter. Da folk kender ik til andet, er det jo det eneste der er at købe. Så microsoft presser den smule konkurence ud af markedet, der nu findes. Meget smart, men hvor er det beskidt tankegang.



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 21:57:36
Svar/Indlæg:
605/29
bla. grunden til pirat kopiering af windows -> deres priser.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-03-2004 22:08:24
Svar/Indlæg:
7881/1165
Så kan de lærer det😛
Stik dem en til, de skal sgu ik tro de bestemmer!!
Jeg forstår det udemærket... Microsoft, lægger efterhånden, alt ind i deres styresystem, hæver prisen på deres produkter. Da folk kender ik til andet, er det jo det eneste der er at købe. Så microsoft presser den smule konkurence ud af markedet, der nu findes. Meget smart, men hvor er det beskidt tankegang.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:09:53
Svar/Indlæg:
1262/95
#2 det er jo også blevet muligt halt at afinstallere WMP, så kan sgu ikke lige se hvad EU hyler over, men det er jo typisk EU.
Derudover er der jo noget nær ingen der bruger WMP, da den er så stjerne dårlig, enhver med respekt for sig selv har en anden afspiller til både film og musik.



Hinsur
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:29:11
Svar/Indlæg:
90/2
Hvorfor køber folk windows? Fordi det er det letteste og mest kompatible!
Hvem fanden gider at købe et OS, hvor halvdelen af ens programmer/spil ikke kan køre på?
Jeg er glad for windows, forstår ikke de whiners der er.
Hvis I hellere vil køre noget andet. Kør det da, men lad være med at whine, fordi programmer/spil ikke er kompatiable pga det ikke kan betale sig.



Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:36:18
Svar/Indlæg:
637/63
Hmmm...... #15 :00
Jeg synes da jeg har respekt nok for mig selv, selvom jeg kun bruger Windows MP. til at høre musik og se film med. :r :00 ;)

MHV Ronni J.



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:39:25
Svar/Indlæg:
436/69
Den her dom svarer til at fx. Mercedes ikke må monter GPS-navigation i deres biler, fordi det tager markedet fra VDO fx... Og jeg tror der får nogen tid får sådan en dom falder ;) & at AMD og Intel ikke må sælge boxed CPU'er, fordi at det tager merkedet fra Zalman, Tt etc... Det holder jo ikke. Sådan ser jeg det i hvert flad. :i Ret mig hvis jeg tar fejl. :00

Btw. er jeg også ovenud tilfreds med WinXP.. Det er sQ alligevel lykkedes ret godt for M$!! :) *thumbs up*



Xcalibur
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:40:43
Svar/Indlæg:
109/11
Sys oss det er lidt latterligt, der er så mange der græder sig selv i søvn hver nat pga Microsoft. Hvor mange af os ville være hvor vi er i dag, hvis Bill Gates var blevet ramt af en bybus og aldrig havde startet MS? Ingen moderne DOS, intet windows, ikke rigtigt noget.. tror sq Microsoft er et af de firmaer der har bidraget mest til teknologiens udvikling på IT markedet, og de har også gjort det muligt for os at blive dygtige til computere på en forholdsvis let måde..
Hvor mange af os ville være de små nørder vi er i dag, hvis vi allesammen skulle have sadt med en unix shell og lavet alt?

Just think about it..



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:40:43
Svar/Indlæg:
4120/115
#16
Det var nu heller ikke lige det emne tråden handlede om...

Men som OcDevil siger (og gør 😉 ) så kan man jo sagtens bruge andre programmer end dem som bliver bundled med windows! Og det svare jo til, hvis man tager eksemplet med bilen, at en bil producent ikke skulle måtte producere sin egen autoradio og montere den i bilen, og sælge den på den måde... Forbrugeren skal simpelthen selv gå ud og købe autoradioen bagefter, "så de andre også har en chance" :P

Nej de skulle hellere gøre som i den virkelige bil verden, hvor man køber en ny bilradio, fordi den er bedre og har flere features end std. radioen...
Derfor kan jeg ikke tage det seriøst (ikke fordi jeg absolut er på mikerowsoft's side) men pricippet i sagen er fuldstændigt absurd! og synes det hele lugter af at EU bare skal tjene nogle penge på den bøde...



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:47:56
Svar/Indlæg:
436/69
Og så sig ikke at kun Janteloven er et dansk fænomen... Det findes skam også i EU, der har de bare ikke haft en kanut med sort neglelak til at definere den ;) :D



Pejsen
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:58:08
Svar/Indlæg:
415/19
Vildt som folk altid har ondt i røven over penge... Det bunder sig jo bare i ren misundelse :00

Bare fordi Microsoft er et af verdensbedste firmaer når det gælder om at tjene penge så behøver vi altså ikke at nedgøre dem, og svine dem til.

Jeg mener... det er da utroligt at Microsoft kan få firmaer til at give penge for Office-pakken og hvad de nu ellers skal bruge når der findes (gratis?) meget billigere løsninger der også virker udemærket. Et eksempel kunne være OpenOffice.

Der er ingen der tvinger folk til at købe MS produkter så hvis man ikke har lyst så lader man være. Så enkelt er det.



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 23:59:58
Svar/Indlæg:
436/69
Og hvem regner med at tjene penge på det her (ud over EU) Der er da alligevel ingen der kan tjene penge på at sælge playere, når der er så mange gode frit tilgængelige. Næsten alle afspillere kan det sammen som WMP, og tit mere.. Og ydermere står det jo folk frit for at skifte, som det bliver nævnt.0

Derimod syntes det var mere fair hvis det var Quicktime/realone der blev sat på plads.. Deres formater kan jo kun (hva jeg ved af) håndteres af deres egne afspillere. Og der er da mere diskriminerende mod de små, en M$ som endda tildeldt har frigivet "opskriften" på *.xla *.doc osv.

