SATA-RAID, (onboard)controller. *Update*

Diverse d.  07. april. 2004, skrevet af sgt.hp
Vist: 571 gange.

sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 12:41:58
Svar/Indlæg:
436/69
Hej folkens..

Jeg er den glade ejer at et par "tvilingesøstre", 120gb Maxtor DiamondMAX9+ SATA 8mb cashe.

Disse 2 kører i raid 0 på en onboard (NF7-S) Silicon Image 3112 controller, hvilket langt fra altid kører optimalt.

Til normalt brug kører det ganske udemærke. Men problemet opstår når nogen henter fra mig med BulletProofFTP, og jeg fx er i gang med at loade UT04. I dette tilfælde vil BPFTP slet ikke overlade resourser til at mine ram kan blive tømt (512 mb er ikke nok), og derfor bliver den aldrig færdig med at loade spillet.
Mig og min m8 (har samme controller & HD) oplever også at folk med mindre systemer end os er hurtigere til at loade UT, og vi er ret sikre på at det er controlleren der er flaskehalsen, da sådan et par tvilliger plejer at yde rimeligt vildt.

Løsningsmuligheder??:

Er der måske noget softwaremæssigt der skal ordnes (bruger de nyeste drivere i forvejen)?

Købe en PCI controller (vil være dejligt da man så kan skifte bundkort i fremtiden, uden at tænke på om arrayet er kompetibelt.):

- http://www.edbpriser.dk/Listpr...
En ST-Lab controller, som også benytter Silicon Image 3112, hvilket betyder at arrayet ikke skal sættes op igen. Men vil dette overhovedet give mere ydelse, eller skal der en anden til??

- http://www.edbpriser.dk/Listpr...
En Promise SATA150 TX4. Det negative er at arrayet nok skal reistaleres, og prisen. Det positive er at der er 4 porte, og at den vist nok efter sigende skulle være vildere end SlliconImages controller (nogen der kan be-/af-kræfte dette).

- http://www.edbpriser.dk/Listpr...
Ok pris. S.Image controller, så skal nok ikke reinstallere arrayet, men hvad med ydelsen?


Hvad ville i gøre? Nogen der har erfaringer med ovennævnte produkter, og deres ydelser? Nogen der kender til nogle tests?

God påske.
Mvh. Morten

PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 15:06:40
Svar/Indlæg:
602/17
Hvilken Stripe-Size(Cluster size, block size - der er mange betegnelser) benytter du dig af?

Man kan godt få dårlig ydelse med en for lille er for stor stripe-size.

Du kan evt. også prøve at finde nogle test af den pågældende HDD. Det er ikke alle HDD'er der er lige gode til at kører RAID.



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 20:41:36
Svar/Indlæg:
436/69
Jeg kører med den der er standart stripe-size på et NF7-S. Kan ikke huske hvad den er.
Diskene skulle ikke fejle noget....



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 20:46:28
Svar/Indlæg:
602/17
Det kan være du skal prøve at geninstallere windows. Det kan lave mange underlige problemer jo ;)



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:11:51
Svar/Indlæg:
436/69
Tja... det kunne jo være.. Men når der nu er det jo 2 computere, hvor problemerne er ens. SÅ jeg tvivler på at det er Win der er problemet her...

Er der ikke nogen der har erfaringer med de controllere jeg nævner??



ZeroHerO
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:50:49
Svar/Indlæg:
166/16
Jeg ville også starte med driverne, hente de nyeste og teste dem.

Dernæst ville jeg nok reinstallere windows 🙂

Men Promise SATA150 TX4 kontroleren kører ret godt for mig, den kan du roligt købe.

MVH ZeroHerO



mike-the-bike
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:58:29
Svar/Indlæg:
53/7
jeg kørte også med standart stripe size (16 Kb) til at begynde med men ændrede den til 32 Kb senere.
synes det kører en del bedre nu.
især i spil.

Mvh. mike



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:11:01
Svar/Indlæg:
2870/65
En af de ting du kan gøre for at øge output fra dit Stripe er at dumpe win XP.

Hvis du har mulighed for at installere win 2000 vil det være fint. Begrundelse:

XP giver generelt 10-20 % dårligere perfomance på et SIL Stripe Set end win 2000...enten pga OS´et selv eller pga dårligere drivere...er ikke helt klart over hvilkne en af grundene som er den rigtige.

