SATA(n) 1on1

Diverse d.  07. april. 2004, skrevet af TorQue
Vist: 306 gange.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:14:15
Svar/Indlæg:
235/13
Hejsa !

Vil da lige høre om der skulle være nogen der har tålmodighed til at instruere mig i opsætning af sata? :l

Da jeg er HELT på herrens pløjemark!
ic7max3 og 2x western dig. raptor 37,7Gb i raid0 (stripped)
Efter at have forsøgt at tygge mig igennem en del engelske guides, og ikke har været i stand til at finde en DK guide,
påkalder jeg mig hermed guruernes/ sata wissard´s hjælp

Enten link til DK guide
Eller hjælp her.

Det første sted jeg får problemer er faktisk ved formatteringen?!
Ved afslutningen får jeg af vide, "unable to format" jumper fail eller bad sector on disk???? der er jo ingen jumpers i .. og diskene er nye (læs SPRIT nye) fra SHG :00 i know.

Jeg er temmelig ny (læs: komplet våd bag ørene)med sata og fatter minus af det hele,
så hvis der var en der ville score point ved at smide en step by step (for morrons) op ville jeg da blive meget taknemmelig. :e

/TorQue

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:32:58
Svar/Indlæg:
714/10
De skal begge ha en jumper i som master... :e Så tror jeg faktisk du har løst det hihi... :p

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 21:42:30
Svar/Indlæg:
235/13
øhmm ok.. det har faktisk været prøvet, uden held!
Og på abit´s forum siger man " ingen jumpere" ?? (eller osse har jeg virkelig fattet nada)

Men du er altså sikker? problemet opstår som sagt når windoze har formateret færdig (den når 100%) så kommer den med det der "§!¤&!#¤%/&

/TorQue

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 22:31:38
Svar/Indlæg:
3346/81
#2 har du smidt dem på SATA1 og 2, hvilket er Intels RAID controller, eller dem der sidder i bunden af dit mobo, der er Silicon Image og er SATA 3,4,5 & 6.

SATA 1 og 2 er kontrolleret af South Bridge.

Under OnChip Ide Device i BIOS skal du aktivere OnChip Seriel ATA for at det kører.

Kigger lige på Abits forum, mener de har lavet en FAQ for at sætte SATA op. Kommer straks tilbage.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 22:37:32
Svar/Indlæg:
3346/81
Du kan finde en komplet guide - engelsk godt nok - som følger:

http://forum.abit-usa.com/show...

Det er tydeligvis vigtigt at ramme F6 -> og så intallere Intels drivere under installationsprocessen af XP.

Hvis du har specifikke problemer med dele af teksten, så sig til.

Tomgun

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 22:41:52
Svar/Indlæg:
235/13
ok kigger på det og tak!.................... indtil videre

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 22:57:50
Svar/Indlæg:
3346/81
Du kommer bare tilbage, np! Jeg har nemlig heller ikke en skid forstand på det, så jeg vil også gerne lære noget.

Tomgun

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 22:58:01
Svar/Indlæg:
2870/65
Tomgun har fat i det helt rigtige.

Du skal ind i bios og enable Onchip Sata for at sikre dig at du kan bruge dine raptors.

Du kan jo starte med sata 1+2 som der også bliver skrevet tidligere...HVIS du senere vil bruge 3/4/5/6, vil jeg anbefale dig at gå ind i bios (igen) og finde et sted hvor du kan sætte din sata indstillinger til Enhanced Mode.

Enhanced Mode gør at du kan bruge alle dine 6 sata porte SAMT dine almindelige IDE Devices samtidigt. Andre indstillinger herinde er enten PATA only/SATA only eller som nænt Enhanced Mode (som er at foretrække).

Når du så har sat bios op, skal du ind i controllerens bios (læg mærke til at du på dette board har 2 controllere - så du skal vælge den rigtige). Herinde sætter du så dit Stripe Set op.

Når du sætter dit Stripe Set op, får du samtidigt mulighed for at vælge Stripe Set Size Blocks, i størrelser fra 16 KB til 128 Kb. 16 Kb er til mange små hurtige transaktioner (f. eks en web-server), 128 Kb vil så være godt til fil-server med store filer (film o.s.v). Når dette er sat forlader du controllerens bios.

Nu kan du installere dit OS.....hvis du bruger win 2000/xp, vil du i starten få mulighed for at trykke på F6 tasten for at give installationen en floppy-diskette med driverene til dit SCSI device (Raptor diskene vil blive detected som SCSI - så HUSK at du i boardets bios skal sætte 2 start-device til SCSI - ikke til IDE/HDD diske).

Når du har givet installationen disketten med drivere til SATA, skulle resten køre af sig selv.....good luck

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:00:12
Svar/Indlæg:
2870/65
UPS: for en sikkerhed skyld...første start device i bios bør selvfølgelig blive din cd-rom/dvd-drev.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:04:53
Svar/Indlæg:
3346/81
#7/8 - så lykkedes det sørme at lære noget igen! Fedt, tak for hjælpen. Så må vi håbe at TorQue også får det på plads.

Tomgun

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:05:12
Svar/Indlæg:
235/13
De sidder på sata 1+2 ifølge teksten på bundkortet.

1 specifikt problem:
Det er afprøvet som skrevet står i linket,
men lige lidt hjælper det!

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:10:59
Svar/Indlæg:
3346/81
#10 - øh OK, sørens også - har du læst #7 - der er i hvertfald en detalje med at de skal detektes som SCSI diske!

Tomgun

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:50:57
Svar/Indlæg:
235/13
ok her er hvad jeg gør!

1. bios >>Integrated Peripherals>>onchip ide dev.>>onchip seriel ata settings>> vælger enhanced mode og ændrer onchip serial ata mode, til raid.
2 sætter ide bus mode til enabled
3 disabler ide1 (har cdrom på ide2)

4 går ind i adv. bios features og sætter boot priority til: bootable add in device>> onchip sata.
save&exit.
sætter boot rækkeføkgen til floppy..cdrom..HDD (jævnfør den engelske manual)

jeg får alt afhængig af tidens trend ikke mulighed for at trykke ctrl+i men derimod boot floppy failure samt en komplet og uendelig række af forskellige fejl!! når det endelig lykkes at komme til ctrl+i sættes array og stripe (har valgt 64k) trykker exit

og prøver at boote fra cd trykker f6 under install og der formateres (full ) og lige efter 100% får jeg igen igen fejlen med nogle jumpers eller dårlig disc..

sjov sjov..

/torQue

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 00:15:33
Svar/Indlæg:
3346/81
Er på gætteren nu, men jeg ville vente med at lave bootable add in device til senere, springe floppy over i boot rækkefølgen, og lade CD rom være det første (i det mindste til du har fået XP ind på drevet) - det skulle spare dig for nogen af fejlmeldingerne.

Ellers prøv at smide BigBird en PM, han har vistnok eksakt samme set-up som dig, og han kan det der gylle.

Tomgun

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 01:28:04
Svar/Indlæg:
2664/97
damn.. er der 2 forskellige controllere?? Ved ikke helt hvordan jeg har sat mit op med mine 2 * sata diske, men de sidder på sata 3 og 4, og det lader til at fungere.. Nogen der ved om det er den mest optimale måde at gøre det på, og kan man få noget ved at bruge de nye driver?

(Håber ikke det gør noget jeg spørger lidt i din tråd :))