Max3 SATA raid + alm disk?

Bundkort / CPU d.  08. april. 2004, skrevet af Sparky
Vist: 484 gange.

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:35:49
Svar/Indlæg:
366/304
Hejsan!

Har et lille problem med mine diske, eller rettere et stort problem 🙂

Har lige sat mine 2 raptor (36 gb) sata diske til at køre raid 0, driveren er installeret ved at trykke F6 ude fra windows installeren. Det virker såmænd fint nok, mit store problem er bare at jeg ikke kan se min single SATA western digital 160 gb disk inde i windows (eller i bios for den sags skyld). Jeg troede jeg først ville kunne se den efter jeg havde installeret silicon image driverne under win xp. Det skete der ikke en skid ved, jeg kan ihvertfald stadigvæk ikke se min 160 gb disk.

Hvad gør jeg galt?
Jeg har prøvet de nyeste drivere, tjekket at alle diske virker, combined og enchanced mode i bios. Lige lidt hjalp det ☹

Har i nogen forslag til hvordan jeg kommer til at køre raid 0 med mine to raptor diske og en enkelt harddisk plus et cdrom drev?

Mine raptor diske sidder på intel raid controlleren: "pind" 1 & 2, 160 gb disken sidder på SIL controlleren "pind" 3.

styresystem: win xp SP1a
Diske: 2 x raptor (36 gb) sata, 1 x western digital 160 gb sata.
bundkort: abit max 3.

HJÆLP!

CziX

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:42:03
Svar/Indlæg:
134/19
Det kan godt være, at det virker som et lidt dumt svar :r... men har du husket at connecte strømtilførsel rigtig?

Bare for at udlukke den årsag :e

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:45:16
Svar/Indlæg:
602/17
Ehm... den ene controller må vel være PCI?

Hvilken en er det og hvilken en af dem sidder RAID 0 arrayet på?

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:45:36
Svar/Indlæg:
366/304

Ja, nej det virker ikke som et dumt svar. Det kunne jo godt være jeg havde glemt det, det kunne ligne mig 🙂

Men ja de får alle sammen godt med strøm.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:49:55
Svar/Indlæg:
2664/97
2# PCI?? Der er 6 SATA porte på han bundkort. tror bare det er dem han bruger.

Hvad er forskellen på intel raid controlleren: "pind" 1 & 2, og SIL controlleren "pind" 3-6??

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:51:43
Svar/Indlæg:
3011/103
Du kan starte med at kigge min tråd igennem: http://www.overclocking.dk/for...

Den kan give dig nogle idéer til hvor du skal fejlsøge.

Hvis det stadig ikke hjælper, så tager vi den derfra. Jeg havde selv kæmpe problemer med det, men har nu fundet ud af hvordan det hænger sammen.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 13:53:15
Svar/Indlæg:
602/17
#4 Ohh.. det var jeg ikke klar over... sry :r

Hmm... har du tjekket om 160GB Harddisken er jumpet rigtigt? Jeg skal ærligt talt ikke kunne sige hvordan den skal jumpes men det skulle gerne stå på HDD'en.

Jeg har en WD 80GB der ikke vil ha nogen jumper nogen steder hvis den er alene på et kabel, det er godt nok en IDE, men alligevel.

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:08:03
Svar/Indlæg:
366/304
Der er ikke jumpere på sata diske efter som der kun er et kabel pr. disk.

der er i alt seks "pinde" på abit max3, hvor pind 1 og 2 er styret af sydbroen, disse kan både køre raid og alm. sata IDE. de 4 andre "pinde" er styret af silicon image controlleren, normalt sidder denne på et pci kort, men denne har abit valgt at implementere på selve bundkortet.

#5 kigger lige tråden igennem.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:10:45
Svar/Indlæg:
602/17

Er du sikker? Mine spritnye S-ATA 160GB WD har skam jumpers!

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:16:14
Svar/Indlæg:
2664/97
Mine hitachi 120GB har ikke jumpere. 8# Hvad kan du instille med de jumpere?

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:23:42
Svar/Indlæg:
366/304
#8 der er jumpere på ja, men det er et levn fra IDE tiden 🙂 Det har efter hvad jeg har kunnet læse mig til ikke nogen betydning hvor du sætter dine jumpers på sata diskene.

