Trådløs net i huset?

Diverse d.  30. marts. 2004, skrevet af Insaniac
Vist: 191 gange.

Insaniac

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2004 14:17:27
Svar/Indlæg:
92/34
Hej!

Jeg har lige netop i dag bestilt mig en Asus laptop: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Den har trådløs netkort så derfor kunne jeg godt tænke mig at få trådløs internet i huset derhjemme, da min computer står i kælderen og jeg har værelse på første sal, hvor jeg så vil ligge med min bærbar. Det kunne også være meget nice at ligge i haven til sommer og rode med bærbaren.

Mit spørgsmål er så hvad skal jeg bruge for at kunne fikse trådløs internet i huset?
Det må gerne være en så billig løsning som muligt, men stadig have rækkevidde nok til at jeg kan bevæge mig rundt i vores hus (Rækkehus på 120kvadratmeter eller noget i 3 planer).
Grunden til at det skal være så billig som muligt skyldes at jeg normalt bruger min stationærer til internet, spil osv, men af og til kunne det da være rart at bruge bærbaren. Fx. når damen er på besøg så hun ikke behøver at stene alene på værelset eller sidde ved siden af en i kælderen, hvis man lige skal ordne nogle ting.

På forhånd tak.

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2004 14:30:51
Svar/Indlæg:
1720/3
Du skal bare have fat i nogle access points..!

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2004 14:46:39
Svar/Indlæg:
406/19
Ville nok selv forsøge mig med et enkelt AP, fx. Linksys (WEP11). Det er en 11Mbit access point der rækker rimlig godt efter min mening. Er selv blevet rimlig forbløffet over dets rækkevidde.
De er ikke så dyre igen og de er ret enkle at sætte op.

Grunden til at jeg ville nøjes med en 11Mbit er pga. desto længere væk du kommer jo mere falder hastigheden naturligvis og efter mine erfaringer og hvad jeg har hørt rundt omkring så falder dens hastighed mærkbart bare du går fx. 5-10 meter væk.

Men held og lykke med projektet :)

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2004 14:48:05
Svar/Indlæg:
406/19
Lige en tilføjelse fra min side af:
Ser nu at det er et 11Mbit netkort der sidder i den. Så du kan roligt gå efter WEP11 :)

Insaniac

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2004 16:05:39
Svar/Indlæg:
92/34
Okay :) http://www.edbpriser.dk/Listpr... <- Er det den du mener?

Altså jeg har 512/256. Burde jeg ikke kunne opnå stadig fin hastighed hvis jeg f.eks. ligger oppe på værelset. Dvs en 6-8 meter i fugleflugt igennem to betongulve?!

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2004 19:54:21
Svar/Indlæg:
406/19
Det var så ikke lige den men ja det er den du skal bruge hvis du har behov for dens indbyggede router og switch.

Hvis du derimod ikke har behov for den indbyggede router / switch så er det denne jeg mener:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Angående din afstand så mener jeg ikke det er noget problem. Jeg har hos en af mine venner, der bor i stue etagene (dør 5) sat et AP i bridge mode op til mit AP der står på 2. sal, dør 3.

Skitseret:

2. sal: [1][2][3][4][5][6]
1. sal: [1][2][3][4][5][6]
Stuen: [1][2][3][4][5][6]

Og der er i hvert fald et par beton gulve at drøne igennem vil jeg mene. Okay givet, de står begge nær vinduet (læs: ikke i vindues karmen) men alligevel.

Og din hastighed burde sagtens kunne kører, du burde ikke kunne mærke nogen forskel når det er nettet det drejer sig om. Det kan godt gå langsomt at kopiere fra fx. din laptop til din stationære computer, hvis du altså er vandt til 100Mbit ;)