Håber i forstår hvad jeg mener :00 :00 Trænger til at komme i seng



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 00:16:00
Svar/Indlæg:
1262/95
#19 eftersom Microsoft mere eller mindre stjal ideén med vinduer og desktops fra Apple kan man vel sige, at hvis Bill Gates var blevet ræset ned af en bus eller andet stort køretøj, så ville vi nok alle bruge Apple software idag, men så igen, Apple stjal jo eftersigende deres vindue/desktop idé fra Xerox, så hvis man går i ekstremerne så kunne vi reelt ha' siddet med Xerox software idag, hvis der vel at mærke var sket et eller andet skummelt med Steve Jobs.

Man skal dog huske på at selv om Microsoft er et af verdens største og rigeste firmaere gælder loven også for dem og eftersom jeg er STÆRK modstander er monopoler (Kan f.eks. ikke fordrage TDC), så synes jeg det er helt fint at der bliver slået ned på Microsoft hvis de begår ulovligheder. Når det så er sagt fatter jeg simpelthen ikke en hujende fis af hvorfor EU har dømt som de har. Microsoft har gjort det muligt at fjerne WMP fuldstændig, derudover er der, som der bliver nævnt et par gange, MANGE alternativer der både er bedre og kræver færre ressourcer end WMP og har de samme eller endda flere funktioner, så jeg kan ikke lige se hvad de såkaldt "høje" herrer i EU tænker på, andet end penge.
Jeg synes sgu efterhånden MS skal have ro, så de kan koncentrere sig om at lave gode produkter til slutbrugerne og virksomhederne og ikke mindst forbedre sikkerheden i diverse nuværende produkter, det er højst tiltrængt i nogle af Microsofts programmer og styresystemer.



Xcalibur
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 00:27:16
Svar/Indlæg:
109/11
Ja jeg er da også stærkt modstander af monopol, men syntes alligevel ofte de bliver anklaget uretfærdigt af folk som alligevel ikke tænker hele vejen..



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 00:58:57
Svar/Indlæg:
1262/95
#25 Ja det er jo set et par gange et mindre virksomheder som har været på randen til konkurs, ligepludseligt har havet et mange år gammelt patent frem og krævet flere millioner i erstatning, det er klart at hvis de ejer en idé skal de selvfølgelig kompenseres hvis der er nogen der stjæler den, men det ser aktså meget mistænksom ud at en virksomhed der er ved at gå neden om og hjem ligepludselig finder et gammelt patentpapir i gemmeren og kræver million erstatning.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 01:49:19
Svar/Indlæg:
3346/81
#24 - spot on!

Og MS Dos har Bill muligvis også købt af en gut for en slik, men det var s'gu hans ide at linke royalty aftalen med IBM til antallet af solgte PC'ere (Dos medleveret eller ej) -> at så IBM's ingeniører ikke regnede med at verdensmarkedet kunne bære mere end et halvt hundrede PC'ere - det kan man vel ikke klandre ham for.

Det er svært med monopoler, men det er altså os forbrugere der er den primære årsag til at 95% af verdens PC'ere cykler rundt med mere eller mindre legale versioner af Windows. Vi ku' jo bare have valgt noget andet undervejs, men det gjorde vi ikke!

Blandt andet fordi Apple kørte en sær prispolitik, og HW pludselig kunne samles af alt og alle som bambus PC'ere -> hvor mange har hørt om en bambus-æble-PC?

Gu' har Microsoft da kørt en knaldhård forretningslinie -> Netscape -> da Bill havde overset Internettets udvikling -> US dom for at integrere Internet Explorer.

Nu kommer så EU med en dom for WMP - hvor folk allerede har et valg, tsk tsk, men nogen skal jo financiere deres rejser og diæter.........

Jeg synes det er helt fint med overvågning af monopoler, men så må de da hellere slå ned på den generelle prispolitik Microsoft fører - f.eks. deres totalt uígennemskuelige opgraderingscirkus for business licenser!

Hvis vi er så trætte af MikeRoweSoft, så må vi jo enes om at vælge noget andet, eller hva'?

Tomgun







sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 09:06:29
Svar/Indlæg:
436/69
#24. MicroSoft købte patentet til vinduesystemet.

Det at Bill Gates har købt DOS for en slik er jo sælgerens skyld, kan man sige (Bill ville da være godt dum hvis han fortalte sælgeren, at han selv kunne tjene mange $ på at sælge den selv), og at han så bagefter er så smart at kræve betaling pr. solgt computer med DOS er da bare et ginialt træk af manden. Hvis han nu bare havde solgt DOS til IBM for 2 eller 3 stykker slik ;) så havde han jo ikke haft penge til at udvikle Win og Office
, og hvor havde vi så været?

Og som det bliver nævnt, selvf. skal M$ overholde loven.. Men hvad så med bil-eksemplet, og alle lignende tilfælde?

M$ har, gør og vil dominere markedet, og det er meget deres egen fortjeneste. De har formået at få kunderne med på deres vogn, via marketing og produkt-kvaliteter. Og det er da klart at når sådan et stort firma kæmper for at få markedet, og beholde det, så er der nogle små der vil komme i klemme, og bukke under.



