hjælp til RAID 0 (i krise!!)

Diverse d.  24. marts. 2004, skrevet af stegger
Vist: 184 gange.

stegger

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 19:32:03
Svar/Indlæg:
206/36
hvordan får jeg RAID 0 til at funger... har kun prøvet IDE... "virker" det med det samme? skal jeg bare boot xp disken også kører det eller skal jeg gøre andet???
har lige modtaget computeren med posten... papkassen er beskadiget så det er vigtigt jeg får tjekket computren om den virker....
plz hjælp!

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 19:34:09
Svar/Indlæg:
714/10
Ja hvis du har oprettet en raid arrow så tryk F6 lige efter den booter fra cd´en, så skulle den være hjemme.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 19:38:23
Svar/Indlæg:
525/67
Først skal du finde ud af om dine HD's virker.. tjek om bios viser dem, hvis den gør så virker de sandsynligvis.

Derefter skal du slå raid til i bios, og derefter oprette raid'et inde i den dertilhørende menu eller bios, som kommer efter boot.

Du skal sandsynligvis også have en driver til dit raid.. som du så skal lægge over på en diskette og så trykke F6 i starten når windåse installen spørger om det.. Du siger ikke hvilket bundkort eller hvilken raid - controller det er du har, men den kan sandsynligvis findes på nettet !

steen

Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 19:42:20
Svar/Indlæg:
2870/65
Nu skriver du ikke meget om hvilket bundkort du har, så det er ikke ment at hjælpe dig. Men:

1. Har du sikret dig at SATA er enabled i din bios på bundkortet?

På flere af mine boards skal man trykke Ctrl+S (eller F4) for at komme ind iu SATA controllerens bios (du skal også ind i bios på selve controlleren for at sætte et Array op - hvad enten det er RAID 0/1)

Når dit bundkort er Enabled til SATA og du har lavet et Array i controllerens bios, skal du (når du booter på din cd for at installere dit OS) være lidt kvik. Helt i starten (når du kommer ind i det blå grafiske del af installationen) trykke på F6-knappen.

Så kan du give maskinen din driver på en Floppy. Når maskinen har indlæst SATA driveren skulle du gerne komme til den del hvor du skal vælge hvilken disk du vil lægge dit OS på....og så skulle resten gerne køre af sig selv.

Good luck

stegger

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 20:52:21
Svar/Indlæg:
206/36
Jeg har et asus k8v deluxe bundkort....
2 stk maxtor sata 80 gb 8mb cache...
copmputeren er købt samlet og er testet om alt virker(dog inden post dk fik den)
under opstart står der: serial_ch0 master: array 0 - raid0
serial_ch1 master: array 0 - raid0

jeg kan ikke kommer ind i bios ved normal tryk på delete selvom den siger tryk delete nu....
undskyld min senere besvarelse... men jeg er klar nu
hva gør jeg nu?

stegger

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 20:52:48
Svar/Indlæg:
206/36
så nu er jeg i bios!!!

stegger

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 21:00:20
Svar/Indlæg:
206/36
hvordan tjekker om sata raid diskene er enabled i bios? er de det når der står den skrift jeg nævnte før i #4?

skal jeg vælge den øverste driver(se link) den fylde jo flere disketter☹
http://www.asus.it/support/dow...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2004 21:16:31
Svar/Indlæg:
2870/65
Har du ikke fået en Floppy med da du købte dit board (eller en cd hvor driveren ligger på)?

Hvis driveren ligger på en cd, skal du føre selve driver-delen over på en Floppy...den fylder sikkert ikke mere end ca. 1/2 Mb.

Hvordan du Enabler SATA i bios på dit bundkort er forskelligt fra model til model....jeg kender ikke bios i det board du der angiver...(har selv et Chaintech)...men, på flere boards, kan man se det inde i en sub-menu.

stegger

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2004 21:48:37
Svar/Indlæg:
206/36
tak for hjælpen! tror jeg har det.... men jeg kan ikke trykke på f6... selvom der står man kan..(der sker i hvertfald intet... den går bare videre) men til sidst siger den at der ikke er nogle HD og så kan jeg trykke på s og skal indsætte diskette.... MEN jeg hat intet floppy drev☹ kan der slet ikke klares uden floppy.... ellers må jeg jo sætte et i....