På mine Raptors får jeg ca. 18 % dårligere performance på mit Stripe (ved samme Cluster size) end i win 2000 - sjovt nok uden egentlig påviselig grund, anden end hvad jeg selv er kommet frem til ovenfor.

I Sandra er forskellen: win 2000 109 Mb/s i peak perfomance/xp er 92 Mb/s...altså en foskel på ca. 18 %.



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:13:06
Svar/Indlæg:
2870/65
Synd at du bruger NF7-S board......ellers ville du måske kunne have brugt Maxtors Maxboost til dine drev.



orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:15:33
Svar/Indlæg:
73/8
Først vil jeg starte med at sige at det generelt er en ret dårlig ide at køre RAID0 hvis du kun har 2 diske i dit system. Du vil i de fleste tilfælde få langt mere ud af dit system hvis du kører de 2 diske uafhængigt af hinanden. Det er så de færreste der gider lytte til det fordi de opnår nogle flotte transfer rates i HD Tach og Sandra mm.

Men nu til controlleren. ST-labs har en 4-kanals SATA RAID controller som jeg købte hos compumail for 340 kr.
Jeg har siden da konstateret et mærkeligt problem som kan relateres til controlleren og jeg har også hørt om folk med onboard SIL3112 chip der har haft samme problem (jeg har dog også hørt om folk der IKKE har problemet). Generelt kører min SATA disk hurtigt men jeg har konstateret at når man adder mp3 filer til winamp, så tager det ca. 10 gange så lang tid med den disk der er forbundet til SATA controlleren sammenlignet med en PATA disk der sidder på south bridge controlleren - mærkeligt problem.
Så måske du skulle prøve en Promise controller i stedet....



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 12:28:29
Svar/Indlæg:
602/17
#9 Det er vidst i enkelte tilfælde at folk oplever det du snakker om! Jeg har kørt RAID 0 i over 2 år og kan mærke tydelig forskel når jeg sidder foran min egen computer og en computer der ikke kører RAID. Om det er med 2 eller 4 diske i RAID 0 er fuldkommen ligegyldigt. I første omgang kørte jeg 2 IDE diske i RAID på en Promise Fasttrack100 TX2 controller og der var en varden til forskel. Derefter købte jeg 2 stk. mere (uden at tænke mig om :00) og kørte så 4 diske i RAID 0 uden at få nogen større ydelse, eftersom der sad 2 diske på hvert kabel. For 1 uge siden fik jeg så 4 SATA diske der kører på en onboard SiL 3114 chip og jeg kan tydeligt mærke forskel fra før og til nu.

Så det skal sikkert nok passe at der i enkelt stående tilfælde forekommer ringere performance, men i langt de fleste tilfælde vil man kunne mærke en klar forskel.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:10:01
Svar/Indlæg:
1262/95
Kig lidt på denne guide:

http://www.ocdevil.dk/ut2k4/UT...

Der skulle vidst være en del problemer med SIL3112 controlleren og UT2k4



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:10:52
Svar/Indlæg:
436/69
Dvs. at der er altså ikke andet at gøre, end ASAP at få fat i en ny controller, som IKKE kører med S.Image. Dvs. at "ST Labs" & Adaptec er udelukket. Så det bliver altså en Promise TX4(endnu en udgift. x( )

Skal arrayet ominstaleres, når jeg går over til Promisen, eller er der en standart for RAID opsætningen?

Mange slags tak for hjælpen, ind til videre.



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:13:41
Svar/Indlæg:
602/17
Hvis du går fra SiL til Promise er der nok ikke andet for end at du må lave et nyt array. Jeg mener ikke det kan lade sig gøre at "overføre" et array fra en controller til en anden midmindre det er fra samme producent og meget gerne samme controller. Ret mig hvis jeg tager fejl.



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:44:36
Svar/Indlæg:
436/69
ER der nogen der ved hvor man kan få fat i en "HighPoint RocketRAID 1540"?? Ifølge THG, så er den vildere en promisen, men den finds ikke på edbpriser.



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2004 17:53:27
Svar/Indlæg:
436/69
Nå nu har jeg endelig gået min Promise Fasttrack SATA150 TX4 hjem. (Tog også kun en uge. TAK OFFICE-IT x( x( )

Har kun lige lavet en enkelt bench. Og lige umidelbart så ser det ud til at den klarer sig lidt dårligere end onboarden.. :l Men til gengæld så RYKKER den MEGET mere i realiteten ved overføreser. Skal lige ha sat compen noget mere op, og så melder jeg tilbage, hvordan det ser ud med UT04