#29
exeo
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2004 09:21:16
Svar/Indlæg:
288/19
må erklære mig enig med #24 og "27.. penge!

desuden har den gode Bill givet mere til velgørenhed end hele USA tilsammen. Ved godt det ikke har så meget at gøre med #0 - men det viser da et andet værdi spectre af den positive slags. Og det er da noget man kan forstå!

.exeo



OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2004 09:40:11
Svar/Indlæg:
116/17
Hmmm, vil nu til dels ikke mene det er forbrugerens skyld, at vi er hvor vi er i dag mht. at Microsoft har så stor en markedsandel som de nu har. Da Bill Gates lavede aftalen med IBM, var efterspørgslen på 'forbrugercomputeren' meget lille. Da forbrugercomputeren så begyndte at komme frem, var det bl.a. IBM som var nogle af de første på banen, og der fulgte DOS jo sjovt nok også med.... Allerede der havde Bill Gates en kæmpe fordel, da en standard allerede var sat inden produktet var der.
Ikke, at jeg ikke beundre hans forretningssans, men jeg vil stadig mene, at man mere eller mindre er tvunget til at bruge Windows, hvis man da har lyst til at spille osv.
Mht. samligningen med biler, mener jeg overhovedet ikke det kan sammenlignes, det har jo intet at gøre med en monopol-lignende tilstand, der er jo ikke ÉT bilmæke som dominere verdensmarkedet, som det er i Microsofts tilfælde. Hvis Microsoft blev ved med at bare få lov til at smide software integreret i Windows, ville mange firmaer ikke have en chance.
Selvfølgelig har man muligheden for at bruge noget andet, men realiteten er at mange gider ikke downloade en anden player, browser etc etc når de nu allerede har en i Windows... Det kan man jo se på InternetExplorer, som jo også dominere, selvom der vel og mærke er flere browsere, som jo er kvalitetsmæssigt fuldt på højde med IE.





sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 09:55:53
Svar/Indlæg:
436/69
#30. Dvs. at der er andre love for M$ bare fordi de er stor, og næsten har monopol.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-03-2004 11:28:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg er såmend glad nok for microsoft... de skal bare holde sig væk fra alt andet end styresystemer... Det der går galt er: De hæver prisen på styresystemerne. og lækker en masse "gratis" lækkerrier oven i.
Hvad jeg kunne tænke mig er:
Et skravet styresystem, der næsten ik koster noget.
Og så kan man ellers købe sin mediaplayer, antivirus, browser, messenger, firewall's, WMA-encoder osv. ved siden af...
Det ville give mere konkurence, bedre udbud, flere muligheder, og ingen ville føle sig trykket på.
Og halvdelen af det lort der er i windows kan man alligevel ik bruge til noget.
Jeg er glad for windows, men ik for microsoft.
Et eksempel: Microsoft ligger messenger ind, en klar konkurent til ICQ. Flere og flere benytter sig af messenger, ganske enkelt fordi det er lettere at komme til. IK' FORDI DET ER BEDRE!!
Jeg føler mig tvunget til at benytte messenger, da ICQ snart ikke bliver brugt mere... og kunne forestille mig, at jeg også snart må skifte winamp ud til fordel med messenger, ganske enkelt fordi alle andre bruger det!! Jeps det er monopol så det gør noget!!



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-03-2004 11:31:18
Svar/Indlæg:
7881/1165
åhhh....fejl...Winamp med mediaplayeren



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 12:41:03
Svar/Indlæg:
688/32
#8
Hvorfor er det lige du angriber Linux på det her? Det svarer jo til at jeg siger at alle der kører windows skal lukke røven... det er da noget af det lammeste jeg har hørt.

Jeg har kørt med MS Windows i mange år og har da også for det meste været meget glad for det. Dog kan jeg godt lide at have mere frihed i mit OS og derfor er jeg gået over til Gentoo linux bare for at prøve om det var noget.

Det kræver en del mere at installere det men man nyder godt af de mange features der er i det.

Jeg kan personligt rigtigt godt lide at man har alternativer til alt.

Dog har jeg stadig min XP install til mine spil da det ikke kører optimalt på min linux.
Jeg håber bare der i fremtiden kommer flere spil til linux så MS får noget konkurance og må sætte prisen ned.

Det jeg prøver at sige er vel: Hold dine lamme kommentarer for dig selv. Ligesom alle andre gør hvis de har et personligt had til alternativer. Det virker jo næsten som om du har et religiøst forhold til dit OS.


btw. Har sq ik noget imod at MS selv bestemmer hvad software de kommer i DERES OS. Det må de selv om. Jeg håber bare de saver grenen af som de sidder på så andre kan komme lidt til fadet.

Sorry for det grimme ordvalg men det pisser mig lidt af med sådan en kommentar.



OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2004 14:08:46
Svar/Indlæg:
116/17
Hmmm, vil nu til dels ikke mene det er forbrugerens skyld, at vi er hvor vi er i dag mht. at Microsoft har så stor en markedsandel som de nu har. Da Bill Gates lavede aftalen med IBM, var efterspørgslen på 'forbrugercomputeren' meget lille. Da forbrugercomputeren så begyndte at komme frem, var det bl.a. IBM som var nogle af de første på banen, og der fulgte DOS jo sjovt nok også med.... Allerede der havde Bill Gates en kæmpe fordel, da en standard allerede var sat inden produktet var der.
Ikke, at jeg ikke beundre hans forretningssans, men jeg vil stadig mene, at man mere eller mindre er tvunget til at bruge Windows, hvis man da har lyst til at spille osv.
Mht. samligningen med biler, mener jeg overhovedet ikke det kan sammenlignes, det har jo intet at gøre med en monopol-lignende tilstand, der er jo ikke ÉT bilmæke som dominere verdensmarkedet, som det er i Microsofts tilfælde. Hvis Microsoft blev ved med at bare få lov til at smide software integreret i Windows, ville mange firmaer ikke have en chance.
Selvfølgelig har man muligheden for at bruge noget andet, men realiteten er at mange gider ikke downloade en anden player, browser etc etc når de nu allerede har en i Windows... Det kan man jo se på InternetExplorer, som jo også dominere, selvom der vel og mærke er flere browsere, som jo er kvalitetsmæssigt fuldt på højde med IE.





OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2004 14:13:05
Svar/Indlæg:
116/17
#34 lige præcis min pointe ;)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 14:25:33
Svar/Indlæg:
1081/37
#37

"der er jo ikke ÉT bilmæke som dominere verdensmarkedet"

Jo(toyota) det er der men det er fordi de kan finde ud af både at lave nogle gode solide og kraftige motore til nogle billige penge og fordi resten af bilen også er rigtigt holdbar til nogle billige penge, desuden de eneste motore der kan starte af sig selv i under -40 graders kulde!! ok de dominere ikke hvis man kigger i de forskellige lande(de dominere i danmark), men verdens mæssigt er de langt foran andre mærker!!!

Det samme gælder microsoft, de har sku da ikke presset nogen til at bruge deres styre system og der er da også mange som bruger andre systemer, microsoft har bare forstået at lave et godt stabilt styresystem som samtidigt er meget bruger venligt!!! så meget at det langt overgår andre!!!

Hvis man hover microsoft i retten kunne man lige så godt hive apple i retten!!

Kan da godt se at det er svært for konkurenterne at hamle op med microsoft, men det kunne måske have noget med at windows er sådan et godt produkt at det ikke lige er noget som man overgår, og jeg vil våge at påstå at andre konkurenter ikke har brugt i nærheden af en brøkdel af hvad microsoft har brugt på udvikling!!



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 14:38:28
Svar/Indlæg:
1081/37
#34 Hmmm ved ikke hvor gammel du er, men monopol er når et firma fuldstændigt forhindrer konkurenterne i at lave et produkt og udbrede det, det har microsoft ikke på noget tidspunkt gjordt, det kan godt være at microsoft har fået markedsført WMP ved hjælp af windows, men microsoft er ikke ligefrem det eneste firma der markedsfører deres produkter på den måde stort set alle software(specielt spil firmaer) firmaer markedsføre deres produkter på den måde, jeg bruger ikke WMP fordi det er den eneste medie player jeg har, fordi jeg har også alle andre player(real, Qtime, osv...), men jeg bruger den player der er bedst til den opgave jeg skal bruge den til, og det har microsoft ikke forhindret mig i på nogen måde!!!

Det microsoft er blevet dømt for kan man ligeså godt vende om og sige at hvis microsoft vil integrere deres egen MP i windows skal de også integrere alle konkurenternes!!! Det er absurt!!!



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 15:12:07
Svar/Indlæg:
1548/24
#40 hvor gammel er du så? pointen er at når nu Windows har 95+% af markedet for PC'er vil det at integrere et givet program gøre at hr & fru jensen og virksomhederne ikke vil bøvle med at installere andre og måske (ofte?) bedre programmer. Det medføre at omkring 80-85%(gæt) ikke bruger de alternativer der er, se det er at "tvinge" sit monopol igennem. Ved at alle dem der følger MS vejen, ja deres sider/spil!/film virker hver gang uden at man skal download/købe noget og installere. Så skifter flere og flere til "the MS way" og til sidst dør alternativerne ud. Det svare til at sætte priserne på nogle produkter lavere end omkostningerne til at lave det fordi man har kapital til det og på den måde få konkurenterne til at miste så meget marked at de må lukke. Hvis det ikke er unfair business, hvad er det så?

Jeg syntes for såvidt godt at de må inkludere diverse programmer til altmuligt men de skal ikke installeres pr default. Det skal kun være det "nøgne" OS og de nødvendige programmer til at køre det (til opsætning ect.) der installeres.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 16:06:01
Svar/Indlæg:
3346/81
Til de fleste indlæg mellem #27 (Tomgun) frem til og med 42:

Ja, det er da en ulykkelig situation at MS har et de facto monopol, men det er altså stadig væk os - forbrugere - business som hjemme - der har valgt.

Præcis som vi selv er skyld i hvem der er vore politikere, vi kunne jo bare gøre noget aktivt og vælge et alternativ.

Men se til om vi gør det, næh! Og hvad er så konsekvensen? At politikerne stort set gør som de vil, og det gør MS også. Det er da drøn ærgeligt at der ikke er reelle alternativer, så de kunne holde hinanden i skak - både teknologisk, såvel som prismæssigt.

Eneste løsning på nuværede tidspunkt er da en tvangsopløsning af Microsoft, hvilket absolut ville være en god ide, men hvor er lige det politiske flertal til et sådant indgreb? Nationalt (USA) såvel som globalt? Eller at PC'en i sin nuværende form dør ud og erstattes af anden teknologi, så er der måske en chance. Jeg tænker på at X-Box ligger og cykler med samme salgstal som Gamecube, hvor Sonys PS2 er cirka 3 gange så stor som de to andre tilsammen.

Det er s'gu da også en ødelæggende dominans fra Sony, samt et bevis for at selvom MS smider hele marketingmaskinen efter et produkt behøver de ikke at vinde hver gang.

