Er den eneste forskel på PAPST P4412FGM og P4412FGL, hastigheden?
Jeg overvejer nemlig at købe en 120mm. blæser, og jeg regner aligevel med at sætte en variabel modstand på til at regulere hastigheden!, så hvis blæserne ellers er ens så kunne jeg jo bare købe én P4412FGM, og drossle den ned. Men jeg har jo så et større råderum i hastigheder, hvis jeg får brug for det...
Den eneste forskel der er er ydelsen og lydniveauet ...
Om der vil være forskel på om du bruger low-noise blæsere, eller high-output blæsere med modstand på .. skal jeg ikke kunne sige helt bestemt ...
Men jeg mener at low-noise blæseren larmer lidt mindre ved samme CFM ... og desuden kan man ikke skrue helt så meget ned for en high-output blæser som en low-noise (altså skrue ned i CFM og lyd) ...
Ja, det er den eneste forskel - men den er jo også ganske væsentlig, for den hurtige der kører 2400 rpm ved 12v, vil jo stadigt støje relativt mere ved f.eks. 7 volt, end den langsommere model. Så du vil aldrig kunne få den ligeså lydsvag som den der kører lavere nominelt rpm.
har selv et par på 38db på min radiatorer... kører med en nexus 201 (mener jeg den hedder) fanbus den kan drosle dem ned på 7v hvor de er næsten komplet lydløse og stadig yder nok til at være acceptable... og så sparker de jo røv på 12v :e ville ta dem så har du jo muligheden for et lille "boost" når der er brug for det.. ;)
#4 ok, jeg har også købt den hurtige model nu, og med en zalman fanmate på, og droslet ned til omkring 1500rpm, kan man ikke høre den udenfor kabinettet, og det passer fint med kølingen, så jeg klager ikke 😉