Skal jeg være ærlig, så tror jeg at overtagelsen af 3dfx, har kostet meget tid for nVidia. nVidia's folk er kendt for at have en striks procudure, mens 3dfx-folkene har haft en arbejdsstil som nørder, hvor de har haft en meget fri arbejdsstil. En stor del af 3dfx-crew'et er skredet med tiden, og har stille og roligt lagt vejen forbi bl.a. ATi og PowerVR. Faktisk hører jeg at det resterende 3dfx-crew stadig holder så meget af 3dfx, at de provokerende nok, går rundt med deres gamle 3dfx-t-shirts inde i nVidia's laboratorier.
3dfx gav dem en masse teknik, men de har simpelt hen ikke haft overskud og tid endnu, til at implementere dem i deres raodmap. NV30 skulle ha' været det helt vilde med 3dfx-teknik osv. I virkeligheden var det et pumpet Geforce3 med en fleksibel Voodoo5pipeline, og med en 2D-engine fra 3dfx spectre. Et sammenskudsgilde, som en hurtig løsning, mens nVidia stadig prøvede på at få deres bagland til at spille sammen.
Med NV40 ser vi måske endelig at de har fået lavet en ny chip, uden rester.
For endelig høre jeg 3dfx-lyde som: Hardware-Hidden-surface-removal, hardware-motion-blur, Rotaded grid antialiasing. :p Men ak og ve.. De to mest eftertragtede 3dfx-teknologier er ikke hørt eller set endnu. Sage/fear og Gigapixel-teknologien.
Hvor den første er en ekstern chip med ultra kraftig Pixel-shader. og det sidste er en Tile-based-rendering, som minder meget om Kyro's teknik!!.. Men hvad!! Nu ser det ud til, at der sker ting og sager hos nVidia!! :p Så mon ik at vi ser Gigapixel i NV50, Isåfald er jeg pænt bange for ATi, da også XGI også har pantent på TBR. ATi har ingen patenter på "TBR"ligende teknik.. og skal enten ud og købe dyrt ind, eller kan komme i patent-knibe vis de selv designer noget ligende. TBR og Gigapixel kom ca. samtidig. og XGI/trident har købt TBR-patent da det var i vuggen for flere år siden!!.... Uhyggelig spændende fremtid!!