Kuldeblanding

Luftkøling d.  07. april. 2004, skrevet af Kingu
Vist: 431 gange.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 20:06:38
Svar/Indlæg:
839/19
God aften folkens.
Jeg har mig et forstående projekt som jeg regner med at udføre her i påsken hvor jeg har masser af tid.
Det indvolvere noget køling, som skal være lettere ekstrem.
Jeg har tænkt på en kulde blanding af is og salt (natriumclorid), med det rette blandingsforhold skulle det være muligt at få det ned på -20 grader (der omkring that is).

Jeg har også overvjet at lave en blanding med is og husholdningssprit. Men vil det lave en bedre kulde blanding (som er koldere) eller vil det ikke køle det ned?

Jeghåber at der er nogle kloge hoveder der ude som vil kunne besvare det.

Så hvad er bedste is og salt eller is og sprit?

/Kingu

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:29:45
Svar/Indlæg:
2540/228
ellers er det jo ikke de dyreste ingredienser du skal bruge så prøv dig da lidt frem.

Held og lykke med det!

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:46:25
Svar/Indlæg:
839/19
#1, jeg har desværre ikke tøris til rådighen, men hvis der er nogen som ved hvor kan kan skaffe det, og hvad det koster så skriv det endelig...

Jeg regner lige pt. med at lave blandingen af is og salt med den opskrift som #1 kom med (havde jeg fundet på nettet i forvejen ;) )
Hvis der er nogen som mener de kender en anden god endotermisk reaktion så vil jeg meget gerne høre det :)

/Kingu

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:00:22
Svar/Indlæg:
3162/78
hvorfor er det man ska blande tøsisen med andre stoffer? er det ik koldt nok i sig selv!?

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:50:38
Svar/Indlæg:
839/19
#5 Ved at jeg får en lavere temperatur får jeg to fordele:
1.: Muligvis højere clock
2.: Længere nedkølet system (i det at det tager længere tid at varme det hele op).
Ved at jeg har længere tid hvor det hele er nedkølet så har jeg også mulighed for at lave flere benchmarks o.l. det er der pointen ligger.

/Kingu

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 00:57:05
Svar/Indlæg:
415/19
Hej Kingu

Det lyder meget spændene, og da min kemilærer har lovet mig at skaffe tøris til mig hvis jeg fik brug for det, kunne jeg også godt tænke mig at prøve :e

Hvilken slags container bruger du til formålet?

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 01:05:49
Svar/Indlæg:
839/19
#7 Jeg har sidet og moddet 2 stk. carlsberg øl dåser til formålet :)
Da det er lavet af aluminium har det en god evne til at overføre varme og det er så tynd at der er meget lav termisk modstand i det.

Jeg har taget billeder af det og hvis det her bliver en succes så kommer der nok en lille artikel om det på burn-it.dk!

/Kingu