PC tænder ikke "Eksperter Kun"

Diverse d.  01. april. 2004, skrevet af System
Vist: 283 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
01-04-2004 20:54:28
Svar/Indlæg:
0/11005
Goddag eksperter.
Jeg skiftede igår ny køler og monterede en ny. Computeren kørte fint før jeg skiftede køleren, men nu reagere den ikke på noget, dvs der sker intet når jeg tænder den.

Jeg har prøvet dette:
Aflade PSU
Bruge en ny PSU
Bruge den gamle køler, som fejlede intet
Afmontere alt fra kabinet og kun køre CPU, bundkort , køler og grafik.
Fjerne Batteri på bundkort i 24 timer
Reset cmos via jumpers.
Bruge andet grafikkort
Bruge nye strømkabler
Sætte power cablet i samme tid som når jeg tænder
Prøve at manuelt starte den med en saks og forbinde de to power leds på bundkort.

Jeg ved sådan rimelig meget omkring computere/hardware, men det her er overgår min viden. ;) Hvis i har nogen ideer så vær flinke og beskrive dem her, ellers bliver de 500 kr til en IT butik :D
Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
01-04-2004 21:00:56
Svar/Indlæg:
626/53
Har du AMD eller Intel?

Har du set efter om der er skader på CPU hvis det er AMD?

Er der nogle blæsere som tænder, hvilke tænder evt. ikke?

Er du sikker på at der ikke er nogle kortslutninger på mobo?

Er du sikker på at CPU sidder helt nede i soklen? Sidder der en lille dims til at måle temps., så kan den nemlig forhindre CPU i at virker, hvis der ikke er ordentlig kontakt!

Og til sidst, der er vel ikke en aprilsnar vel?

?:( :00

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 21:04:41
Svar/Indlæg:
2175/186
Som #1 også siger så kan det være CPUen der er ødelagt, ellers kan det jo være bundkortet, hvilket der også kan være stor sandsynlighed for :/ måske hvis køleren ahr krævet for meget strøm?

Enten bundkort eller cpu :(

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 21:05:20
Svar/Indlæg:
4120/115
Har du monteret alle kabler ordentlig, tænker især på power switch, den kan man let glemme! 😉

Og du har ikke fedtet rundt med fingrende ned på printet osv. (statisk elektricitet)

Hvilken cpu? hvilken køler?

AMD: Har du knækket kernen... Har køleren har sidden skævt, og den er brændt af...

Intel: Den nye køler har hvilet på retensionbaren og ikke på cpu'en... (det burden den bare ikke dø af)

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
01-04-2004 21:07:26
Svar/Indlæg:
626/53
Har du forresten sat CPU køleren til det "rigtige" 12V udtag på mobo? Nogle vil nemlig ikke starte vis der ikke er nogen blæser på "CPU fan" stikket...

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 22:07:49
Svar/Indlæg:
2694/107
"Prøve at manuelt starte den med en saks og forbinde de to power leds på bundkort. "

Du har altså forbundet 2 lysdioder?? ej. de hedder pins

men det lyder som en kortslutning. hvor henne er ikke til at sige. men prøv at bytte alt det ud som du kan (CPU, RAM, køler osv...)

/Ash

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 22:21:03
Svar/Indlæg:
2353/24
hvis det er en p4 du , har du så husket at tilslutte det lille 12V stik (også kaldet P4 stikket) oppe i toppen af bundkortet?

Count_ZerO

Superbruger
Tilføjet:
01-04-2004 22:29:07
Svar/Indlæg:
626/53
Tænk engang at der bliver spurgt efter eksperter, også besvarer man ikke engang spørgsmålende... :00 :o :l Dette indlæg blev altså lavet for 1½ time siden...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2004 22:49:25
Svar/Indlæg:
1503/128
Hvis det er en AMD (AMD64 undtaget):

Det tyder desværre MEGET på at der under monteringen af køler er sket skade på kernen af CPU'en. Jeg har selv lavet nummeret 2 gange. Du kan se det ved at afmontere køleren, rense CPU'en for kølepasta, og så tjekke kanterne og hjørnerne af CPU'en for brud. Du vil (hvis jeg har ret) finde ud af at CPU'en mangler et mikroskopisk hjørne - men nok til at den er død for evigt.