Modstøj

Diverse d.  18. april. 2004, skrevet af Myth
Vist: 1190 gange.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 00:56:12
Svar/Indlæg:
675/55
Kom lige til at se en udsendelse hvor man i en flyvemaskine og i en bil havde lavet et system med modstøj som lyddæmpning..

Det de gjorde var at afspille den lyd motoren lavede men i modfase, og det gjorde at man kunne eliminere støjen kraftigt. Kanon ide ikke bare lade blæsere og sager larme og så dæmpe dem med deres egen støj i modfase!

Nogen der kender noget software der realtime kan sample, lave modfase og afspille igen?

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 01:01:47
Svar/Indlæg:
4338/142
Jeg ved at sony for nogle år tilbage lavede nogle hovedtelefoner som fjernede baggrundsstøj på samme måde. Det eneste software jeg har hørt om som kan dette, er til lydstudiebrug og koster kassen :(

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 01:05:13
Svar/Indlæg:
807/31
det e næsten umuligt, da du skal gengive den lyd som de lave, MED DET SAMME! :o
det har man ik teknologi til i hvermands eje!
den lyd som du skal lave modstøj til, skal først uptages og dernest afspilles! dette tager måske kun en brøkdel af et sekund, men lang nok tid, til at det er for sent, og der så er en ny lyd igang!

man kan gøre det, hvis man kender støjen næsten 100%, og den ikke varierer (ellers skal man også kende variasionen)!

Don

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 05:55:51
Svar/Indlæg:
644/8
hmmm, den lyd mine blæsere siger nu og den lyd de siger nu lyder for mig helt ens.

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 10:10:10
Svar/Indlæg:
807/31
#3 men der er heletiden en variation, som du nok ikke kan høre!

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 10:55:23
Svar/Indlæg:
675/55
Hvis man nu samplede et loop, og fik det vendt i modfase.. så burde det være ret tæt på, da en blæser nok laver den samme lyd over en periode der svarer til en rotation. Man vil ikke 100% dæmpe men man vil da kunne fjerne noget..

The

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 11:02:47
Svar/Indlæg:
1836/61
Myth du er velkommen til afprøve ideen, men husk lige at give lyd fra dig herinde om det virker.

Der er sikkert mange ekstreme luftkølere herinde der kunne trænge til deres egen lyd i modfase.

GORK

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 12:48:48
Svar/Indlæg:
676/43
#5 Det tror jeg ikke, da lyden er forskellig fraom blæseren er drejet 90 eller 180 grader, og det vil være umuligt at afspille det i et loop så det hele tiden passer med blæseren, var det derimod en funktionsgenerator der fik en højttaler til at hyle, ville det nok ikke være specielt svært!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 13:37:35
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er faktisk ret enkelt at lave! men det er nok lidt svært at få dæmpet støjen udenom computeren e.lign... Det er jo et meget mere koncentreret område du skal dæmpe hvis det er et specielt punkt, hvor du skal dæmpe den omkringliggende støj, hvis du forstår... f.eks. fra motorene på en flyvemaskine, eller i en hovedtlf.

(nu ang. det med flyvemaskinen, så kommer det jo helt automatisk, da der ofte sidder en motor på begge sider af flyet...)

Men det kan ellers meget let laves med en enkelt transistor der invertere sinus kurven 😉 Men som det også er skrevet tidligere i denne tråd så vil signalet blive "forsinket" hvis det først skal igennem en computer, og for den sags skyld også en forstærker! så det gælder om kun at have én transistor i signal vejen...

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 13:58:53
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg tror ikke at det kommer til at virke. Når man snakker lydkurver er det rigtigt nok at man kan lave to modsvarende signaler, som i teorien burde ophæve hinanden. Destruktiv interferens. Men i virkeligheden kommer det bare til at lyde underligt, man prøve det med et beat man laver i fx Reason (musikprogram). Så forsinke det samme beat, med længden af sin kurve (tiden). Så vil man jo ikke få et stille miljø med bare en underlige lyde som man får ondt i hovedet af at høre på.

Jeg tror bare at i som resultat vil få mere larm end dæmpning udaf det.....

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 14:07:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Man kan nok ikke dæmpe lyden helt, men det kan lade sig gøre at dæmpe den! Men man skal self. ha fuldstændig styr på volumen, og retningerne man "optager", og udsender lyden i igen!

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 16:43:50
Svar/Indlæg:
230/10
Umiddelbart tror jeg ikke det kan lade sig gøre. Så vidt jeg ved er lydene der skal udsendes jo forskellige afhængigt af hvor du befinder dig i forhold til blæseren, og derfor skulle systemet monteres på dine ører, for at netop udligne støjen i det punkt hvor du befinder dig. Tror ikke det umiddelbart er muligt at udsende lyd som vil være i modfase i hele lokalet. Ret mig hvis jeg tar fejl...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 17:56:10
Svar/Indlæg:
4120/115
Nej, det er rigtig nok! Det er derfor det også kun har været lavet i nogle høreværn, og flykabinen osv.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2004 18:51:41
Svar/Indlæg:
675/55
Jeg sidder jo lidt lige som de fleste efterhånden gør midt i mit fine 4->7way surround system.. Hvad nu hvis man optog lyden svarende til min "normale" plads foran skærmen, og smed den ud i modfase via højtalerne..

Ville gerne teste, bare for sjov.. nogen der kender et program der kan fase vende en wav fil ?