Bedste kompressor til pengene...

Luftkøling d.  19. april. 2004, skrevet af NoNig
Vist: 1393 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 23:02:43
Svar/Indlæg:
23132/740
Hva' kan bedst betale sig?

Et Mach II, Mach II GT eller et Vapochill LS?

I kan godt glemme alt om Vapochill i kabinet, da det er standalone jeg vil ha' :e

Jeg har næsten købt et Mach II, men kan man på en eller anden måde "modde" det? Jeg tror jeg har fanget så meget, at man kan putte noget andet gas i, men det koster jo...

Så spørgsmålet er: Hvis jeg vil ha' rå performance om så jeg ikke skulle købe et GT. LS er satme også flot, ingen tvivl om det, men forskellen i 'load' og 'idle' er alt for stor til at jeg tillægger det en egentlig kontrol.

Måsk er jeg bare sippet, men nVENTIV virker bare langt mere "kvalitetsbevidst". Er det noget jeg har ret i?

Når jeg sådan ser mig omkring, er der "mange" småting med LS'eren, som jeg ser trækker ned i over-all hos mig, hvor imod at GT'eren er en direkte forbedring.

Jeg regner ikke med at nogen af jer har diciederet erfaring med disse produkter, men dem som har skal da være mere end velkomne til at byde ind...

Infinity
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2004 23:21:20
Svar/Indlæg:
482/6
Efter at have læst hele tråden omkring "Petervandame"'s test af netop Mach II GT og ST samt Vapo LS, synes jeg det var generelt at folk sagde at LS'eren havde en bedre forarbejdning end nVentiv's produkter...

Dog er GT'eren vist rimelig sublim mht. performance og prisen er dog også derefter...

Men jeg mener dog at kunne huske at "petervandame" lovede en part 2 af det review der hvor han blandt andet ville medtage moddede Mach II'ere og Mach I'ere, såe vent lidt og tag det med... ellers mener jeg også at folkene sagde at Mach II ST'eren havde ca. samme performance som en alm. Mach II (i al fald samme komponenter, samme gas osv. bare uden LCD og USB tilslutning)...

personligt synes jeg at LS'eren virker mere gennemarbejdet og forbedret en GT'eren, men sådan er vi jo forskellige :D :00 :D

Som Comment, der er LS ejer har nævnt så kunne det jo være at fyrene på XS.org, fandt ud af at modde LS'erens noget større kompressor så den kunne give GT baghjul, men hvis der er den rå performance du vil have så er det jo nok GT'eren...



JRH__BTH
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2004 23:25:47
Svar/Indlæg:
227/19
Til pengene: Mach2 ST
Ydelse: Mach2 GT

Ydelse/Penge: Mach2/1 moddet med r404a

Ud fra hvad jeg har læst. Har ikke prøvet andet end en Mach1 samt Mach2 begge med r134a og r404a.

Hvis du vil have Lian Li og et alsidigt monteringskit, tror jeg umiddelbart LS er at foretrække.



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 00:16:09
Svar/Indlæg:
194/13
da overskriften siger "Bedste kompressor til pengene..." så vil jeg sige mach st eller et vapo se standalone (brugt) moddet med r404 (tror det kan være i et af de større lian-li kabinetter i 5.25" slots'ne (ret mig hvis jeg tager fejl?)

jeg mener ikke at de 3000 man giver ekstra for et LS eller et GT -i forhold til ST- er pengene værd. så køb hellere noget geil til bilen, el. en ordentlig røvfuld bajere eller et nyt lian-li kabinet og brug det som askebæger (overdrivelse fremmer forståelsen)



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 00:19:26
Svar/Indlæg:
1230/171
Lad os tage det fra en ende af:

"LS er satme også flot, ingen tvivl om det, men forskellen i ' load ' og ' idle ' er alt for stor til at jeg tillægger det en egentlig kontrol."

