Godt og Dårlige ved en Prescott

Bundkort / CPU d.  19. april. 2004, skrevet af Darknezz
Vist: 370 gange.

Darknezz

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 08:45:31
Svar/Indlæg:
54/13
Jeg er ved se om jeg skal have så en men godt høre lidt om den af folk der har så en... :e

MVH Darknezz

Zack

Superbruger
Tilføjet:
19-04-2004 08:52:46
Svar/Indlæg:
9/0
Jeg har ikke en, men sider ofte ved en.

Jeg ser ingen grung til at købe en Prescoot pt. Den længere pipline og ikke nok opdaterede bp, gør den har en lavere ipc end NW. Selv den 1MB store L2 cache kan ikke opveje dette. At den så samtidig bliver mere varm, er heller ikke noget plus i karakterbogen.

Der hvor Prescott har sin fordel, er via SSE3. Men nu er det jo temelig begrænset hvor du i dag kan bruge disse indstruktioner. Men med tiden vil den da helt sikker slå NW, da intel jo er gode til at få udviklet softwaren, så den er optimeret til deres indstruktioner. Utrolig meget i dag, er jo også optimeret til SSE/SSE2.

Vi kan se tideligere i historien. Pentium2 og Pentium3 var også ydelsesmæssigt ens, ind til KNI (nu SSE) blev ordentlig udbredt.
Det vil vi se igen. Forskelden i dag, er bare vi nu har en CPU som faktisk er langsommere end dens forgænger, ind til den kan tage brug af SSE3.

Så hvis jeg var dig, ville jeg satse på en A64, eller en alm NW. Du har nok alligevel skiftet CPU igen, når SSE3 på et tidspunkt er nok udbredt til at gøre Prescoot til et bedere køb end NW.

Darknezz

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 09:55:21
Svar/Indlæg:
54/13
tak for dat Zack :e

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 09:59:37
Svar/Indlæg:
3162/78
Prescott clocker nice... det er helt klart en fordel!

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 10:07:29
Svar/Indlæg:
592/17
Mja...
Men du skal jo have noget af en "vifte" på den. Den bliver lidt hot!
100 Watt er ikke for sjov.
Personligt havde jeg håbet at Intel kom med et 64 bit udspil. Så der kunne komme noget konkurrence. Men nej. Hvorfor blive ved med den gamle P4. Det er da på tide at komme med noget nyt. Æv... !! Hehe.
Nå ja.. Jeg må jo bare betale det den koster den FX-53 så! :00

@0:
Syntes du skulle købe det du har lyst til... Selvfølgelig er det rart med andre meninger. Men der er også et par hardware sites der har testet det bæst af en Prescott! Kunne være du skulle søge lidt rundt?

Zack

Superbruger
Tilføjet:
19-04-2004 10:23:43
Svar/Indlæg:
9/0
np

Hvorfor er det en fordel??
Efter som den har en lavere ipc, så SKAL den clockes meget mere end en tilsvarende NW.. Det vil med andre ord sige du ikke vinder det store..

Sider ofte ved en Prescott 3.0GHz. Den render 3.6GHz. Min egen NX 2400@3300MHz er dog lige så hurtig. Så de ekstra 300MHz Prescotten køre, er kun til udligning af den lavere ydelse pr clock.
Prescotten udvikler så bare meget mere varme.
Så længe SSE3 ikke er udbredt ser jeg ikke Prescott som en CPU der slår NW.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 11:04:56
Svar/Indlæg:
1604/60
Jeg syntes at du evt skal vente lidt med at anskaffe dig en Prescott, Intel kommer med et revideret core design her i maj månede, og så skulle den ikke blive så varm mere.