amd har vist sovet i timen

Software d.  09. april. 2004, skrevet af Klabautermanden
Vist: 487 gange.

Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 09:44:42
Svar/Indlæg:
194/13
hej, jeg har i de sidte par uger undret mig meget over virksomheden amd, har de ingen markedtingsafdeling? (hehe)

nej, lidt mere seriøst, er jeg den eneste der sidder med følelsen af at AMD med deres nye 64bit produkter overhovedet ikke har formået at udnytte deres gunstige situration. jeg tænker her selvfølgelig på 64bit software. det er jo helt uhyggeligt hvor lang tid vi skal vente på alt det software. AMD skulle have lavet aftaler med alle de store spilproducenter og microsoft om udgivelsen af 64 optimerede versioner, så de var klar i starten af 2004. jeg kan ikke helt forstå hvordan sådan en stor virksomhed som AMD ikke har spillet deres kort rigtigt i markedsførings kampen? de kunne jo have erobret store markedsandele hvis folk kunne "se"/læse at der ville være en hel del ydelse at hente i f.eks. UT2003, BF og CS m.m. nu er det sådan at der pt. ikke reelt er nogen grund til at have en 64 bit processor (udover den gode 32bit ydelse) og køberene må derfor tage til takke med at "i fremtiden vil 64bit være rigtig godt" fremfor at man kunne se ydelsen nu. det svarer lidt til at der er en elektronisk begrænser i din ferrai der skærer 10% af hestekræfterne.
på mig virker det som om amd markedtings afdeling trænger til en gevaldig opstramning. IMO er det det vigtigste for AMD at udnytte deres 64bit fordel da det er deres salgsargument for denne cpu.

kort sagt: amd har vist sovet i timen

eller hvad?

virus
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 10:01:10
Svar/Indlæg:
888/34
Klabautermanden lader jo til du er en klog mand hvorfor søger du så ikke jobbet ;)

jeg mener personligt at amd har fat i noget af det rigtige med at udgive sin a64, nu har amd alle fordele til at rette de små fejl inde der kommer noget der udnytter cpu'en fuldt ud

tænk på hvis du havede snakket formel 1. 8) der sender man heller ikke en helt ny bil ud til et løb uden alt er gemmen testet
vil sige amd har pole nu





Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 10:45:58
Svar/Indlæg:
366/304
#0 jeg tror ikke de har brug for at reklamere for deres produkter, de gør det på visse hjemmesider men ellers ikke. Det er sjældent du ser et tv spot fra intel eller amd for den sags skyld, dem der er, er lavet af dell og de kører såvidt jeg ved kun med intel.

Så så længe der ikke er store hardwareproducenter til at reklamere for amd ligesom intel har dell, så tror jeg ikke det kommer til at ændre sig.

#1 Nu tror jeg så heller ikke at hverken amd eller intel sender halvfærdige produkter på markedet inden de har testet dem igennem flere gange, de ville jo tabe 10 gange så meget markedsandel hvis de sendte en fejlbefængt cpu på markedet i stedet for en der bare ikke yder så godt...

Tror ikke hverken amd eler intel behøves reklame, de hardwareproducenter der laver maskinerne ved de er der (dell, ibm, sony, hp osv.). De eneste der måske ikke ved hvad for en cpu der er bedst, og altså dem reklamerne skal rettes mod er nok os slutbrugere der selv samler systemerne, dem tror jeg så amd og intel er ligeglade med. Der er nok flere der køber dell, hp osv. end der samler deres maskiner selv.



virus
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 10:52:25
Svar/Indlæg:
888/34
Sparky det er ikke det jeg mener med fejl men man kan heletiden lave dem bedre og jo før jo bedre ;)



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 10:53:39
Svar/Indlæg:
545/13
AMD har efter min mening ikke sovet i timen, for de har netop lavet aftaler med Microsoft, men de har hele tiden udskudt Winxp 64 edition, om det er pga. INTEL er ikke til at vide...





Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 10:56:33
Svar/Indlæg:
194/13
#1 tror nu ikke rigtig de vil have mig, men hvis de vil så vil jeg da gøre mit bedste (og sørge for 64bit software inden udgivelsen af en 64bit cpu).
det er meget muligt at de har mulighed for at rette fejl og lignende, men det kunne de jo også gøre undervejs. sådan gør de fleste jo, med en v.1.1 og patch osv.

eller de kunne også bare teste den inden lanceringen (hvilket de sikkert også har gjort i et vist omfang), hvor mange fejl vil bliver opdaget hvis der ikke bliver benyttet noget 64bit software? det er vel netop når der kommer software til 64bit at fejlene bliver fundet, ik?


set ud fra et markedsførings"synspunkt" kan det da heller ikke betale sig at sende et produkt på markedet hvor man siger; "i er så lige vores testpersoner, hvis i havde ventet så ville i ha fået en cpu med færre fejl", forudsat det forholder sig som virus siger. det kan være at der er nogle entusiaster som finder dette spændende, men det gør hr og fru jensen eller lille peter der har fået sin konfirmand gave eller en smarte business manager nok ikke, og det er trods alt dem der er målgruppen.