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "kontrol", men min egen erfaring er at LS'en er suveren til at holde tempen fra idle til load - tempen stiger med max 4°C. Til gengæld opnår jeg slet ikke den meget lave idle temp, som man har kunnet se andre opnå rundt om på nettet. Måske det bare er min CPU der er meget varm allerede ved idle og derfor ikke bliver så meget varmere ved load ?:(


"... nVENTIV virker bare langt mere "kvalitetsbevidst""

Hmm, det ved jeg nu ikke hvad jeg skal sige til. LS'en kommer med en klart bedre kompressor end Mach dit eller dat og har Lian Li kit og display som standard. På toppen af det er LS'en ca. 1.400 kr. billigere end GT'en og ca. 1.600 kr. dyrere end ST'en.


"Når jeg sådan ser mig omkring, er der "mange" småting med LS'eren, som jeg ser trækker ned i over-all hos mig, hvor imod at GT'eren er en direkte forbedring."

Jeg ved ikke helt hvad det er du tænker på med "mange småting", men hvis du tænker på børnesygdommene, så synes jeg du skulle tage det med ro - det gør jeg selv. Der vil altid være børnesygdomme på helt nye produkter. Er det derimod støjniveauet du tænker på, så vil jeg give dig ret: LS'en er ikke et støjsvagt kølesystem. Mht. GT'ens forbedring skal det siges, at kompressoren ikke er bygget til R404a og derfor, iflg. Danfoss, ikke er en langtidsholdbar løsning. Så det kan godt være at GT'en ikke har nogen børnesygdomme (hvilket er forståeligt nok, når der ikke er tale om et helt nyt system), til gengæld bliver den sandsynligvis hurtigere alderdomsramt end LS'en.

Sidst men ikke mindst kan LS'en moddes til bedre performance ved at tilpasse gasmængden i kompressoren, så den yder bedre ved lavere loads - men altså på bekostning at performance ved meget høje loads (det er, hvad Asetek siger). Det har jeg nu ikke tænkt mig selv at gøre - jeg venter, som #1 nævner det, til en af de tunge drenge ovre hos xtremesystems finder på det helt geniale mod, hvor LS'ens kraftige kompressor kan komme mere til sin ret.

The bottom line? Well, it all depends... Rå performance her og nu: Mach II GT. Rå performance på lidt længere sigt: Vapo LS. Pris/ydelse: Som #2 skriver.

Og som #1 nævner: vent til du har læst petervandamned's Part Two. Læg dertil Bowman1964's sammanlignende test af ST, GT og LS og du er ved at være der.

Det var vist det hele :)




JRH__BTH
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:06:31
Svar/Indlæg:
227/19
Der er efter min mening stor forskel i ydelse fra Vapo classic/SE@r404a /XE til Mach1/2 (ikke prøvet LS).

Comment: LS's kompressor er opgivet til bedre kølemiddel ja....men bedre kompresser? Mener LS har en 8,5" i forhold til prommys 11"....Jamen har det noget at sige med størrelsen.....Tja, Tom Holck bruger 18" :)
Hvis ST/GT eller alm Mach1/2 yder bedre end LS end her og nu (hvor LS vil blive bedre på sigt...hvis og i så fald)...Jamen inden da er Vapo måske kommet i en "LS XL", nVENTIV med en ny, eller KRYOTECH med en løsning der sparker benene væk under asetek og nVENTIV, når patenterne bortfalder.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:06:50
Svar/Indlæg:
316/10
#4 Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener LS'eren har en kraftigere kompressor end en Mach II GT. LS'eren har en FR8.5CL (7.95ccm og 275W), GT'eren har en NL11F (11.15ccm og 235W). Det er klart at FR8.5CL har en kraftigere motor, det kræver noget mere at kondensere R404a end R134a. Men det har til gengæld vist sig at den mindre motor i NL11F godt kan holde til at køre med R404a, selvfølgeligt siger Danfoss at levetiden bliver reduceret, der er jo en grund til at de smider en kraftigere elmotor i deres R404a kompressor. Men hvor mange kryotech anlæg er der lige tilbage i dag, det er ikke engang 10 år siden de stoppede med at lave dem. Hvis en NL11F bare kan holde i 5 år er det jo nok fint for langt de fleste.
Jeg forstår ikke hvad de har gjort med Mach II GT for at hive de ekstra 20W køling ud af den eftersom det er samme kompressor som før, forstår slet ikke hvad forskellen i performance på GT i forhold til ST skyldes, som jeg ser det er det samme kompressor på disse to også og de kører begge med R134a. Måske skyldes det at de har optimeret GT voldsomt meget og også sælger en ST som ikke har disse optimeringer, dette synes jeg dog lyder mærkeligt.
Men for at komme til konklusionen, jeg vil mene at det bedste lige nu er at købe en Mach I eller II brugt og få fyldt R404a på, så burde den outperforme de 3 andre.
Indtil jeg har fundet ud af hvad der er ændret på ST og GT i forhold til en normal Mach II vil jeg ikke udtale mig om fordele med en moddet GT@R404a i forhold til en MachII@R404a.