#5 jeg kunne ikke få det til at virke efter at have læst din tråd igennem, det virker som om i havde problemer med jeres ide diske når de skulle køre sammen med sta diskene? JEg har lige det omvendte problem 🙂 Jeg skal have mit raid 0 array (sata) til at køre sammen med en alm. sata disk og en IDE dvd brænder.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:29:14
Svar/Indlæg:
3011/103
Selvom det tager lidt tid, så skriv alle dine indstillinger ned herinde.

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:30:08
Svar/Indlæg:
366/304
#11 ok 🙂

lige 5 sekunder skal lige have skrevet dem ned.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 14:42:07
Svar/Indlæg:
602/17
#9 Aner det ikke manner. Mig og fluen sad og kiggede lidt på hinanden og vidste ikke helt hvordan de skulle stå. Der stod ikke rigtigt hvad de forskellige indstillinger gjorde, så vi lod dem bare være, og det virker fint.

#10 Aha.. ok.. så var det nok derfor vi ikke fattede en skid da jeg fik mine nye diske LOL Der står som nævnt nemlig ikke en bønne om de forskellige jumper settings på disken.

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 16:21:57
Svar/Indlæg:
366/304
Så nu tror jeg at jeg har fundet ud af det... måske 🙂

jeg prøvede at sætte mine to raptors over på "pind" 3 og 4 (dem der tilhører silicon image controlleren) sammen med min WD 160 gb disk på pind 5. Og slog her efter onchip sata raid controlleren fra, og bootede maskinen op igen.

Den kommer så op med silicon image chippens bootmenu, i stedet for intels bootmenu 🙂

Den finder mine to raptor diske uden problemer, men skriver en helvedes masse volapyk ud for min 160 gb disk. (ved ikke om den trænger til en opdatering? Ville mene jeg har den nyeste installeret.

Nå, jeg kobler så min 160 bg disk fra silicon image controlleren og smider den over på pind 2 (intel controlleren), booter, og den finder alle mine diske. de to raptors laver jeg et raid 0 array på, 160 gb disken og min dvd brænder lader jeg være på intel controlleren...

Den læser nu windows ind på arrayet (YEPII) restarter og kører videre med windows... INDTIL den kommer op og siger at silicon image controller dimsen ikke er en godkendt driver... ok trykker jeg så hvor efter den kører videre... så kommer den op med endnu engang at den ikke er godkendt blablabla... og jeg vil trykke ok... men min mus og tastatur lystrer nu ikke ☹ de er begge trådløse.

Piller alt lortet fra hinanden og installerer windows på intel controlelren på mine to raptors diske i raid 0...! UDEN 160 gb disken. Jeg vil nu undersøge om det er muligt at silicon image dimsen ikke understøtter diske over 160 gb 🙂 Må være noget i den stil eftersom den godt kan finde disken men bare skriver noget volapyk.

Det her sata raid helvede kommer så af at abit har valgt en dual raid løsning 🙂 hvorfor efter hvad jeg tror silicon image controlleren IKKE understøtter enkelte sata enheder MEN kun raid arrays? intel controlleren understøtter begge dele. MEN der er KUN 2 sata stik ☹

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2004 16:55:55
Svar/Indlæg:
1321/45
"jeg tror silicon image controlleren IKKE understøtter enkelte sata enheder MEN kun raid arrays?"

Det tror jeg alligevel ikke på? Abit ville vel ikke være SÅ stupide??

Prøv at gøre som fyren i følgende link (Véd godt, det ikke er IC-7, men prøv anyways (der er mange lighedspunkter!))

http://forum.abit-usa.com/show...

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 17:16:46
Svar/Indlæg:
366/304
#15 takker 🙂 Du fik mig ellers lige op at ringe, jeg prøvede at slå sata raid biosen fra på silicon image controlleren. Fik installeret driveren under xp satte wd 160 gb disken på sata 3 og ventede spændt... så frøs windows ☹ Den kommer sålangt som til den der blå stribe der fiser og farer hen over skærmen, der bliver den så bare. Og der sker ikke en skid, jeg har endda ventet på den i 5 minutter uden held ☹

Er godt nok ved at give op nu, men jeg gider heller ikke give et par 100 kr. for et adin sata controller kort, når mit mobo har det indbygget, det burde jo bare virke som inde i den tråd du viste mig?!?!