Tomgun





Kim
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2004 16:16:08
Svar/Indlæg:
772/50
hvad jeg kunne forstå i avisen skulle m$ kunne præsentere et windows uden Windows media player og det kan jeg sådan set godt se det fede i, først og fremmest så er det klart at man betaler for alle de programmer der er i windows i teorien da det har taget et stykke tid at lave dem og tid er jo penge for m$ og sådan en som mig jeg bruger ikke windows media player da det er noget lort, jeg bruger power DVD og winamp så er jeg glad, det er jo også det hvis alt er bygget ind i windows så er der joingen andre der kan få et bid af "kagen". M$ skal ha det at vide på den hårde måde de dominere alt for meget.



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 16:23:29
Svar/Indlæg:
1548/24
#43 jeg ved ikke helt om vi som forbrugere selv er skyld i MS's status. Det har såvidt jeg kan huske ikke været noget ordenligt altrenativ til Windows siden MS kom med Windows 3.1, så der har ikke været andet med mindre at man har været "ultranørd".



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 16:46:44
Svar/Indlæg:
6531/410
#45

det har du da ret i men det er vel ikke MS´s skyld ikke at ingen andre har lavet et god styresystem.

At folk er for dovne eller dumme til at bruge andre programmer end lige dem fra MS kan man vel ikke give ms skylden for.



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 17:06:53
Svar/Indlæg:
688/32
Ja det er sq trist at MS med deres dominans ødelægger markedet for godt software.
her tænker jeg på ICQ som er blevet knust af MSN.
Netscape > IExplorer

for mig gør det for så vidt ingenting at MS integrerer deres egne produkter i windows men problemet er bare at det gør det MONSTER svært for folk at vælge alternativer.

fx. kan man ikke på linux benytte de fleste danske homebanking systemer. Det kræver at man køre wine og installere ixplorer igennem det selvom der findes mange meget federe browsere.
For ikke at snakke om at mange der laver hjemmesider bare tester med en ixplorer og siger "wee det virker" og så kan siden ellers se nogen så grim ud på os andres browsere fordi vi vi bruger opera eller hva I nu bruger. Det er som om standarderne bliver glemt til fordel for at det virker i MS Internet Xplorer.

btw. Var det ikke det samme der skete med java i sin tid?



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 17:38:14
Svar/Indlæg:
6531/410
#48
hvordan har msn knust ICQ ?

jeg gider ikke bruge hverten msn eller icq´s
software så jeg har købt Trillian pro
forde man så kan være på mange chat programmer på engang.



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 19:18:21
Svar/Indlæg:
688/32
Før i tiden var der meget gang i ICQ. mange brugere (også hr. og fru jensen) Disse dage er ovre. Rigtig mange er gået over til msn istedet. Inclusiv manga af mine kammerater. :/

At der nu ligger chat-ware med i windows gør at hr. og fru Jensen ikke længere vælger alternativer og måske enda ikke ved at de findes.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 19:28:47
Svar/Indlæg:
6531/410
at hr. og fru Jensen er fat svage er vel ikke MS´s skyld

der findes noget der hedder internet og en der ligger en masse sider hvor man kan find info om en masse ting og sager ;)


før jeg går ud og køber nye ting undersøger jeg da om der er et billigere alternativ til det jeg først havde set.

at hr. og fru Jensen ikke gør det er da forde de ikke gider IMO



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 19:54:52
Svar/Indlæg:
688/32
#51
Hvis du læser mine posts i denne tråd ser du osse at jeg mener MS må lægge det software der passer dem i deres OS.

Jeg siger bare at det er synd at det går den vej.


btw. Til dem der kender debian, gentoo el. bsd. forestil jer et mega apt-get-portage-ports system til windows. Det ville være enormt. men det ville gøre det monster nemt for selv hr. og fru Jensen at finde software der dækker deres behov og som de kan lide. Jeg ved godt det er en syg tanke :D



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2004 22:19:40
Svar/Indlæg:
1548/24
#47 nææ, men at der ikke har været andre på markedet er ikke ensbetydende med at de må (mis)bruge den dominans de nu har fået, til at "tvinge" deres software igennem.



#50
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 00:17:58
Svar/Indlæg:
675/55
Efter at både have fulgt med i sagen min MS og også læst i tråden her, bliver jeg simpelthen nød til at klage min nød over diverse tåbeligheder og misforståelse som præger debatten..

Monopol er en skidt ting, men MS har ikke, og vil sansynligvis aldrig få et. Et monopol kræver at man er alene deraf mono på markedet, og derfor kan gøre hvad man vil. MS er ikke alene, derfor er der højest tale om et oligopol dvs FÅ store.

At MS så ikke har så mange konkurrenter er der flere gode grunde til, for det har jo været prøvet.. jeg husker med GRU OS/2.. at ingen helhjertet forsøger at lave et et alternativ og de der findes er undskyld udtrykket FOR alternative er i princippet ikke MS's skyld.. Dog har de været ude med opkøber riven og på det gundlag hentet meget af teknologien på markedet. Men principielt er der intet der forhindrer SCO, RedHat eller andre firmaer i at lave en seriøs distribution og kæmpe for at få markedsandele VED AT VÆRE BEDRE og evt. billigere.. Men åbenbart har der ikke været mange der har kunne / turde nok også fordi Windows i lang tid har været mere end et skridt foran.