det kan da heller ikke være smart at lade så mange uudnyttede kræfter ubrugt i en branche hvor alt handler om at lave ny og smart teknologi.
hvis der var et respektivt udvalg at 64bit software så ville AMD IMO have chance for at få et alt afgørende forspring foran intel som de kunne leve højt på mange år frem i tiden (lidt lige som intel har haft det i de sidste par år)

sorry hvis det første indlæg lød lidt vredt (skriftsproget emotionelle konstellation misforstås let), det var bestemt ikke meningen og jeg er på ingen måde ud på en mudderkastningstråd, men en tråd hvor saglige argumenter (tankespil/forudsigelser) bliver lagt frem til diskussion, kort sagt:debat

klabautermanden



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 11:06:07
Svar/Indlæg:
194/13
#2 tror du misforstår, jeg er ikke ude på at de skal lave reklamespots. er klart enig i at de "har andre til at reklamere for sig", det var måske derfor forvirrende at bruge ordet markedtingsafdeling. men amd har jo nok alligevel en "markedtingsafdeling" som tager sig af forskellige opgaver, såsom aftaler om 64bit software. enig?

#4 ja det ved jeg godt. men det der undrer mig er at sådan noget ikke "er på plads" til release datoen for cpuen. hvis man har så god en chance som amd så må man da satse (og stole på sig selv og kvaliteten af sit produkt) på at erobre markedsandele også selvom det kræver at man virkelig presser software producenterne, evt. lave en kontrakt (officiel som uofficiel). microsoft og spilproducenterne har jo reelt ikke et ansvar over for brugerene mht. til 64bit, men hvis der er en aftale med AMD så kan de jo ikke bare udskyde det som det passer dem


er der slet ingen der kan følge mig?



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 11:07:59
Svar/Indlæg:
545/13
6# Det er netop hvad jeg er overbevist om AMD har, det er bare Microsoft der holder det lidt tilbage, evt. kan det jo være at Intel har smidt en større pengepung på bordet til microsoft, så de ikke sender styresystemet på gaden hurtigst muligt.



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 11:19:10
Svar/Indlæg:
194/13
#7 hvis de har en aftale så har microsoft også et ansvar mht. lanceringsdatoer og kan derfor ikke tillade sig at udskyde lanceringen uden konsekvenser (hvilket der sikker kan ha været eller er, men de kan jo foregå bag lukkede døre).

ved ikke hvordan det forholder sig rent juridisk med hensyn til en sådan aftale (#7) men igen; hvis det er bag lukkede døre kan vi self ikke vide noget, og der foregår sikkert masser af studehandler som vi aldrig hører noget om. min pointe er blot at AMD i så fald enten prompte skulle have smidt en større bunke penge på bordet eller taget juridisk handling



Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 11:28:58
Svar/Indlæg:
366/304
Før at softwareudviklerne OVERHOVEDET kan lave sofware til en 64 bit cpu, om den så hedder amd eller intel er lige meget, skal de jo bruge en cpu. Det er derfor at du ser en 64 bit cpu fra amd nu. De har taget det første skridt, intel kunne have gjort det samme, men de venter til der er mere sofware på markedet.
Apple sendte deres G5 ud UDEN nogen for for softare for omkring et år siden, de har stadigvæk ikke rent 64 bit software.

Det tager tid at lave 64 bit software, og ikke alle softwareproducenter har tid råd osv. til at låne en 64 bit cpu fra amd før den går i handlen. Desuden skal selve cpuen nok virke fint nok, det er jo softwaren der skal laves til cpuen og ikke omvendt. det samme skete dengang man hoppede fra 16 bit til 32 bit maskiner. Der fnadtes 32 bit cpuer længe før programmerne.



OcBedstefar
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 11:48:00
Svar/Indlæg:
398/29
Det er meget godt at diskutere det på et "gade" plan nu, som debat. Men det skulle undre mig meget at et firma som AMD ikke for lang tid siden har tænkt alle de tanker, snakket med softwareproducenter, microsoft etc.
AMD har jo kun interesse i at få sendt software til 64bit på markedet meget hurtigt... tror bare vi skal konstatere at selvfølgelig er der gjort hvad der kunnes fra AMD side, ellers så er de godt dumme... og der selvfølgeligt ting der ikke kommer foran vores næser, med aftaler mellem intel og microsoft osv.
Vi må bare vente må vi....





Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 11:56:00
Svar/Indlæg:
194/13
#9 helt enig; "ikke alle softwareproducenter har tid råd osv. til at låne en 64 bit cpu fra amd før den går i handlen". det er klart at alle producenterne ikke har råd tid osv. og jeg forventer da heller ikke at alt skal ligge pakket og parat, det undrer mig blot at de største software producenter (microsoft samt "blockbuster" spilproducenterne og top50 mest brugte programmer) ikke har noget 64bit software. jeg er ikke ude efter software producenterne men AMD som (IMO), hvis de havde spillet kortene rigtigt, havde taget cpu-føretrøjen ved at have et reelt marked for 64bit cpuer ved som minimum at have det mest "basale"/benyttede software i 64bit version klar ca. 4 måneder efter lanceringsdatoen.
kan du se hvor jeg vil hen af?



