Lovligt at bruge craks til hurtigere start af

Software d.  31. marts. 2004, skrevet af Count_ZerO
Vist: 583 gange.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 21:36:20
Svar/Indlæg:
626/53
Ja, er det lovligt at bruge "craks" mener jeg det var, så man ikke skal bruge cd til at åbne sine spil. Jeg har selvfølgelig købt softwaren lovligt! Det er til f.eks UT 2004, som også lige skal have ros for at være et godt spil! :e

Jeg kan da godt bruge mine CD´er, men det ville da være nemmere ikke at havde dem liggende ud over det hele!.. :00 :p

Jeg håber ikke at jeg overtråder nogle forumregler med dette spørgsmål! ?:( ;) 8)

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 21:38:01
Svar/Indlæg:
626/53
Der skulle stå:

"Lovligt at bruge craks til hurtigere start af spil"?

i overskriften!

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 21:43:05
Svar/Indlæg:
290/7
Det er lovligt, bare du har købt dine spil ;)

Ellers kan man også lave image af cd'en, så den ligger på harddisken istedet. For der går somregl nogle dage fra en opdatering kommer til der er en crack til den.

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 21:44:42
Svar/Indlæg:
626/53

Ok, jeg kunne heller ikke se at det skulle være ulovligt, men reglerne er jo lidt mærkelige, - for ikke at sige meget! :00 ?:(

Det er ulovligt at downloade film via nettet, men der åbenbart ikke ulovligt at optage via TV-tuner kort, VHS eller DVD optagere?! ?:( Skøre regler...

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 22:16:57
Svar/Indlæg:
626/53

Hmmm sikker?
Jeg kan squ heller ikke finde et no-cd crack til UT 2004!! x( x( x(
Kun til 03, men det er ligesom ikke hvad jeg mangler, da jeg slet ikke har det spil... :l :00

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 22:38:12
Svar/Indlæg:
626/53
Nogen der kan sige mig hvor jeg kan finde "den manglende fil"?

Se evt. #6

Send evt. p.m, da det vist ikke er lovligt at ligge links til cracks her på siden...

Ra4dvNissen

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:15:02
Svar/Indlæg:
206/26
#5 Kan du ikk finde et sted hvor det står ?? For det vil jeg da gerne se ;)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:24:04
Svar/Indlæg:
839/19
#6 BigBird har ret, en nocd crack ændre i den kode som er ophavsret beskyttet og derfor er det ulovligt.

#4 Det er lovligt at optage fra et digitalt medie til et analogt (fx fra TV til VHS) Digitalt til digitalt skulle være ulovligt, læs evt. mere hos kulturministeriet.

/Kingu

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:27:09
Svar/Indlæg:
626/53

Hmmm, ok...

Men så jeg vel bare lave et image! (se #3)
Jeg har jo en brænder, og det skulle vel ikke være ulovlogt at lave et image?! ?:(

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:30:44
Svar/Indlæg:
839/19
Du får lige lovgivningen her:

Særlige bestemmelser om edb-programmer m.v.

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

1) fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage sådanne ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er nødvendigt for benyttelsen af det, og

3) besigtige, undersøge eller afprøve edb-programmet for at fastslå, hvilke ideer og principper der ligger til grund for de enkelte elementer i programmet, hvis dette sker i forbindelse med sådan indlæsning, visning på skærm, kørsel, overførsel, lagring eller lignende af programmet, som vedkommende er berettiget til at udføre.

Stk. 2. Den, der har ret til at benytte en database, må foretage sådanne handlinger, som er nødvendige for, at den pågældende kan få adgang til databasens indhold og gøre normal brug af dette.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 2 og 3, samt stk. 2 kan ikke fraviges ved aftale.

§ 37. Eksemplarfremstilling af et edb-programs kode og oversættelse af kodens form er tilladt, når dette er en forudsætning for at skaffe de oplysninger, der er nødvendige for at tilvejebringe interoperabilitet mellem et selvstændigt udviklet edb-program og andre edb-programmer, såfremt

1) handlingerne udføres af licenshaveren eller af en anden person, der har ret til at benytte et eksemplar af et edb-program, eller på disses vegne af en person, der har tilladelse hertil,

2) de oplysninger, der er nødvendige for at tilvejebringe interoperabilitet, ikke tidligere har været let og hurtigt tilgængelige for de i nr. 1 nævnte personer, og

3) handlingerne er begrænset til de dele af det oprindelige edb-program, der er nødvendige for at opnå interoperabilitet.