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 17:21:55
Svar/Indlæg:
602/17
#16 Prøv at lade den stå i længere tid! Da jeg for 1 uge siden fik mine nye diske og skulle ha lagt alt det gamle data over havde jeg også probs med at få det til at virke med 2 RAID controllere. Den var en EVIGHED om at starte op og stod mega lang tid med de der blå striber... efter et godt stykke tid fortsatte den dog ind i windows. Sålænge den blå "bus" stadig fiser hen over skærmen er den ikke gået kold endnu...

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 17:37:57
Svar/Indlæg:
366/304
#17 prøver jeg så 🙂

Mens jeg venter så kan i tage et kig på min post på abits forum, måske er der nogen der har været ude for et lignende problem?
🙂

http://forum.abit-usa.com/show...

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 17:55:57
Svar/Indlæg:
366/304
#17 lod den stå i 15 minutter, så kom den endelig ind i windows, men den kunne ikke se min 160 gb sata disk alligevel ☹

nu vil jeg prøve at installere raid arrayet på silicon image controller, da jeg har fået fat i en whql godkendt driver. Så bliver det bare nødt til at være sådan, tror det er fordi den åndsvage SIL controller ikke understøtter store diske. 😛

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 17:58:29
Svar/Indlæg:
602/17
#19 Skummelt nok!

Min SiL 3114 onboard S-ATA controller kører fint med 4x160GB WD i RAID 0 så jeg tror ikke det er fordi den ikke understøtter så store diske. Nu er den nok også en tand nyere (måske?) så hvem ved??

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2004 18:29:00
Svar/Indlæg:
366/304
#alle, så har jeg fået det til at virke... 160 gb disken på sata 1, raptors på sata 3 og sata 4, de kører så raid via siI, det er åbenbart den eneste løsning der virker. Efter som SiI ellers skriver volapyk ud for mit wd 160 gb drev om det så er et generelt problem for siI og WD diske ved jeg ikke, jeg kan ihvertfald ikke få det til at virke.

Jeg ville meget gerne høre fra folk der kører med forskellige disktyper på SiI controlleren om de virker eller ej hvor store de er og hvad mærke.

Tak for hjælpen i gjorde hvad i kunne 🙂

TSP

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2004 10:55:02
Svar/Indlæg:
23/1
Hey :)

Jeg har nok fået samme problem som dig, dog på et IC7-G bundkort.

Der er jo 2 x 4 SATA porte på dette bundkort.
Det ene er Intel´s egen som kører på Southbridgen, og den anden kører på Silicon chippen.

Hvilken ville være bedst at bruge ? Synes at det på en måde går hurtigere på Intel chippen, men så har jeg det problem at Silicon chippen ikke kan finde ud af at kører med min WD 250GB SATA disk med alle mine data på. Derfor har jeg valgt at køre RAID0 på Silicon og 250GB´en på Intel chippen, da dette virker fint.
Dog har jeg en idé om at Intel chippen er hurtigere til mit RAID0 Array ?
Men hvis jeg gør det kan jeg som sagt ikke finde min 250GB SATA på Silicon controlleren, har selv mistænkt denne til kun at finde ud af at køre RAID.

Mvh

AsPeCt

Superbruger
Tilføjet:
12-08-2004 14:03:51
Svar/Indlæg:
162/12
Jeg har en WD 200 GB Sata på Sil 3114 broen.. Den sidder på port nr. 1.. Havde ikke skyggen af problemer med den..
Venter på at WD sender mine Raptors tilbage fra RMA. De burde komme på mandag. Så må vi se om jeg kan få det til at køre.

TSP

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2004 16:41:53
Svar/Indlæg:
23/1
Okay.

Nu skal i høre.

Her da jeg kom hjem prøvede jeg HDTach og diskene scorede lavere end en PATA disk i det ?! Wtf, tænkte jeg og smed dem over på Intel controlleren og installerede Windows på diskene på den controller istedet.
Dog tænkte jeg nu at jeg sikkert skulle loade både Silicon og Intel SATA driveren ved installation. Og ja, ganske rigtigt, nu kører jeg med 250GB på Silicon og 2 x Raptor på Intel.

Dejligt :)

Hvad bedre er at i HDTach ligger diskene nu lige under SCSI og steg med 70MB i Burst Rate. Sååå... der var sq forskel at hente ! Meget endda !
Så gør sådan Sparky, og dit problem er løst !

Mvh