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 12:06:25
Svar/Indlæg:
194/13
#10 ja men det er jo det der min pointe. har AMD gjort alt hvad de kunne for at få 64bit software? det tror jeg ikke, mit bevis; vi har ikke noget endnu næsten et halvt år efter lanceringen



Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 12:07:14
Svar/Indlæg:
366/304
#11 ja jeg kan godt forstå det 🙂
Det er bare ikke amd der betaler for at adobe skal lave alle deres produkter kompatible med alm. 32 bit, amd 64 bit, intel 64 bit, apple G4 32 bit, apple G5 64 bit. Det er en stor udgift, og jeg tror det er grunden til der ikke er kommet så mange programmer, programmørerne venter simpelthen med at se hvad der sker mellem amds 64 bit og intels "amd" 64 bit.

Det er klart at microsoft nok kunne have været på banen noget før... Men det tager trods alt et lille stykke tid at rende alt det kode igennem også selvom amd sikkert har advaret dem i rigtig god tid.



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 12:15:58
Svar/Indlæg:
194/13
ja det har du selvfølgelig ret i. men når de bliver "advaret" i så god tid så vil jeg nu stadig mene at amd ikke har lagt nok press på software producenterne. de kunne evt også have sponsoreret diverse 64bit versioner af diverse software



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 12:22:50
Svar/Indlæg:
6531/410
nu siger du AMD sover i timen måske .

jeg undre mig mere over ATI som ligger i hård kamp med Nvidia
og 3dmarkedet Nvidia er kommet med en 64bit driver men hvad tænker Ati på det er sommer og vi skal ned på stranden og sole os.

Jeg har lige solgt mit a64 sys forde jeg ikke gider vente på alt det software skal komme.



Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 12:42:10
Svar/Indlæg:
366/304
#14 ved at amd sponsorerer 64 bit software, kommer de nok langt ved, jo måske nærmere en konkurs 🙂 Det er dyrt at lave software og det tager tid.

Man kan ikke presse softwarefabrikanterne til at lave software, de laver selvfølgelig til den platform hvor der er flest brugere, hvad enten det er spil eller programmer, de fleste softwarehuse er nok ligeglade med at det kører 10% hurtigere på en 64 bit maskine, hvis der kun er 1/8 del 64 brugere på verdensplan (og det er der vel ikke engang. Så 64 bit for softwarehusene som det ser ud nu er ikke andet end penge ud af vinduet. Det er også derfor at adobe ikke har lavet en 64 bit version af photoshop endnu, selvom de i over 5 år har vidst at der kom en 64 bit cpu fra apple. Det er nok også derfor at apple selv ikke har gidet at lave en 64 bit platform, da de ved at der først skal være et marked for den nye platform og det er noget der kan tage adskillige år.

Jeg ville som spil/program hus ikke turde gå ind at lave et 64 bit program eller spil hvis kun 1/8 del af alle brugere kunne bruge programmet... Det er der hvor vi er nu (IMO).



Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 13:10:20
Svar/Indlæg:
366/304
Det er jo egentlig lige meget for hr. og fru jensen at den bliver varm, det er jo ikke fordi den selvantænder i deres hjem. Det er kun hvis man overclocker den at det er et større problem.

Tror de har tænkt sig om før de sendte prescott ud, den kunne have været mere kølig ja... MEn den virker trods alt, du har ikke hørt fra nogen eller noget at deres prescott er brændt af vel?



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 13:41:30
Svar/Indlæg:
1548/24
#19 de har jo kun haft en ren 64bit cpu, det er der specielt ved A64 er at den også afvikler 32bit programmer flawless



discretised
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 14:09:26
Svar/Indlæg:
2/0
Klabautermanden har måske fat i noget. I en to måneder gammel artikel fra Fortune som analyserer AMDs nuværende situation citerer de bl.a. fra en tidligere medarbejder:

He says when he joined AMD he found a company hugely talented in technology but sorely lacking in business discipline, "not just in manufacturing, but in terms of business objectives," he explains. "I said 'We've got this wonderful airplane but every time we go through turbulence everybody wants to change everything.'" He has focused especially on creating more discipline around costs.

Jeg ved ikke om overclocking.dk's regler tillader at man indsætter hele artiklen ind i forummet; man skal nemlig være Fortune-medlem for at se hele artiklen. Ellers kan man se de første 100 ord her: http://www.fortune.com/fortune...



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 21:04:51
Svar/Indlæg:
194/13
#16 ja, det har du sikkert ret i. min viden indenfor sorfware (specielt programmering) er begrænset og du ved sikkeret mere om hvor lang tid det tager. men min økonomiske dømmekraft siger at der er noget helt galt når AMD profilerer sig på 64bit og der end ikke flere måneder efter lanceringsdatoen for deres 64bit processor er som minimum et OS og et spil og (måske) et større program. det bliver yderligere interessant når det materiale som #21 ligger på bordet tages i betragtning