Retsagerne bliver ført på forskellige grundlag, og den seneste med Mediaplayeren er næsten toppen.. Hvis jeg ville købe og bruge RealPlayer er der da ingen der forhindrer mig i det, og jeg har da alternative playere til det meste, da jeg ikke synes om MP.. MSN kan jeg heller ikke lide, så jeg bruger noget andet.. igen igen problemer idet.. og argumentet med at "forbrugerne ved ikke bedre" holder jo ikke en meter.. hvis forbrugerne er så dumme, så skal de da lige bestemt IKKE tvinges ud i 100 forskellige ukompatible standarter, og problemet med f.eks. Realplayer er da også at den jo bare ikke kan det man skal bruge.

EU beslutter så at straffe MS, og pengene går ifølge BBC til budgettet.. Hmm hvem mon kommer til at hænge på den regning? da vel ikke forbrugerne vel ? Selv den 17 år gamle Mike Rowe donerede de penge han havde fået til retsagen der jo aldrig blev til noget til velgørende formål, ligesom Bill har gjort med mange mange penge.. men EU, næhh lad os hente lidt til underskudet ved at straffe nogen.. Det er simpelthen bare for sløjt, og for billig en baggrund.. havde det så været andre firmaer der havde lidt tab der havde ført sagen og var blevet tilgodeset.. men nej..

Og det er jo lidt problemet i en nødeskal, for hvem er det egentligt der ønsker at "drosle" MS og hvorfor, det er hele humlen.. og jeg er som forbruger slet ikke sikke på jeg ønsker det..







OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2004 00:31:23
Svar/Indlæg:
116/17
#51
Jeg synes, det er en ret snæversynet holdning at have: "at hr. og fru Jensen er fat svage er vel ikke MS´s skyld" :00

Måske er de ikke bevidste om der findes alternativer til de programmer som ligger integreret i Windows, nogle vil kalde dem fatsvage, jeg ville kalde dem uvidende, og hvem kan bebrejde dem? Når Microsoft ejer ca. 95% af markedet hvordan skulle de så kende til andet? ?:(

Personligt kan jeg ikke forstå, at folk som dig ikke kan se logikken i, at alt det alternative software (som du nok så flot siger, at du bruger i stedet for Microsofts, og dem som ikke bruger det er fatsvage), kvalitetsmæssig vil dale drastisk så snart Microsoft integrere det i deres OS, pga. dalene salgstal.




OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2004 00:35:54
Svar/Indlæg:
116/17
#54
Det er fint, at du kan dine betegnelser... Men jeg vil da ikke give dig ret i det er et oligopol, der er jo ikke FÅ store? Men kun ÉN stor, jeg er godt klar over de ikke har monopol, men de har stadigvæk markedet.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 01:08:44
Svar/Indlæg:
3346/81
-> #54 - ja ja, 1 semester på handleren, monopol, oligopol osv.
bemærk venligst at der mindst to gange er skrevet "de facto" i relation til monopolet.

Jeg gad godt at du lige nævner i flæng hvem de øvrige "store" er der deler de resterende 5% af markedet -> se venligst graf i min profil for illustration af min pointe.

Personligt betragter jeg det som en teknisk handelshindring det som EU har foretaget sig, på linie med Food & Drug Administration, i USA, der forlanger at medicin der eksporteres til dem er produceret efter retningslinier de fastlægger.

Hvis du nu prøver at se på "Hr & Fru Jensen" brugerens indkøbsmønster, hvor tror du så PC'ere bliver købt? Svaret er - stærkt forenklet - gennem Fona, Merlin etc. - hvis man da ikke har benyttet sig af en firmaordning og derfor er endt med en færdigkonfigureret Compaq, eller har snuppet en med fra Bilka eller Netto.

Hvor mange maskiner er endt med at samle støv rundt om i de danske hjem, fordi "der skete et eller andet med den, og så ville den ikke xxx" syndromet.

Anyway - det fordrer altså, at vi forbrugere kræver noget andet, for at der kommer alternativer på markedet -> udbud og efterspørgsel -> også handleren første semester, før end der sker noget.

Jeg tror du falder i den grøft at forveksle dette forum og din egen kunnen med gennemsnitsbrugeren "ude i samfundet"

Tomgun



#54
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 08:42:16
Svar/Indlæg:
675/55
#55

Et alternativ er både noget man skal have tid, lyst og interesse i og de gange hvor jeg har haft f.eks. RedHat eller Debian installeret har jeg selvom ideen med et program der henter pakkerne ned hjælper på det, ofte siddet og tænkt hvad dælen skal jeg vælge af de xx værsioner.. og DET mener jeg faktisk ikke i forhold til hr. og fru Danmark er en forbedring. Faktum er at det er MEGET tæt på at alle der læser et blad, eller bare søger 2 min på nettet kan hente masser af alternativer i et MS miljø, man kan bare ofte vente til man har tid/lyst da systemet kommer med et udvalg af "tilbehør".

#57

Jeg vil da mene helt uden at kigge på markedet andele, at Linux (SCO) og MacOS er store navne på markedet. Ligesom jeg vil forbeholde mig retten til at kalde Masseratti et stort navn, selvom der ikke kører mange af dem omkring mig.

Jeg skeler overhovedet ikke til brugere herinde kontra ude i samfundet og kan til din orientering da lige smide ind at jeg i 3 år har undervist på div. PC-Kørekorts kurser, så jeg ved nok en del om fam. Danmarks og deres nye firma-pc..

