Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2004 23:13:42
Svar/Indlæg:
23132/740
Halløjsa!
Så har jeg den glæde at kunne fortælle, at Super-RD-manden aka NoNig er på banen igen.
Var på posthuset og hente:
ASUS P4T533-R
Creative Soundblaset Audigy2 Zs Platinum pro
Promise S-ATA TX4 controller.
Herligheden blev monteret i mit dejlige AOpen kabinet, og jeg har absolut ingen, og jeg gentager, absolut ingen andre muligheder for indstikskort nu...
Der sidder:
Lydkort
Grafikkort
Netkort
USB 2.0 - kort
TV-kort
S-ATA controller
plus et par brackets.
Lortet kører på luft, men der ryger nok noget vand på indtil mit Mach 2 finder sin vej igennem det (for tiden) forbandede og skamløst beukratiske Post Danmark.
Ventetiden er ubønhørlig, og jeg mener da også at det er dybt urimeligt at man skal vente i over en måned på en pakke. Brodne kar, dårlig organisatorik og/eller andre petisser der på nogen anden måde måtte forhindre mig i, at føle den taknemmelighedes glæde ved at kunne trykke på "power on" på mit Lian-Li med dertilhørende køleløsning(er). Dermed skal det ikke være usagt at jeg føler en enddog stor glæde ved efterhånden at have fået bygget mig hvad jeg selv vil betegne som en computer i den "bedre" ende af spektret, hvormed den må placere sig selv, ydelsesmæssigt, langt over gennemsnittet for hvad en alm. PC'er i de danske hjem yder.
Det er dog også af min umiddelbare opfattelse, at de fleste computere herinde på oc.dk er af en sådan stand, at man skulle være intet mindre end skamløs for at kunne tale nedladende om en given maskine herinde.
Men, for at vende tilbage til sagens kerne:
Det har mig længe været til smerte at skulle opgive mit RD-system, om så end det var for en kort periode. Det er nok også den egentlige grund til dette indlæg. Jeg ønsker at dele mine oplevelser med DDR-ram med alle jer, som af den eller anden, måske ukendte, grund, måtte se ned på RD-ram. - Som værende noget for niché-markedet, tosser og andet kravl der ikke fatter at følge trenden.
Det hele tog sin begyndelse lige efter nytår, hvor mit elskede daværende P4T533-R stod af, af årsager som til evig tid vil være mig en gåde af format. Længe stod jeg i "vande" og vidste ike rigtig hvad jeg skulle gøre. Forskellige løsninger var da oppe og vende, og den mest logiske (for nogle) ville da nok også have været at købe et nyt RD-bundkort, men da jeg er en mand af format og som ikke ønsker at kritisere noget som jeg ingen for har kendskab har til, var mit umiddelbare valg et DDR-setup.
Mange forskellige løsninger var da også oppe og vende, og med et budget på en kr. 10-15.000,- skulle de fleste muligheder da også være rimelig åbne. Et AMD64 FX-51 system, var nok, på daværende tidspunkt, det mest tillokkende. Men da jeg ikke så nogen videre fornuft i 100% at bortkaste min ideologi om, at RD nok skal få sig en renæssance i forhold til main-stream, faldte mit valg på et setup bestående af min nuværende processor, samt 1Gb DDR-ram.
Jeg fik da også støvlet systemet på benene, og det varede da heller ikke længe inden at Vietcong, BattleField1942 DC. og andre gode spil, fløj henover skærmen med mit Radeon9800pro som katalysator.
Da computeren i en stadig stigende grad stod tændt flere og flere timer af gangen, og jeg lider af støj-allergi, var det mig meget nærliggende at få puttet noget vandkøling på.
Jeg kiggede i min iver efter diverse former for ekstrem køling, og da jeg længe har ønsket mig kompressor på CPU og peltier på grafikkortet, var tiden måske moden til en ny æra.
Jeg gik på jagt efter Vapochill's og Prometeia'er, men fandt, at de hver gang blev købt eller solgt lige for næsen af mig. Da så en ny bruger fra siden meldte sig som en sælger af et næsten nyt Prometeia Mach2, slog jeg til. Liden vidste jeg hvilke kvaler jeg skulle gennemgå siden vi slog den handel af...
Først "forsvandt" pakken i posten, sælger og jeg indgik dialog og fandt at ansvaret på ingen måde kunne diskuteres og dermed 100% måtte ligge hos Post Danmark. En klage/erstatnings-sag blev indgivet, og der gik ca. en 1-1½ uge inden vi fik at vide, at ventetiden var ca. 1 uge. Nu er der gået en uge, og nu fik vi at vide, at der "altid" går ca. 14 dage...
Oveni det, så brændte mit Radeon 9800pro af. Af uklare årsager valgte det at gå i døden, da det var fuldstænder ikke-overclocket. Efter en lang skoledag kommer man/jeg hjem og tænder for computeren. Det første der springer mig i mit åsyn er en masse røde firkanter og nogle fede blå streget henover skærmbilledet. Jeg slukket fluks, og håber blot på det bedste da jeg kort efter tænder igen. Men nej, samme kedelige fejl. Jeg slukker computeren og demonterer grafikkortet, og må til min ærgelse spille mine elskede computerspil med middelmådig grafik på et Chaintech Geforce4 Ti4600. Mig en gåde, omend en anelse tragisk, da jeg nu var berøvet mit yndlinshardware, i mere end én forstand.
Men, som sagt; så er jeg kommet i et bedre humør. Jeg har fået mit RD op at køre igen, og det mest fantastiske: Mit Radeon er ikke dødt. Dermed må fejlen ligge i MSI DDR-bundkortet, da jeg monterede Geforce4'eret kom jeg straks i tanke om, at ASUS'et ikke vil køre med netop dette grafikkort. Jeg har ingen anelse om hvorfor. Jeg ville derfor give mit Radeon en ektra chance. Til min store "overraskelse" viste det sig, at Radeon'et overhovedet ikke led af nogle fejl og/eller mangler. Det er derfor glædeligt at jeg nu kan meddele at jeg er oppe og køre igen.
Jeg venter stadigvæk på mit Mach 2, eksamener står for døren, jeg flytter til Ålborg og begynder snart på et nyt liv. Med nye venner, ny computer og oc.dk ;)
Vi snakkes ved "på den anden side" ;)
"ASUS P4S13G" - I'm waiting for you :e