Stk. 2. De oplysninger, der er indhentet i forbindelse med anvendelsen af stk. 1, må ikke

1) benyttes til andre formål end at gøre det selvstændigt udviklede edb-program interoperabelt,

2) videregives til tredjemand, undtagen når dette er nødvendigt for at gøre det selvstændigt udviklede edb-program interoperabelt, eller

3) benyttes til udvikling, fremstilling eller markedsføring af et edb-program, der i sin udtryksform i vid udstrækning svarer til det oprindelige, eller til nogen anden handling, som krænker ophavsretten.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 kan ikke fraviges ved aftale.

Læs i øvrigt: http://www.kum.dk/sw5905.asp

Der er kommet nogle ændringer af loven om ophavsret (9. december 2003) de kan læses her:
http://www.kum.dk/sw8957.asp

Nu håber jeg ikke at jeg bliver lynchet for at have lavet cpoy paste af loven :00

/Kingu

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:45:13
Svar/Indlæg:
839/19
orv.. du får lige en mere ;)

http://www.kum.dk/sw5386.asp

Det er reglerne tegnet lidt op. Lov teksterne er lidt kringlede at forstå men der som der står der skulle vidst være lige til at gå til :)

/Kingu

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:53:13
Svar/Indlæg:
839/19
#14, ja så længe at der ikke er en kopi spæring/sikring på den, lige så snart der er det så er det illegalt.

Dvs. at hvis man vil tage fx en kopi af et spil som far cry eller spintercell (der skulle vidst være en ret krads kopisikring) så er det ulovligt. Kender nogle som havde taget en sikkerheds kopi af deres spintercell cd, hvilket ikke var brugbar da den ikke ville validerer sikkerhedskopien.
Det skulle altså undre mig hvis der ikke er en eller anden form for kopi spæring på UT2k4!

/Kingu

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2004 23:59:22
Svar/Indlæg:
839/19
whoops, overså lige det "ikke" - my bad.. :r
Tror vidst bare at jeg hopper i kanen i stedet for at side her alt for længe :)

/Kingu

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
01-04-2004 07:43:54
Svar/Indlæg:
4295/306
Så hvis det ikke er ulovligt at omgå kopispærring kan det heller ikke være ulovligt at bruge no-cd cracks...

Er det konklusionen?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 08:10:28
Svar/Indlæg:
1081/37
Det er kun lovligt hvis det er den eneste metode du kan bruge til at spille dine spil!

f.eks. hvis du ikke kan spille det på grund af kopi beskyttelsen, selvom du har købt og betalt spillet lovligt!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 08:37:29
Svar/Indlæg:
1081/37

Læs:

"Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering."

Læs mere på http://www.infokiosk.dk/sw9430...

Så svær er loven nu altså heller ikke at forstå, den er faktisk meget enkel hvis man lige ridser den op! Du må feks stadigvæk godt lave kopier af film eller musik bare de bliver i hustanden, man må ikke lave kopier af spil eller andet software med mindre det er en sikkerheds kopi!!!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 09:29:54
Svar/Indlæg:
1081/37

jep jep

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
01-04-2004 20:15:25
Svar/Indlæg:
626/53
Er de no-cd cracks så lovlige eller hvad?

Hvis de er, er der så nogen der ved hvor der er et no-cd crack til Ut2004? Send evt. P.M.

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
01-04-2004 20:43:19
Svar/Indlæg:
1328/55
Hvilket program kan anbefales til at lave et image af en cd ?

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
01-04-2004 20:45:44
Svar/Indlæg:
626/53
Det vil jeg også gerne vide! :e

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
01-04-2004 22:18:40
Svar/Indlæg:
4295/306
"Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering."

Der står jo højt og tydeligt BRUGS kopiering - og det er ganske nødvendigt at bruge nocd (eller et andet) crack for at få min brugskopi af den originale CD til at virke...

Det handler om at jeg skal have mulighed for at købe spillet, kopiere CD'en og bruge min kopi for derved at skåne originalen så den ikke bliver ridset. Men da det ikke er muligt at bruge min kopi uden et crack er dette lovligt at bruge.

Men nu er det vel også kun ævleri... for jeg vil da med glæde belønne det fjols der vil kneppe fluer og besøge mig for at give mig bøder for at have cracket mine lovligt købte spil! Han kan umuligt være timelønnen værd ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2004 09:25:17
Svar/Indlæg:
1081/37
#25 0g #26

Brug cloneCD eller BlindWrite og sørg for at have en brænder eller cd drev der kan brænde og læse subchannel data, så slipper i for at bruge nogen som helst form for crack hvis i har brændt det ordentligt fordi i har en nøjagtig kopi af originalen!!!