Jeg mener da også at alternativer er godt, men et alternativ skal være bæredygtigt dvs. man skal have lyst til at bruge det frem for noget andet, og det skal ikke være noget man tvinges til og jeg mener at sagsøge andre for at få markedes andele eller få kompensation for at forbrugerne IKKE valgte produktet er helt bagvendt.. grunden til jeg bruger ICQ istedet for MSN er at jeg synes ICQ er bedre havde jeg ment det andet havde jeg brugt den.. og så kan jeg ikke se at det kan være på en anden måde end at så må alternativet forbedre produktet så det bliver attraktivt at bruge.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
26-03-2004 09:34:31
Svar/Indlæg:
7881/1165
hehe... jeg læste på t tidspunkt en artikel, hvor en fyr fra apple indrømmede, at den største fejl de nogensinde har gjort, var at gå over til RISC og ikke at følge med X86-bølgen. Forestil jer lige, hvis Apple stadig havde de markedsandele som de havde i 1992, ja tæt på 50/50, så havde pjuterverdenen stadig været noget mere varieret og spændende. Og dog, da de nok alle vile ha kørt på x86-platform!



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 11:33:30
Svar/Indlæg:
3346/81
# 58 -> Jo tak - det var nu også mest din moralske bøvs:

"bliver jeg simpelthen nød til at klage min nød over diverse tåbeligheder og misforståelse som præger debatten."

der fik mig til at fare i blækhuset - og så vil du efterfølgende ikke diskutere monopoler, flot. Never mind 😉

#59 -> Det kunne have været spændende at have haft konkurrencen på softwaresiden med Steve Jobs forskellige ideer og et reelt alternativ til MS

Tomgun




Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 12:06:28
Svar/Indlæg:
658/48
#8 Stop med at generalisere... Jeg bruger linux, men beklager jeg mig over MS's programmer?? NEJ! så stop DIT tud og tag en kiks... ved godt at jeg selv whiner lige pt. men udtalelser som din gør mig fanme harm !

#27 SPOT ON! Jeg var "træt" af windows... så jeg tøffede over til Linux (:

Min pointe er: Kan folk ikke lide lugten i bageriet... Så kan de finde et andet sted...

Jeg bruger Linux som primært OS der hjemme og Windows i skolen... så jeg VIL ikke tage "parti"... hvis det lyder sådan på mine udtalelser undskylder jeg meget og siger: Ikke meningen...

Misforstå mig rigtigt... men jeg kan "lide" begge systemer på hver deres måde... MS pga. det er NEMT og Linux pga. jeg har "ret" til at gøre hvad jeg vil (: at begge dele har deres fejl må man jo så bare lære at leve med...

Men synes nu at MS burde PRØVE at skrive noget software til Linux (Jeg taler om de "gratis" programmer som fks. Messenger)

Og hey... deres Hotmail som mange bruger har da også kørt på FreeBSD?? :e

Nåh... nu fik jeg raset ud... og ja... Moral er godt... Derfor må dobbeltmoral jo være dobbelt så godt??



OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2004 12:32:05
Svar/Indlæg:
116/17
#58
Hvordan kan du kalde MacOS og Linux for store navne så sådan en lille margin af verdens befolkning bruger det? Jeg tror vores definition på "store navne" er ret så forskellig. Jeg kan ikke se hvorfor Masseratti er et stort navn, bare fordi folk kender mærket. Deres markedsandel er så lille at man må definere dem som et lille navn, eller?

Hvad er det som gør du har mere forstand på familien danmarks pc, som gør at du har mere forstand på det her end mig? Det er da ikke meget mere indsigt du får pga af det? Og så kan jeg forresten ikke se hvad det har med diskutionen at gøre....

Hvis vi tager dit eksempel med MSN, folk "vælger" jo ikke MSN det er installeret når de køber Windows. Det er denne markedsføring som er forkert, den er simpelthen alt for effektiv. Konkurrenter har simpelthen ikke en ærlig chance for at få en bid af markedet!



#59
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 13:17:06
Svar/Indlæg:
675/55
#60 & 62

At begynde at diskuterre hvad et monopol er, og hvad der skal til før noget er et "stort" navn synes jeg ikke vi behøver her, for en eller anden der ved meget mere om det end mig kan vel bare slå definitionen op i en bog om den slags. For mig er Linux eller MacOS store navne, markedsandel eller not for pointen er at folk kender navnet, ved det er et styresystem men åbenbart ikke vælger det produkt.

#60

Men misforståelser og tåbeligheder mente jeg ikke specifikt folk her i tråden, det var en dårlig formulering i aftes.. Det jeg mente var at selve debatten generelt set i mine øjne er præget af det. For der bliver snakket i øst og vest, og undskyldt med og foklaret stolpe op og ned uden at jeg mener nogen kommer folk til sagens egentlige kerne som er det økonomiske og EU jo i virkeligheden nok er ret ligeglade med Realplayer eller Icq og mest bruger en sådan "princip" sag til at hente xxx millioner kroner.. ELLERS var de mange penge vel gået til andet end EU's budget..

#62

Jeg mener ikke jeg har mere forstand på deres PC'ere end dig og jeg ander faktisk intet om hvad du ved, det jeg mente var at jeg faktisk har haft en del med sagen at gøre og ud fra mine erfaringer ikke mener at fam. dk havde den vilde lyst til alternativer, og grunden til at jeg skrev som heg skrev skyldes at jeg gerne ville fortælle #57 at jeg havde set på fam. dk's maskinpark som han skrev da jeg jo har arbejdet med det en pæn del..



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 13:35:17
Svar/Indlæg:
3346/81
#63 -> fair nok -> vi kan hurtigt blive enige om at EU's motiver nok ikke er forbrugerens ve og vel i form af beskyttelse fra den store ombudsmand, desværre.

