Low Level format af Maxtor disk

Diverse d.  11. april. 2004, skrevet af Hunden
Vist: 624 gange.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2004 10:21:19
Svar/Indlæg:
406/19
Hej

Jeg har en harddisk, en Maxtor 120GB SATA (Se evt. profil) der er tilsluttet et Asrock bundkort (Se profil).
På bundkortet sidder disken til en SATA RAID controller men kører single.

Mit problem er at der muligvis er nogle bad sectors på den disk eller i hvert fald noget der gør at den "hoster" når den skal partitioneres. Så var det at jeg ville prøve med Powermax fra Maxtor men den kan selvfølgelig ikke se harddiske der er sat til en RAID controller, i hvert fald ikke SATA.

Er der nogen der kender et alternativt program, gerne med erfaring?

(Skal lige nævnes at jeg først er tilbage i aften men forslag er velkomne - ydeligere skal det nævnes at der stadig er garanti på meen jeg er jo nysgerrig om man ikke kan trylle med en low level format ;) )

På forhånd tak

Sparky

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2004 10:35:17
Svar/Indlæg:
366/304
har du nogen mulighed for at low level formatere den gennem din raid controller? Det kan jeg på min den ene.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 11:41:50
Svar/Indlæg:
1548/24
Du kan ihvertfald ikke lowlevel formater den! Det var noget der var nødvendig i gamle dage en gang imellem.

Anyway så burde Windows Scandisk kunne give dig et svar og hvis der er bad sectors så skal du få den byttet. Det er ikke til at sige om den holder i 20 år eller 20 min.

Noisy_Cricket

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2004 11:58:05
Svar/Indlæg:
227/31
spis nu lige :LAKS: til.. det afhænger af hvor mange bad sectors der er på disken.. der er altid bad sectors på en hdd.. de bliver bare markeret fra fabrikkens side og så undlader disken at skrive til dem.. så hvis du finde en enkelt eller 100 gør det ikke så meget.. bare sæt scandisk til at rette fejl og så burde den markere dem som bad...

The

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 12:02:38
Svar/Indlæg:
1836/61
Nogle bundkort har mulighed for i bios eller på bundkortet at deaktivere RAID delen og dermed bruge controlleren til normal IDE controller. Tjek evt. om dit bundkort har muligheden.

Er der installeret driver til controlleren ?

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 12:12:23
Svar/Indlæg:
1604/60
#4 det er nu rigtig hvad #2 skriver, i Gl dage var det faktisk ok at low level formatere fra tid til anden, da var læse hovederne monteret på en anden type servo arme, og der kunne der forekomme slid, som gjorde at de efter hånden begynte at fejl spore, lidt ala sporingen på en båndoptager, hvor man mangler diskant på den ene med på en anden båndoptager lyder musikken fint nok.

Derfor lowlevel formaterede man :)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 12:37:06
Svar/Indlæg:
1548/24
#4 nu ved jeg ikke hvor gammel du er men jeg har haft stort set alt fra en 8082 (eller var det 8086) til P3.

I computernes unge dage bevægede læsehovedet sig via en stepmoter som med tiden ikke altid rammer de samme steder. Der for var det nødvendig med en lowlevel format af disken for at kalibrere den igen.

Prøv du at brug google og kig på diverse harddisk producenters hjemmeside.

Ofte bliver lowlevel format misforstået med at formatere MBR og lave en så kaldt zerofilling (dvs at man forsøger at genoprette badsectors), på nyere diske er der ikke adgang til det område man definere som "lowlevel"

http://www.seagate.com/support...

Jeg søger stadig videre for jeg havde en helt genial side engang der forklarede præcis hvad lowlevel var.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2004 13:56:22
Svar/Indlæg:
6052/189
da jeg lavede min ibm deathstar, så low-level-formaterede jeg (tror jeg nok)..

den gik ind og FJERNEDE hver enkelt klynge (eller sektor) og genskrev dem... tog ca 8 timer at køre progget...

men så virkede den skam også...

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2004 23:32:04
Svar/Indlæg:
406/19
Nej jeg har ingen mulighed for at gøre det gennem min SATA (RAID) controller (BIOS).

Og hvorfor skulle jeg ikke kunne det?
Maxtor skriver faktisk at man med powermax kan udføre en low level format (og anbefaler at man lige fjerne eventuelt andre diske) da dette kan rette nogle fejl!
(se evt. www.maxtor.com )

Og hvis du stadig påstår at man ikke kan så vil jeg meget gerne se nogle links :d

Jeg har forsøgt med den ellers så dejlige scandisk i windows men men, den fryser og dermed kan jeg ikke komme videre :(
Det skal lige nævnes at jeg kun kan oprette en partition i windows på den disk HVIS jeg gør det med NTFS + en quick format. Hvis jeg prøver med NTFS men uden quick format, så fejler den og det samme hvis jeg prøver med en FAT32.

Tror lige jeg prøver at deaktivere min IDE controller ... tror dog ikke det hjælper da Maxtor jo selv skriver at powermax IKKE er til SATA RAID controllere :(

#6 & #7
Jeg skal ikke gøre mig vildt klog på om det i skriver er rigtigt, for det er det nok, men jeg har nu mine tvivl omkring om man gør det i dag eller ej. Maxtor anbefaler selv at man gør det:

http://www.maxtor.com/en/suppo...

Citat: "Potential hard drive surface problems (e.g., bad clusters, bad sectors, partitioning/formatting problems, etc.).
Drive recognition problems (e.g. hard drive that is not recognized by the operating system).
Software removal."

Men det var nu heller ikke spørgsmålet om man gjorde det i dag eller ej, mit spørgsmål var om der var et alternativ der KAN se diske på en RAID controller.
(Har desværre ingen SATA controller uden raid :( )

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
12-04-2004 03:50:43
Svar/Indlæg:
406/19
Nu har jeg forsøgt at finde et sted hvor man kan deaktivere RAID delen på min SATA controller men uden held.
Det eneste jeg kan, med mindre jeg er blind, er at deaktivere controlleren helt. Og så kommer man jo slet ingen vegne :)