SATA vs. IDE i startstrøm

Diverse d.  07. april. 2004, skrevet af Hunden
Vist: 261 gange.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:26:12
Svar/Indlæg:
406/19
Hej
Har lige et spørgsmål.

Hvis man har:

PSU på 300W med 12A på 12V siden.
(En Aopen tamtam)

Og man har 1 IDE disk på 30GB
Og en SATA disk på 120GB

Hvilken en af disse trækker mest ved start at computeren?

Mit problem består i at jeg havde 3x30GB diske som uden problemer kunne starte op. Når jeg så med mine 2x120GB (SATA) prøver at starte så har den nogle RET heftige problemer, bl.a. min PWR diode på kabinettet blinker og så bliver den stabil men min computer kan godt genstarte.

Hvis den derimod har stået lidt og summet med 1 SATA disk og man så bagefter sætte begge på så er der ingen problemer.

Derfor, kan det virkelig passe at SATA diske bruger mere i startstrøm eller hyr?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:37:22
Svar/Indlæg:
2870/65
Det afhænger nok meget af den enkelte disk og hvad den bruger af strøm.

DOG skal det lige bemærkes, at SATA BURDE bruge mindre strøm end PATA.

Ved ikke helt med start-strøm, men ved alm brug skulle SATA bruge ca. 7 watt og PATA 21 watt (eller er det mwatt)

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2004 23:41:20
Svar/Indlæg:
406/19
Jeg har også hørt at SATA BURDE bruge mindre ampere end alm. IDE diske men, jeg gad godt lige vide hvad dælen startstrømmen er på de Maxtor diske. På deres hjemmeside skriver de intet om startstrømmen.

Men som nævnt, så er det kun når min PSU er "kold". Dvs. er den kørt lidt varm så er der ingen problemer.

Men jeg syntes godt nok (i mine små øre) at det lyder lidt suspekt at en SATA disk skulle bruge så meget i startstrøm?