Max frekvens som funktion af spændingen.

Overclocking d.  19. april. 2004, skrevet af System
Vist: 606 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
19-04-2004 18:59:41
Svar/Indlæg:
0/11005
På hvilken form skulle den være?

Hvis man vidste det, ville det være muligt at lave en graf over frekvens som funktion af effekten, og det ville være nemmere at finde det optimale/fornuftige overclock.

Jeg går udfra, at man skal have fat i noget halvleder teori, og det ved jeg ikke noget om - går kun i 2g.

Baggrund (unødvendigt):
Jeg har nu loddet ledninger bag på mit (skod) ECS K7S6A (sis745) bundkort til jumpere, så jeg kan sætte MP +13.
Nu har jeg fundet ud af, at min XP1700 JIUHB DUT3C kan løbe 2133MHz ved 1,85 vcore; den brugern ca 90W og bliver 50C ved full load; kun fordi kabinettet står åbent, og min Silent Igloo 462 har en fanduct væk fra kabinet - 1x A4 ark+lidt klisterbånd.
Jeg frygter, at den når 60C med lukket kabinet her i sommervarmen, og jeg er da heller ikke glad for de 90W - skønt jeg er hjemmeboende.
GMB+

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 19:45:25
Svar/Indlæg:
333/52
Det er da ingen grund til bruge tid på at lave en funktion.

Du bestemmer dig for hvor højt du vil gå mht. spænding og temperatur, f.eks. 1,95V og 60ºC. Så overclocker du indtil du har en full load temperatur på 60ºC eller er nået 1,95V vcore. Så har du det optimale overclock på din pc.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 21:00:33
Svar/Indlæg:
4120/115
kan godt følge din tanke gang! men det fungere ikke helt sådan når man taler processorer. Det er jo ikke takt frekvensen som har en spænding på 1,95v. eller hvor meget du nu gir den, det er jo Vcore...

Grunden til at den bruger mere strøm, når du hæver frekvensen, er sådanset bare at den har flere gennemløb pr. tid, og dermed bruger strøm i en længere tid...

Det andet du tænker på (som jeg har forstået det) kan man bruge på f.eks. et højtaler signal e.lign. hvor selve strømmen er i frekvensen om man så må sige...
har engang lavet et lille billede der kan illustrere 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 21:05:32
Svar/Indlæg:
4120/115
Ellers så er der jo GORK's OC tools!!! se under download sektionen...

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 21:39:13
Svar/Indlæg:
262/26
Den funktion tror jeg desværre ikke kan laves... Der er simpelthen for mange ubekendte i ligningen, til at den kan løses. Vi ved alle sammen at god køling og højt overclocking hænger sammen. Ud fra det kunne man konstruere en funktion, men desværre er en af variablerne selve processoren (steppingen, om du vil) og selv samme stepping clocker forskelligt, selvom de udsættes for samme køling, spænding m.v. En anden variabel er motherboardet (der igen består af en masse variabler, bl.a. hvor stabilt spænding og strømstyrke kan leveres)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 23:09:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Flot betragtning, bestemt...

Du har meget ret i det du siger, men det vil ikke kunne betale sig for dig at bruge den til noget. At sætte dig efter de mål som formlen skulle give dig er dybt urimelige.

Hvis du går i 2.g kender du måske til regression. Bedste ligning til plotning af punkter.

Måske det var noget?

Sørg dog for at du kun har to variabler. Nemlig din funktionsværdi og dit funktionsinterval. Det er selvsagt at variabler som fejl i strømmen, omgivende temperaturer (som nok er den værste) samt selve CPU'ens temperatur.

Hvis du blot har en alm. Ti-83+ er det urimelige krav at stille den.

- Men igen: Flot betragtning (mht. din ligning) og så har jeg vist ikke sagt for meget ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 23:10:52
Svar/Indlæg:
23132/740
... jeg er vist søvnig. :00

Så slet ikke: "så har jeg tænkt mig at smide data ind i et regneark og prøve forskellige modeller af med regression."

Men held og lykke med det da! Bestemt... :e

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 02:45:41
Svar/Indlæg:
262/26
#6: Ideen er god nok, men du har ikke nok variabler med til at gøre det 'interessant' (lad være med at læse det som ideen ikke er interessant, for det er den!), men hvis du ikke har flere variabler med end de 2 nævnte, bliver der alt for stor måleusikkerhed (og din fysiklærer vil slagte dig :e )
Jeg tror at du skulle prøve at logge følgende:
Vcore (U)
Effekt (W)
Strømstyrke (I) (som funktion af U og W - den kan du ikke lige måle dig frem til (hvilket du garanteret godt ved) 8)
Frekvens (MHz)
Temp (C)

Det lyder umiddelbart som et større arbejde, men såvidt jeg husker, kan MBM lave næsten hele arbejdet for dig - effekten kan du ret nemt finde v.h.a. GORKs OCtools, og derefter beregne I i excel.

Dette giver en del variabler, som måske kan løses v.h.a. Wolframs Matematica og de muligheder den giver for at beregne matrixer. (de har garanteret en kopi du må låne til sådan et forsøg på dit gymnasie).
Jeg tror ikke helt på ideén m. regression - for mange ubekendte...

En anden mulighed er at involvere din fysiklærer i det - er han bare en smule engageret, burde det ikke være svært at overtale ham til bruge ovenstående til nogle forsøg i jeres pensum vedr. varmelære.
Og du får alletiders mulighed for at score en god årskarakter
:e

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:43:15
Svar/Indlæg:
10398/435
funktionen vil være eksponentiel for Vcore..

det gælder altså IKKE:
hvis du øger din vcore 0,025 og således kan presse 200mhz mere. når du så sætter 0,025 mere til, kan få yderligere 200mhz.

mhz er således exp faldende....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2004 16:01:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Som sagt: Der er alt for mange parametre til at du kan opstille en givetvis præcis ligning :l

La' være med at ligge for meget i det, og brug hellere tiden på oc ;)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2004 16:37:30
Svar/Indlæg:
1016/19
Overclocking er en kunst - ikke en eksakt videnskab. Det er faktisk lidt ligesom kærlighed. Det kan man heller ikke opstille ligninger for.

Det er jo også defor at overclockere altid gør det bedre, ikk? :e

Nu mangler vi så bare at få pigerne til at fatte det... :00