Men jeg holder hårdnakket fast i at vi selv kunne have gjort en radikal forskel tilbage i begyndelsen af halvfemserne ved at have valgt et intuitivt system som MacOS, men jeg tror - desværre - at der gik lidt for meget "alternativt" i Apples markedsføring, folk der er usikre skal holdes i hånden, og ikke forvirres.

Tomgun



#61
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 13:52:40
Svar/Indlæg:
675/55
#64

Jammen det er vi da også helt enige om, jeg klamrede mig til AmigaOS som jo når alt skal siger er det Apple hentede deres features fra 😉 Det var nemt, simpelt og kunne masser af ting vi først sent fik i windows.. Apple mener jeg fejlede groft ved at begrænse sig til deres egen HW, de kunne vel forøvrigt den dag i dag vedtage at porte skidtet hvis de ville.. men deres markedsføring og politik har altid været ret alternativ desværre..



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 13:54:03
Svar/Indlæg:
1081/37
#46 hmm jeg har da udemærket selv valgt at bruge StarOffice fordi det er billigt og fordi jeg syntes det er 10 gange bedre end MS office!!

Med hensyn til MSN og ICQ bruger jeg ikke noget af det men noget helt andet og det har jeg også selv valgt!!

Som man kan høre på de fleste herinde bruger de også nogle andre programmer end dem der følger med windows, fordi de syntes at de måske er bedre(og det er lige meget hvilken holdning de har), så er det lige jeg spørger hvilket monopol er det så lige at microsoft har, fordi hvis de fleste menesker også bruger nogle andre programmer end lige microsoft, så kan jeg sku ikke rigtigt se noget monopol!!!



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 18:16:10
Svar/Indlæg:
1548/24
Til dem der snakker om hvad store "spillere" på markedet er.

Jeg vil ikke mene at Apple og Linux er store på markedet, hvor er det store i at dele 5% af markedet? Altså bare fordi mange kender navnet er de ikke store. Apple er forholdsvis forbeholdt grafikere og designere, ligesom ferraie er forbehold de rige, men det gør det ikke til et stort navn.

#63 Jeg er helt sikker på at 19 ud af 20 familier ikke ved hvad forskellen er på PC og Mac er og derfor "bare" købe hvad fona eller bilka har.

#66 Microsoft har noget nær et monopol mht styresystemer, vil du ikke mene at 95% er tæt på monopol?



OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2004 20:50:33
Svar/Indlæg:
116/17
#64 Jeg vil nu ikke mene vi kunne har gjort den store forskel. Microsoft have allerede lavet aftale med IBM, Olivetti osv... Dengang købte folk jo ikke computere og samlede dem selv. De købte nemlig de computere som var produceret af IBM og de andre fabrikanter, hvor Windows/DOS automatisk fuldte med. Selvfølgelig kunne man sige, man kunne bare købe nyt OS bagefter og installere det, men på daværende tidspunkt var de fleste som købte computere, folk som ikke havde haft en før. I hvert fald ikke en PC. Og da internet var ikke-eksisterende dengang havde folk ikke altid lige nemt ved at finde ud af at der rent faktisk fandtes alternativer til Microsoft.

#66
Jeg tror ikke du har forstået pointen, det er fint nok er største parten af folk herinde bruger andre programmer end dem som Microsoft integrere i Windows, men i kraft af at Microsoft bliver ved med at integrere flere og flere programmer i Windows, bliver der mindre og mindre konkurenter på markedet grundet, at Microsoft har den bedste form for reklame, de giver dig programmer med "gratis" når du køber Windows, derfor køber folk ikke programmer fra konkurenter, i hvert fald ikke majoriten. Derfor vil kvaliteten på alternativer til Microsofts software falde.

Og det monopol der bliver snakket om, er vedr. OS ikke programmer.



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 21:08:04
Svar/Indlæg:
1081/37
#67 hmm et monopol er ikke det samme som at have næsten alle markeds andelene, som du selv nævner ved næsten alle folk også om de andre styresystemer!

#68 Jo jeg har forstået pointen, men altså jeg synes nu det er rart at der medfølger så mange ting med i windows så man ikke skal ud og købe en masse ting seperat, og det tror jeg de fleste mennesker er enige med! Men altså WMP er jo ikke en seperat enhed som microsoft sælger for sig selv(endnu) så derfor kan man jo ikke kalde de reklame da det bare er noget der følger med, og hvis folk ikke kan nøjes med den må de ud og købe noget som de selv synes er billigere, eller hente det, der er jo stadigvæk frit valg så derfor er det forkert at kalde det monopol!!



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 21:09:46
Svar/Indlæg:
1081/37
er også enig med #6, og tilføjer at det er en god beskidt måde for konkurenterne at vinde markeds andele og ikke en skid andet!



OneEighty
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2004 05:42:43
Svar/Indlæg:
116/17
Nu siger alle de er enige med #6
Men det svarer altså ikke til at Mercedes brokker sig over BMW's motor valg... Har BMW 95% af markedet??? Nej det tror jeg ikke (ved jeg de ikke har).
Forresten det er en elendig sammenligning, det bør nærmere sammenlignes med at, hvis man købe en Mercedes fulgte der automatisk en bestemt CD-afspiller med, som Mercedes havde valgt skulle følge med ikke dig. Men sådan er det jo ikke..... Når man køber en bil kan man lige præcis selv vælge det udstyr man vil have med, eller ikke have med, derfor er det er dårlig og ukorrekt sammenligning!