Jeg tvivler på at der kan laves nogle mods med LS i stil med et R404a, en meget lille forbedring kunne være at fylde R507 på, men det vil være mikromalt hvad man får ud af det.

Jeg mener at nVentiv forsat har det bedste produkt når man kigger på ydelse og sådan set også pris da det ser ud til at deres ST er meget tæt på at yde lige så godt som LS.



Infinity
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:21:26
Svar/Indlæg:
482/6
Nogen der ved hvor meget strøm kompressorene i Vapo SE og PE bruger?? ?:(



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:41:05
Svar/Indlæg:
1230/171
#5+#6: SL'en kommer med R507 og GT'en kommer med R404a. Hvilke optimeringer der elleres er lavet på GT'en vides ikke præcist, men TheDude nævner i sit *review* følgende:

"It uses 404a refrigerant and certain components have been optimized for best performance. The capillary tube length has been altered and certain other similar tweaks have been made."

Hentet her:

http://www.truextreme.com/modu...

Hvad angår kompressoren: Så vidt jeg har forstået, så skal en kompressor der kører med R507 kunne holde til et større tryk end en kompressor der er bygget til at køre med R134a - og det er det jeg mener når jeg skriver at kompressoren på LS'en er bedre. Teoretisk set skulle det vel også betyde at køleevnen skulle være større.

Hvilke mods der skal til for at få SL'en til at køle bedre ved jeg ikke, men jeg håber at drengene fra XS.org kommer op med et eller andet genialt.

Og så er det jo rigtigt at man aldrig kan vide, hvad fremtiden kan bringe af nye produkter, men det kan kun tiden vise.

#7: Det har Lars vist nok testet - send ham evt. en PM.

Håber jeg fik det hele med :)




petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:56:26
Svar/Indlæg:
316/10
#8 > Jeg havde misset at GT kører med R404a fra start, så giver det hele meget mere mening.
Mht til den kraftigere elektromotor: Det slider hårdere på den lille motor at kondensere R404a i forhold til hvis den havde haft en større motor, men dette skal ses i lyset af at Danfoss laver kompressorer som skal kunne holde længe, hvis en Mach II kan holde 5 år endnu vil det efter min mening være mere end rigeligt eftersom den sikkert er voldsomt outdated til den tid.
Der kan selvfølgeligt godt dukke nogle mods til LS op, men jeg kan ikke se hvad det skulle være, måske at fylde R410a på, men det vil kompressoren ikke holde til længe. Hvis der ikke kan fyldes et andet kølemiddel på, så har jeg meget svært ved at se hvordan man kan mere performance ud af systemet, udover selvfølgeligt at ændre mængden af kølemiddel, men det vil jo kun fungere så længe ens cpu ikke afgiver så mange watt, og hvis man er ude i at ofre penge på at hive nogle få grader ekstra ud af ens system, så afgiver ens cpu nok også ret mange watt og det vil derfor ikke være aktuelt.
Hvis jeg stod og skulle købe et anlæg nu, så ville jeg enten købe et ST og selv modde det til R404a eller også ville jeg købe en brugt Mach og modde denne med R404a, helst det sidste da garantien så alligevel sikkert er udløbet.
Jeg ville bestemt ikke give 3000kr ekstra for en GT i forhold til en ST når den kan moddes for 500kr (der er vel lidt med display og sådan, men det har jeg ikke synderligt brug for).



