Defekt harddisk i bærbar...

Diverse d.  09. april. 2004, skrevet af Sp0n
Vist: 604 gange.

Sp0n
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 20:28:36
Svar/Indlæg:
73/4
Sidder med en Toshiba Satellite S1700-400... Den er købt i sommeren 2001 og i maj 2002 fik den udskiftet harddisken. Der var et års garanti på den, men nu er harddisken ved at dø. Den kan ikke køre en scandisk - Programmet starter hele tiden forfra, og Defragmentering melder at disken er beskadiget og derfor ikke kan defragmenteres.
Overvejer at formatere og reinstallere OS, men man skal vel ned og lave en low-level for at gøre sig nogen forhåbninger om at fixe noget?
Men det egentlige spørgsmål er hvordan er lovgivningen her - er der 2 års reklamationsret på den harddisk de satte i i 2002? Og hvad ville en eventuel selv-finansieret harddiskudskiftning koste? ;)

OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 20:35:36
Svar/Indlæg:
1262/95
Er der ikke en fabriksgaranti på disken ?

Men jow, den 2 årige reklamations ret gælder vel stadig afhængig af hvilken månede HDen er købt i.

Scan evt. HDen med HD producentens HD Utility.



Sp0n
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 20:51:40
Svar/Indlæg:
73/4
Jeg kan ikke finde ud af hvad det er for en disk der sidder i... Denne model findes ikke på Toshiba support side, så vidt jeg kan se (:



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2004 22:16:37
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du har win2000/xp, burde du kunne se i Device Manager, hvilken type disk du har.

Sæt eventuelt Sandra på...den burde også kunne fortælle hvilket drev der er tale om.

Med de priser som du skal give for en 2 1/2" hdd, burde du virkelig lægge dig i selen for at prøve din reklamations-ret til sidste dråbe. En ekstra disk til min egen Dell koster iflg Dell ca. 4500. En sådan disk kan fås til den halve pris andre steder, men det er stadig pebret.



#4
kb
 
Superbruger
Tilføjet:
09-04-2004 22:53:13
Svar/Indlæg:
181/32
kan så berolige jer med at en disk dog ikke er så dyr (men dell, ok, hvad havde du forventet?)
hd'en gik for et par måneder siden i min GAMLE 333 mhz ibm, og der skiftede jeg den med en 20 gb som jeg købte af en, mener de koster omkring 1000-1200 fra ny af (havde siddet i en toshiba bærbar)
er evt interesseret i at sælge den igen, da min bærbar's skærm ikke har det for godt, kontakt mig evt på kenneth-brodersen@sol.dk hvis du er interesseret



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 01:07:19
Svar/Indlæg:
3943/44
du kan prøve at teste med et program der hedder "DiskCheckup" du kan finde det på Download.com det bruger SMART teknologien til at fortælle dig om din hd fejler noget. hvis der står ok i alle felter i status, så fejler din hd intet.





steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 02:01:06
Svar/Indlæg:
2870/65
#4

Jeg ved sgu ikke hvad jeg havde forventet af Dell, men at tage det dobbelte for en 40 GB HDD er da vist lidt mere end i overkanten....det minder da lidt om landevejsrøveri, ikke?





sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 13:47:15
Svar/Indlæg:
436/69
Gå ind på edbpriser og søg efter en 2,5" (er det ikke det der sidder i en laptop?) Men de er rimeligt dyre som der bliver nævnt. SÅ kan du også få lige den størrelse du vil ha/har penge til.



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 13:50:10
Svar/Indlæg:
436/69
Og mht. udskiftningen ved jeg ikke helt. Er den til at komme i nærheden af? Det kan jo være den er så godt gemt, at den ikke er til at skifte selv. Den er i hvert fald nem at få fat i på min Dell, hvor den sidder i en skuffe, der kun kræver at pille en skrue ud..



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2004 14:18:36
Svar/Indlæg:
4120/115
#0
Det er så en af grundene til at man altid skal købe forsikring på en blærbar! 😉

Men nu du siger maj 2002, så er der vel stadig reklamations ret på den? Du kan jo prøve om du ikke kan bilde forhandleren ind at det er en fabrikations fejl...
Jeg skal ikke kunne sige det, men ihvertfald før de nye reklamations regler blev indført, var der noget med, at hvis en vare blev repareret på garantien, kom der yderligere 5års reklamations ret på den reparerede del! Men ellers så er der da ihvertfald 2 år!

Man kan næsten være 100% sikker på at hd'en står af i en bærbar, og sikkert også store dele af selve computeren, med tiden...

Min egen sattelite står forsikrings selskabet i omkring 120.000kr. og det er altså en computer der kostede 12.000kr fra ny af :00 Men den har også fået skiftet disken mere end 30 gange, plus en masse andre ting, det eneste originale der er tilbage er cd-rom og floppy drevet, selv kabinettet er skiftet på den... Det er self. også et af de helt gale eksempler, men jeg har også repareret en del compaq og ibm, notebooks, og de går altså også i stykker for et godt ord, så det er ikke bare toshiba!