Ændre IRQ i Win XP?

Software d.  04. april. 2004, skrevet af Dkoy
Vist: 316 gange.

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2004 16:16:11
Svar/Indlæg:
26/10
Hejsa

Min chef har købt en Medion computer i Aldi for nyligt. En meget lækker lille maskine med 3GHz CPU og Radeon 9800XT m.m. Desværre sker der det at lige så snart man bevæger musen i et spil så låser maskinen totalt.

Jeg er 99,9% sikker på at dette skyldes at grafikkort, netkort, 2 USB kontrollere m.m. deler samme IRQ. Endnu bedre er det at der ikke er alm. PS2 port i så det er USB mus og keyboard.

Spørgsmålet er nu, hvordan hel*** får jeg ændret disse IRQ'er? (Og så selvfølgelig hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at de har de samme? Det er jo en katastrofe :) )

Mvh
Steen

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2004 16:20:07
Svar/Indlæg:
6052/189
tjek først om der er nogle IRQ konflikter... eller det har du vel gjort :i

prøv at tjekke i bios om Assign IRQ to VGA er slået til...

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2004 16:47:45
Svar/Indlæg:
26/10
Der er ingen konflikter, - som Win XP kender til :)

Assign IRQ to VGA er slået til. Jeg har ikke fundet ud af hvad det gør. For jeg har prøvet at slå det fra, men det ændrer ikke noget.

Jeg har stadig 5 enheder med IRQ 16 der i blandt grafikkortet.

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2004 18:08:55
Svar/Indlæg:
26/10
Jeg kan ikke finde en funktion omkring Plug And Play OS i Bios. Der er kun en mulighed med noget OS2/Non OS2.

Jeg har disablet com og lpt porte, som alligevel ikke bruges. Jeg har også disablet andre onboard enheder som ikke bruges. Nu er der rigeligt med tomme IRQ, men den vil bare have at grafikkortet skal dele IRQ 16 sammen med de andre.

Jeg har også prøvet at remove enhederne og lade windows finde dem igen, men stadig med samme IRQ.

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2004 14:06:41
Svar/Indlæg:
26/10
Jeg har nu deaktiveret de enheder som deler IRQ med så nu kører grafikkortet på sin egen. Alligevel fryser systemet lige så snart et spil bliver startet. Jeg har genindstalleret det hele med de nyeste drivere - jeg kan slet ikke komme i tanke om hvad det kan skyldes. Nogle med et bud? Jeg er godt nok ved at være træt af den her Aldi maskine :D

Mvh