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:29:50
Svar/Indlæg:
1230/171
#9: Helt enig i at det bedste pris/ydelse køb er en modded Mach 1 eller 2.

Og du kan da have ret i at betydningen af levetiden på kompressoren kan diskuteres, men jeg foretrækker at kunne sælge min brugte hardware også efter fem år.

Jeg ved heller ikke hvilke mods eller optimeringer der vil kunne laves på LS'en, men jeg har en fornemmelse :00 af at den har et (stort?) uforløst potentiale. Men det må vi vente og se, hvor meget hold der er i.




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:34:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Også set i forhold til at jeg skal have Lian-Li kit med?

Den slutpris jeg regner med, er ca. 6.500,- Og et GT er ca. kr. 1.000,- dyrere og et LS er ca. kr. 500,- billigere...

Kan det så betale sig?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:35:35
Svar/Indlæg:
23132/740
... hvis jeg har forstået det ret, så er et GT i princippet "bare" et moddet Mach II ?:(



JRH__BTH
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:47:17
Svar/Indlæg:
227/19
#12
En r404a moddet prommy med Lian Li er den bedste løsning i forhold til kr. 6.500.

Brugt prommy (kr. 3.000-3.500) + kr. 500 for r404a. = kr. 4.000.

Så har du kr. 2.000,- til Lian Li kit hvis det ikke følger med, eller andet hardware til at udnytte hvad en r404a/prommy kan :)



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 11:13:14
Svar/Indlæg:
1230/171
#12: Ja, men ikke kun et refill, jvf. citatet og linket i #8. Det er forskellen på GT'en og det refill som #13 foreslår.




petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 12:14:48
Svar/Indlæg:
316/10
Når man modder en mach (I eller II) fylder man heller ikke kun R404a på, man forlænger også kapilarrøret, de andre forbedringer tror jeg er rimeligt små og ikke så vigtige. Jeg vil tro at en R404a moddet mach yder nærmest identisk med en GT.
Hvis jeg tager fejl, så må du meget gerne fortælle hvor forskellen ligger på en R404a moddet mach og en GT.



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 12:33:47
Svar/Indlæg:
1230/171
#15: Ja, det er rigtigt, kapilarrøret forlænges, men jeg tænkte nu på de andre "tweaks" TheDude skriver om - men underligt nok ikke vil fortælle nærmere om :l Så, hvad der ellers er ændret ved GT'en får vi sikkert først vished om, når Bowman har kigget nærmere på den.

Og så tror jeg du har ret i at ydelsen på GT'en og en moddet Mach er tæt på at være identisk. Det kunne være interessant at se dem testet op imod hinanden.




hamilton
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:19:12
Svar/Indlæg:
1419/29
faktisk intressant da jeg står og heller ik ka beslutte mig



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 20:20:19
Svar/Indlæg:
23132/740
Well...

Nu blev det til et Mach II, som nok skal moddes på et tidspunkt ;)



castrol
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2004 17:48:17
Svar/Indlæg:
437/64
Nogen der ved en ca pris for at få fyldt r404a gas på en mach I ved en køletekniker?



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2004 20:38:52
Svar/Indlæg:
316/10
#19 Jeg gør det en gang imellem, tilfældigtvis lige i denne weekend. Jeg tager 500kr for det, hvis man er heldig kan man finde en montør der vil gøre det for den pris i nærheden af hvor man bor, har dog hørt om folk der har betalt 1000kr.